نطق پیروزی اردوغان؛ اتهام «تروریستی» علیه اپوزیسیون و تبریک رهبران جهان

ارزش لیر ترکیه باز هم کاهش یافت

رجب طیبب اردوغان و همسرش در جشن پیروزی در آنکارا، ۲۸ مه ۲۰۲۳-REUTERS/Umit Bektas 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در نخستین سخنرانی پس از پیروزی در انتخابات روز یکشنبه، هفتم خرداد‌ماه که دوره زمامداری او را تا سال ۲۰۲۸ افزایش داده است، خواستار اتحاد شد و در انتقاد از اپوزیسیون اتهام‌ «تروریستی» علیه آن مطرح کرد.

شورای عالی انتخابات ترکیه با شمارش بیش از ۹۹ درصد آرا، رجب طیب اردوغان را با کسب ۵۲.۱۶ درصد آرا، حدود ۲۷ میلیون و ۷۲۵ هزار رای، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرده است. اردوغان برای دو دهه نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری ترکیه بوده است.

همزمان رهبران جهان از آمریکا تا فرانسه و اسرائیل تا روسیه و اوکراین و عربستان سعودی پیروزی اردوغان را تبریک گفته‌اند. او که پیش‌تر با اغلب کشورهای منطقه روابط متشنجی داشت، در سال‌های اخیر تلاش کرد لحن آشتی‌جویانه‌تری برگزیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان که در جمع گسترده هوادارانش در آنکارا سخن می‌گفت، از پشت سر گذاشتن اختلافات و اتحاد بر اساس رویاها و ارزش‌های ملی سخن گفت اما در عین حال اتهام‌های تروریستی را متوجه اپوزیسیون به رهبری کمال قلیچدار اوغلو، رقیب انتخاباتی‌اش کرد. اردوغان، قلیچدار اوغلو را به «نشست و برخاست با تروریست»‌ها متهم کرد.

اردوغان گفت که آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر سابق حزب حامی کردها که او را «تروریست» عنوان کرد در دوره زمامداری‌اش اتفاق می‌افتد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در عین حال تورم را فوری‌ترین مساله ترکیه عنوان کرد. ارزش لیر پس از اعلام پیروزی اردوغان در انتخابات بار دیگر کاهش یافته است. به‌طور کلی پس از اعلام سیاست‌های اردوغان درباره نرخ بهره در سال ۲۰۲۱، لیر ۸۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.

شکست قلیچدار اوغلو می‌تواند برای متحدان ترکیه در ناتو که اخیرا نسبت به نزدیکی اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نگران‌تر شده‌اند، خوشایند نباشد.

همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیروزی اردوغان را تبریک گفته و نسبت به ادامه همکاری‌ها براساس موضوعات دوجانبه و چالش‌های مشترک جهانی ابراز امیدوار کرده است. البته مواضع بایدن در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چندان موافق اردوغان نبود.

روابط ترکیه و آمریکا اخیرا تحت تاثیر مخالفت آنکارا با الحاق سوئد به ناتو و روابط نزدیک اردوغان و پوتین قرار گرفته است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و همتای روسی‌اش پوتین، و رهبران اسرائیل و عربستان سعودی هم پیروزی اردوغان را تبریک گفته‌اند. مقامات جمهوری اسلامی هم در این زمینه پیام تبریک صادر کرده‌اند.

اردوغان ۶۹ ساله در سخنرانی جشن پیروزی خود گفت که تنها برنده امروز «ترکیه» است و از همه به‌دلیل اعتماد به او برای دوره پنج ساله دیگر تشکر کرد. او همه ۸۵ میلیون نفر جمعیت ترکیه را برنده عنوان کرد و گفت هیچ‌کس بازنده نیست.

به گزارش رویترز، پیروزی دوباره اردوغان در انتخابات، او را به طولانی‌مدت‌ترین رهبر ترکیه پس از مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن تبدیل کرده است که ترکیه را یک قرن پیش از دل ویرانی‌های امپراطوری عثمانی احیا کرد.

اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه، تلاش کرد با تمرکز بر ملی‌گرایی و تفکر راست بر نارضایتی عمومی نسبت به مشکلات عمیق اقتصادی غلبه کند و توجه‌ها را از این موضوع منحرف کند.

بر خلاف اردوغان، قلیچدار اوغلو که حدود ۴۸ درصد آرا و بیش از ۲۵ میلیون رای به دست آورده است، انتخابات ترکیه را که به دور دوم کشید، عادلانه نمی‌داند و نتیجه انتخابات را نشان‌دهنده خواست مردم برای تغییر عنوان کرده است.

بیشتر از جهان