رهبر واگنر: پوشش خبری ما در رسانه‌های دولتی روسیه ممنوع است

گفته می‌شود تلویزیون دولتی روسیه نقش رهبر واگنر را در «تصرف کامل» باخموت نادیده گرفته است

یوگنی پریگوژین،  رهبر مزدوران جنگی واگنر در باخموت ( ۲۵ مه ۲۰۲۳) - AFP

یوگنی پریگوژین، رهبر مزدوران جنگی واگنر، می‌گوید مقام‌های ارشد کرملین هرگونه پوشش خبری در مورد او را در رسانه‌های دولتی روسیه ممنوع کرده‌اند.

رهبر واگنر روز یکشنبه، ۲۸ مه (هفتم خرداد)، ضمن اعلام این خبر، هشدار داد این «راهبرد گمراه‌کننده» در پنهان‌سازی اطلاعات، در نهایت واکنش‌های منفی برمی‌انگیزد و در ماه‌های آینده خشم مردم روسیه را در پی خواهد داشت.

بنیانگذار گروه مزدور واگنر و از چهره‌های شناخته‌شده حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، در جریان درگیری ۱۵ ماهه روسیه در اوکراین، شهرت چشمگیری به دست آورد. با این حال، او بارها قوانین سختگیرانه‌ پوتین را زیر پا گذاشت. در آخرین مورد، تلویزیون دولتی روسیه در اقدامی واکنشی،  حدود ۲۰ ساعت، سقوط باخموت را نادیده گرفت و با کم‌اهمیت جلوه دادن نقش یوگنی پریگوژین در این پیروزی مهم روسیه در جنگ اوکراین، از پخش سخنرانی پیروزی او خودداری کرد.

یوگنی پریگوژین که با لقب «آشپز پوتین» هم شناخته می‌شود، در ماه‌های اخیر به دلیل انضباط سرسختانه مزدورانش و استفاده از الفاظ زشت و بی‌ادبانه خطاب به شخصیت‌های ارشد نظامی، از جمله سرگئی شویگو، وزیر دفاع، در رسانه‌ها سروصدا به راه انداخته‌ بود.

گفته می‌شود پس از اعلام پیروزی پریگوژین در باخموت، ساعت‌ها طول کشید تا کرملین بیانیه‌ کوتاهی صادر کند و «آزادسازی» باخموت را به گروه واگنر و سایر واحدهای نیروهای مسلح روسیه تبریک بگوید؛ بیانیه‌ای که در آن‌ هیچ اشاره‌ای به نام رئیس گروه واگنر نشد.

به گزارش رویترز، یوگنی پریگوژین در مورد ممنوعیت ظاهری در پوشش خبری خود، با اشاره به یک ضرب‌المثل روسی، گفت:« هر آنچه ممنوع باشد، همواره شیرین‌تر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیانگذار واگنر بر این باور است که «بوروکرات‌ها» نمی‌توانند حضور و اهمیت گروه مزدوران جنگی او را به راحتی پنهان کنند، یا نادیده‌ بگیرند. او در این‌باره می‌گوید: «واگنر، تکه‌‌صابون لغزنده‌ای نیست که بوروکرات‌ها عادت کرده‌اند آن را به همه جا پرتاب کنند؛ واگنر یک درفش است، دشنه‌ای است که نمی‌توان آن را پنهان کرد.»

کرملین تاکنون در این‌‌باره اظهارنظری نکرده و تنها به نتیجه جنگ در اوکراین می‌اندیشد و می‌گوید با وجود «جنگ نیابتی» غرب علیه روسیه در اوکراین، مسکو به تمام اهدافش از «عملیات نظامی ویژه» در این سرزمین، دست خواهد یافت.

پیش‌تر، رئیس گروه واگنر به کنایه گفته بود لقب او باید «قصاب پوتین» باشد، نه «آشپز پوتین». او هفته گذشته ادعا کرد واگنر کنترل کامل شهر باخموت را در اختیار گرفته است. ساعاتی پس از آن، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، سقوط باخموت را انکار کرد. کی‌یف ادعا می‌کند نیروهای اوکراین در حلقه پیرامونی شهر حضور دارند و نبرد بین طرفین در جریان است.

بیشتر از جهان