سد پاشدان در هرات؛ ادامه تنش‌های آبی تهران و کابل

مسئول پروژه سد پاشدان در هرات گفت طالبان برای احداث این سد آمادگی کامل دارند

 مقام‌های حکومت پیشین افغانستان پیش از این گفته بودند که کار این سد به دلیل ممانعت طالبان همواره به تاخیر افتاده - اداره ملی تنظیم آب افغانستان

همزمان با تشدید تنش‌ها بر سر حقابه ایران میان تهران و کابل، گروه طالبان اعلام کرد پس از نزدیک به دو سال، کار احداث نخستین سد پاشدان هرات را در مرز با ایران از سر گرفته‌اند. 

مسئولان محلی طالبان در استان هرات در غرب افغانستان، از تخصیص بودجه برای اتمام ساخت سد پاشدان این استان در سال مالی ۱۴۰۲ خبر داده‌اند. مولوی نثاراحمد الیاس، سخنگوی والی طالبان در استان هرات، با انتشار ویدیوی در این مورد گفت پس از تصویب بودجه، احداث این سد آغاز می‌شود، و افزود: «امارت اسلامی به کنترل و مهار آب‌های افغانستان متعهد است.»

به گفته او، ساخت بند پاشدان تا ۸۵ درصد پیش رفته است و با از سرگیری آن، پنج ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، نعمت‌الله حکیمی، مسئول پروژه سد پاشدان در هرات، گفت مسئولان محلی برای آغاز احداث این سد آمادگی کامل دارند و منتظر دستور رهبران طالبان‌اند. او تاکید کرد: «ما تمام آمادگی‌ای که لازم است، گرفته‌ایم و مهندسان خارجی و داخلی هم در منطقه حضور دارند. منتظر رهنمود مقام‌های امارت اسلامی‌ایم.»

گروه طالبان پیش از این اعلام کرده بود که در سال جاری خورشیدی، کار ۱۱ پروژه نیمه‌تمام، از جمله بند پاشدان هرات در مرز با ایران را از سر می‌گیرد.

سد پاشدان، بزرگ‌ترین سد در هرات پس از سد سلما است و در ناحیه‌ای حدود ۱۸ کیلومتری شرق شهر هرات احداث می‌شود. این سد از ظرفیت ذخیره ۴۵ میلیون مترمکعب آب، تولید دو مگاوات برق، و آبیاری ۱۳ هزار هکتار زمین کشاورزی برخوردار است و اهمیت بسزایی برای محیط زیست هرات دارد. 

پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، تلاش حکومت جمهوری برای تکمیل این سد، به دلیل ناامنی، بارها ناکام ماند. به‌گفته‌ مقام‌های حکومت پیشین افغانستان، بیشترین ناامنی را در این ناحیه، آن دسته از اعضای طالبان به‌وجود می‌آوردند که حمایت جمهوری اسلامی ایران را داشتند.

دو سال پیش، همزمان با آغاز به کار این سد آبی در غرب افغانستان، طالبان به آن حمله کردند و در اثر آن دست‌کم سه محافظ این سد کشته شدند. در گزارش مسئولان اداره‌ ملی تنظیم امور آب حکومت پیشین افغانستان درباره این حادثه، از جمله آمده است: «مخالفان مسلح، به بند پاشدان ولایت هرات حمله کردند که در نتیجه‌ آن سه تن از نیروهای نظامی کشته، یک تن زخمی و و چهار تن دیگر مفقود شده‌اند.»

اقدام طالبان برای از سرگیری فعالیت این سد آبی در مرز ایران، در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا تنش‌های مرزی و نیز تنش لفظی بر سر حقابه ایران از هیرمند، میان طالبان و حکومت اسلامگرای ایران بالا گرفته است.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را به «ترس» از طالبان متهم، و ادعا کرد حقابه ایران از هیرمند به «کشت خشخاش» اختصاص یافته است.

فلاحت‌پیشه در روز شنبه، ۶ خرداد (۲۷ مه)، در گفت‌وگو با وبسایت «رویداد۲۴» گفت: «مرعوب‌ترین سیاست‌گذاران سیاست خارجی کشور، در حوزه افغانستان مشغول به کار هستند که عملا نوعی ترس را به سیاست خارجی کشور در قبال افغانستان تحمیل کردند.»

او افزود این «ترس» از طالبان موجب شده که «کشور ما اقداماتی مانند تحویل سفارت و برخی دیگر از کار‌هایی را که در شان ما نبوده، انجام دهند».