بزرگ‌ترین حمله پهپادی روسیه به پایتخت اوکراین در آستانه روز کی‌یف

نیروی هوایی اوکراین تهاجم اخیر روسیه را یک حمله با پهپادهای «کامیکازه» ساخت ایران اعلام کرد

در حالی که پایتخت اوکراین برای برگزاری جشن سالگرد تاسیس این شهر در روز یکشنبه آماده می‌شد، روسیه امواجی از حملات هوایی به کی‌یف را راه انداخت که به گفته مقام‌های اوکراینی، بزرگ‌ترین حمله پهپادی به این شهر از زمان آغاز جنگ بود.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد ۵۲ فروند از ۵۴ فروند پهپاد پرتاب‌شده روسیه را سرنگون کرده است و آن را یک حمله با پهپادهای «کامیکازه» ساخت ایران خواند. هنوز مشخص نیست به چه تعداد از هواپیماهای بدون‌سرنشین بر فراز کی‌یف شلیک شده است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، با تایید این حمله مرگبار، از سقوط بقایای پهپادها بر سر ساکنان یک مجتمع و مرگ یک مرد ۴۱ ساله خبر داد.

تازه‌ترین حملات روسیه پیش از طلوع آفتاب آخرین یکشنبه ماه مه رخ داد؛ زمانی که پایتخت اوکراین در تدارک آن بود تا روز کی‌یف، سالگرد تاسیس رسمی خود در ۱۵۴۱ سال پیش را، جشن بگیرد. این روز معمولا با برگزاری نمایشگاه‌های خیابانی، کنسرت‌های زنده و نمایشگاه‌های ویژه گرامی داشته می‌شود؛ برنامه‌هایی که امسال نیز تدارک دیده شده‌اند، اما در مقیاس کوچک‌تر.

آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، هم‌زمان با روز کی‌یف در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «تاریخ اوکراین برای روس‌های مهاجم از دیرباز یک عامل تحریک‌کننده بوده است.»

نیروی هوایی اوکراین نیز در تلگرام نوشت که روسیه تاسیسات زیرساختی نظامی و حیاتی در مناطق مرکزی این کشور و به ویژه منطقه کی‌یف را هدف قرار داده است.

پس از گذشت ۱۵ ماه از جنگ و در آستانه حمله متقابل اوکراین، مسکو پس از نزدیک به دو ماه سکون، حملات هوایی خود را تشدید کرد و عمدتا مکان‌های نظامی را هدف قرار داد.

حملات روز یکشنبه روسیه پس از آن انجام گرفت که کی‌یف اعلام کرد درگیری‌های جنگی در اطراف شهر محاصره‌شده باخموت در جنوب شرقی اوکراین‌ــ به عنوان محل یکی از طولانی‌ترین نبردهای این جنگ‌ــ کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف درباره تهاجم روز یکشنبه گفت: «این حمله در چندین موج انجام شد و هشدارهای هوایی بیش از پنج ساعت ادامه داشت.»

او در کانال تلگرام خود اضافه کرد: «امروز دشمن تصمیم گرفت با کمک پهپادهای مرگبار خود روز کی‌یف را به مردم این شهر تبریک بگوید.»

مقام‌های اوکراینی گفتند چندین منطقه کی‌یف، بزرگ‌ترین شهر اوکراین با جمعیتی حدود سه میلیون نفر، در حملات شبانه آسیب دیدند. به گفته آن‌ها، در بخش جنوب غربی کی‌یف، یک انبار سه‌طبقه آتش گرفت و بخش عظیمی از این ساختمان‌ ویران شد.

آتش‌سوزی‌های دیگری نیز پس از سقوط آوار هواپیمای بدون‌سرنشین در مناطق شلوغ کی‌یف رخ دادند. مقام‌های اداره نظامی کی‌یف اعلام کردند سقوط بقایای هواپیماهای بدون‌سرنشین به ایجاد آتش‌سوزی در پشت‌بام یک ساختمان ۹ طبقه در منطقه پچرسکی منجر شد و آسیب‌های زیادی وارد کرد.

شاهدان عینی نیز به خبرگزاری رویترز گفتند که هنگام هشدار حمله هوایی که بلافاصله پس از نیمه‌شب آغاز شد، بسیاری از مردم روی بالکن خانه‌هایشان ایستادند و برخی از آن‌ها ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را با فریادهای توهین‌آمیز خطاب قرار دادند و در تمجید از نیروهای هوایی کشورشان شعار سر دادند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه روز شنبه مدعی شد پدافند هوایی این کشور دو موشک کروز «سایه طوفان» نیروهای اوکراینی را رهگیری کرده‌ است. موشک‌های دوربرد سایه طوفان ساخت بریتانیا است و به‌تازگی در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته است.

در بیانیه روز شنبه ۲۷ ماه مه (ششم خرداد) وزارت دفاع روسیه، به محل شلیک، اهداف احتمالی یا محل فعالیت سامانه‌ دفاع هوایی روسیه اشاره‌ای نشده است.

مقام‌های دولتی و نظامی اوکراین پیش‌تر اعلام کرده‌اند که از موشک‌های بریتانیایی سایه طوفان، صرفا به‌منظور اهداف دفاعی در داخل خود اوکراین استفاده می‌کنند و قرار نیست نقطه‌ای از خاک روسیه با این موشک‌ها هدف قرار گیرد.

بیشتر از جهان