چهارمین هفته تظاهرات ضددولتی در خیابان‌های صربستان

معترضان معتقدند مقام‌های صربستان اجازه داده‌اند فرهنگ خشونت در جامعه نفوذ کند و به تیراندازی‌های گروهی منجر شود

هزاران نفر از مردم صربستان در اعتراض به سیاست‌های دولت در خیابان‌های بلگراد تجمع کردند، ۲۷ مه ۲۰۲۳ــ AFP

ده‌ها هزار نفر از ساکنان بلگراد، پایتخت صربستان، روز شنبه ۲۷ مه (۶ خرداد) تظاهرات ضددولتی برگزار کردند. این تجمع اعتراض‌آمیز مردم که برای چهارمین هفته متوالی شکل می‌گیرد، پس از دو حادثه تیراندازی گروهی در این کشور که ۱۸ کشته به جا گذاشت، آغاز شد. 

به گزارش رویترز، معترضان صربستانی با وجود باد و باران شدید، بار دیگر در خیابان‌های این کشور حاضر شدند تا درباره رواج فرهنگ خشونت هشدار دهند. آن‌ها معتقدند عملکرد مقام‌های این کشور باعث شده است فرهنگ خشونت در جامعه رواج یابد و تیراندازی‌های گروهی متعدد انجام بگیرد.

سوم ماه مه، پسر نوجوانی در بلگراد پس از اقدام به تیراندازی در یک مدرسه‌، ۹ دانش‌آموز و یک نگهبان را کشت. تنها یک روز پس از این فاجعه، مردی ۲۱ ساله هم در یک تیراندازی گروهی، هشت نفر را در حومه شهر کشت.

وزارت آموزش‌ و پرورش صربستان روز هفدهم مه (۲۷ اردیبهشت) اعلام کرد که ده‌ها مدرسه در این کشور به بمب‌گذاری تهدید شده‌اند. این خبر پس از تیراندازی‌های گروهی، این کشور را در نگرانی فرو برد و به اعتراض‌های ضددولتی دامن زد.

احزاب مخالف دولت که تظاهرات روز شنبه را سازماندهی کردند، معتقدند حاکمان این کشور در مهار رسانه‌های مروج خشونت ناتوان عمل می‌کنند و برای حفاظت از جان شهروندان اقدام‌های بازدارنده کافی را به کار نمی‌گیرد.

تخمین زده می‌شود که صربستان از نظر سرانه اسلحه در صدر کشورهای اروپایی قرار داشته باشد. بسیاری از این سلاح‌ها از جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ به جا مانده‌اند و غیرقانونی نگهداری می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حوادث اخیر در این کشور، دولت برای دارندگان سلاح در صربستان فراخوان عفو عمومی اعلام و بیش از ۱۳ هزار سلاح را جمع‌آوری کرد. از اقدام‌های دیگر دولت برای کنترل تبعات نگهداری و استفاده از اسلحه، کنترل شدیدتر صاحبان سلاح و باشگاه‌های تیراندازی است.

جمعیت معترضان خیابان‌های اطراف مجتمعی را که شبکه تلویزیونی دولتی آر‌تی‌اس در آن قرار دارد، پر کردند و از الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری، براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور و الکساندر ولین، مدیر سازمان امنیت صربستان، خواستند استعفا کند. آن‌ها همچنین خواستار آزادی بیشتر رسانه‌ها شدند.

در سوی دیگر، دولت اتهام احزاب مخالف را رد کرده است و آن‌ها را به برگزاری تظاهرات برای منافع سیاسی متهم می‌کند.

روز جمعه، یک روز پیش از اعتراض‌های ضددولتی در خیابان‌های بلگراد، ده‌ها هزار تن از مردم صربستان در حمایت از رئیس‌جمهوری این کشور تجمع کردند. این تجمع سازماندهی‌شده در حمایت از دولت در شرایطی برگزار شد که احزاب مخالف و ناظران حقوق بشر مدت‌ها است الکساندر ووچیچ و حزب او را به خودکامگی، سرکوب آزادی رسانه‌ها، خشونت علیه مخالفان سیاسی، فساد و ارتباط با جنایات سازمان‌یافته متهم کرده‌اند.

احزاب مخالف دولت صربستان همچنین خواستار لغو مجوز پخش شبکه طرفدار دولت در سراسر کشور شدند. علت این درخواست پخش محتوای خشونت‌آمیز و میزبانی از جنایتکاران جنگی و چهره‌های جنایتکار در برنامه‌های این شبکه است.

مخالفان همچنین معتقدند که الکساندر ووچیچ با بیان سخنان تنفرآمیز علیه منتقدان و سرکوب آزادی‌های دموکراتیک، تنش‌ها و اختلاف‌ها در این کشور حوزه بالکان را افزایش می‌دهد.

رئیس‌جمهوری صربستان این اتهام‌ها را رد کرد و در عین حال، گفت که انتخابات زودهنگام ممکن است تا ماه سپتامبر برگزار شود.

بیشتر از جهان