ایران‌ستیزی در میان طالبان: «رهبر ما ملا یعقوب ایران را اصلاح می‌کند»

بسیاری از اعضای طالبان، در پیام‌های خود از رژیم جمهوری اسلامی به‌عنوان « حکومت رافضی» یاد می‌کنند

با وجود آنکه رژیم جمهوری اسلامی ایران از نخستین حکومت‌هایی بود که بازگشت طالبان به قدرت را در افغانستان به این گروه تبریک گفت و تاکنون از حامیان منطقه‌ای طالبان دانسته شده است، اما ایران‌ستیزی همواره یکی از موارد کلیدی در ادبیات گفتاری و رسانه‌ای افراد گروه طالبان بوده است.

در نزدیک به دوسالی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اعضای این گروه بارها در ترانه‌های مذهبی، مقاله‌های اینترنتی و گفت‌وگوهای آنلاین که معمولا در فضای توییتر برگزار می‌شوند، از ایران به‌عنوان « دولت رافضی» یاد کرده و آن را تهدید کرده‌اند.

هرچند تاکنون سخنان تهدید‌آمیزی از طرف سران طالبان علیه ایران گفته نشده است، اما ترویج نفرت علیه ایران در میان اعضای طالبان نشان می‌دهد که این گروه، از جنگ با ایران حمایت می‌‎کند. یکی از ترانه‌هایی که از «استدیوی اسلامی»، یک شبکه اینترنتی متعلق به طالبان، به زبان پشتو در فضای مجازی منتشر شد، اینگونه آغاز می‌شود: «ما حکومت و قدرت را داریم، ایران را اصلاح می‌کنیم -رهبر ما ملا یعقوب تهران [حکومت ایران] را اصلاح می‌کند.»

این ترانه از طرف یکی از ترانه‌خوان‌های طالبان به نام خوش نصیب خوانده شد و تاکنون، تنها در کانال یوتیوب این خواننده، بیش از ۵۰۰ هزار بازدید داشته است. شمار زیادی از کانال‌های اینترتی طالبان این ترانه را در یک‌سال گذشته بازنشر کرده‌اند.

اخیرا و با بالا گرفتن بحث حقابه ایران از رود هیرمند و هشداری که ابراهیم رئیسی در این مورد به طالبان داد، این ترانه به‌صورت گسترده از طرف طالبان در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ترانه همچنین روی ویدیویی از جریان رژه نظامی طالبان در اوت ۲۰۲۲ در پایگاه نظامی بگرام مونتاژ و در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شد. برخی از کاربران ایرانی نیز این ویدیو را منتشر کردند و نوشتند که رژیم جمهوری اسلامی در حدی ضعیف و بیچاره است که طالبان آن را رسما تهدید می‌کند. پخش و انتشار این ویدیو در توییتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی، ضمن اینکه باعث شکل گرفتن بحث‌‌هایی در میان کاربران شد، این نکته را برجسته کرد که طالبان با رژیم جمهوری اسلامی به‌عنوان یک حکومت که براساس ایدئولوژی شیعه بنیان نهاده شده است، از اساس مشکل دارند.

خواننده طالبان در یکی از بیت‌های این ترانه چنین می‌خواند: «دنیا گواه است که شیعیان ظالم‌اند – اگر عالم است یا کافر، در دل خود رحمی ندارند.»

خواننده در ادامه و با شور و هیجان ادامه می‌دهد: «انقلاب خونین بزرگی در ایران برپا می‌کنیم - رهبر ما ملا یعقوب ایران را اصلاح می‌کند» و این جمله را تکرار می‌کند.

در کنار این، شماری از اعضای طالبان در توییت‌های خود به‌صورت پیوسته از رژیم جمهوری اسلامی به‌عنوان «حکومت رافضی» یاد می‌کنند و می‌نویسند که طالبان باید با تمام توان علیه رژیم ایران بایستد.

بدری افغان، عضو گروه طالبان، در توییتی نوشت: «دولت رافضی مجوس ایران بداند که افغان‌ها همیشه در مقابل دشمن پیروز بوده‌اند و هیچ‌گاه شکست را نپذیرفته‌اند.»

در دو هفته اخیر و پس از اظهارات مقام‌های ایرانی از جمله ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در مورد حقابه ایران از رود هیرمند، نفرت‌پراکنی در رسانه‌های اجتماعی میان اعضای طالبان و هواداران جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

هرچند فضای رسانه‌های اجتماعی با ویدیویی که «جنرال مبین»، یک عضو طالبان، منتشر کرد و در آن سخنان رئیسی را با نشان دادن دبه زرد پلاستیکی به سخره گرفت، طنزآلود نیز شد، اما پس از آن، طالبان دبه‌های زرد را به‌عنوان یک ابزار جنگی علیه ایران مطرح کردند.

طالبان در ۲۰ سال جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان، از دبه‌های زرد پلاستیکی به‌عنوان بمب‌های دست‌ساز استفاده می‌کردند. مین‌سازان ماهر طالبان، این دبه‌ها را پر از مواد منفجره می‌کردند و با پنهان کردن آن در زیر خاک و در مسیر کاروان‌های نظامی، تلفات سنگینی به نظامیان وارد می‌کردند. کشته و زخمی شدن بخشی از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان و برخی افسران آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو که در افغانستان حضور داشتند، حاصل مین‌های جاسازی‌شده در دبه‌های زرد پلاستیکی بود.

در اوت ۲۰۲۲، طالبان در سالروز بزرگداشت به قدرت رسیدن خود، دبه‌های زرد پلاستیکی را به‌عنوان ابزار جنگی که در بازگشت این گروه به قدرت نقش مهمی داشت به نمایش گذاشتند. گروهی از موتورسیکلت‌سواران طالب، در حالی که دبه‌های زرد پلاستیکی را با خود به همراه داشتند، در مقابل رهبران این گروه در پایگاه نظامی بگرام رژه رفتند. همچنین اخیرا چندین دبه‌ زرد پلاستکی، به‌عنوان آثار تاریخی در موزه‌های کابل و مزارشریف به نمایش گذاشته شدند تا بازدیدکنندگان از آن‌ها به‌عنوان اشیای تاریخی بازدید کنند.

در اوج تنش‌های لفظی میان مقام‌های جمهوری اسلامی و طالبان، اعضای این گروه ویدیویی را در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌دهد چند نفر دبه‌های زرد پلاستیکی پر از مواد منفجره را در یک خودرو باربری جاسازی می‌کنند. مکان و زمان دقیق این ویدیو مشخص نیست، اما ترانه‌ای که روی آن را قرار داده شده، در یک هفته اخیر تولید شده است. بیت نخست این ترانه چنین است: «با قطار بشکه‌های زرد می‌آییم ایران - با غبار و آتش و هم گرد می آییم ایران.»

همچنین اخیرا در یک برنامه شعرخوانی که میان اعضای طالبان برگزار شد، یک عضو این گروه شعری را خواند که در آن گفته می‌شود اگر می‌خواهید قدرت قندهاری‌ها و زدران را بدانید، از صفوی‌ها بپرسید. اشاره شاعر طالبان در این شعر، به محمودشاه هوتکی، رئیس طایفه غلجایی، است که پس از فروپاشی دودمان صفویان در ایران، به مدت پنج سال پادشاه ایران بود.

به نظر می‌رسد طالبان با در اختیار داشتن بیش از ۸ میلیارد دلار آمریکا و بازگشت به قدرت پس از ۲۰ سال جنگ پرتلفات، تصور می‌کنند که اگر جنگی میان آنان و یکی از کشورهای منطقه از جمله ایران در بگیرد، به آسانی از عهده آن بر می‌آیند.