ادعای جواد لاریجانی درباره کشته‌شدگان آبان ماه

دبیر‌ ستاد‌ حقوق بشر قوه قضاییه: معترضان کمتر از ۱۲۰ هزار نفر بودند

عکس آرشیوی است- BEHROUZ MEHRI / AFP

جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در حاشیه دیدار خود با سفرای مقیم تهران درباره حوادث آبان‌ماه و اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای گوناگون کشور ادعاهای جدیدی مطرح کرد. 

این مقام مسئول در قوه قضاییه با اشاره به ماجرای افزایش قیمت ناگهانی قیمت بنزین مدعی شد که بعد از این تصمیم دو حادثه اتفاق افتاد. بنا به ادعای لاریجانی «حادثه اول اعتراض مردم بود که ما باید به این اعتراضات توجه کنیم، اما حادثه دوم اقدامات سازماندهی شده توسط گروه‌های ورزیده و هدایت شده بود که با امکانات وسیع، خود را به سرعت زیر اعتراضات مردم مخفی کرده و دست به اعمال خشونت، تخریب و کشتار زدند».

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اما در بخش دیگری از حرف‌های خود مدعی شد که پس شروع اعتراض‌های مردمی در ایران به «کمیسر عالی حقوق بشر» نامه نوشته است و در آن نامه ادعا کرده است که «شاهد تولد یک گروه داعشی جدید هستیم». ادعایی عجیب از سوی جواد لاریجانی که البته هیچ سند و یا توضیح بیشتری درباره آن ارائه نکرده است. بنا به گفته وی «نیرو‌های امنیتی شاید پیش‌بینی چنین اتفاقاتی را نداشتند، اما آن‌ها قدرت خود را نشان دادند و آرامش هم به کشور بازگشت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول هم‌چنین گفته است که به «کمیسر عالی حقوق بشر» اعلام کرده که «تعداد معترضان کمتر از ۱۲۰ هزار نفر بوده است». 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به قطعی گسترده اینترنت در ایران ادعا کرده که «اتاق فکر آشوب‌گران بیرون از مرز‌ها بود. آن‌ها به نحو وسیع از امکانات فضای مجازی استفاده کردند و به همین دلیل هم از قطع اینترنت ناراحت شدند». 

این مقام مسئول در قوه قضاییه هم‌چنین با نقل دستور رئیس قوه قضاییه که «تا ۲۰ روز آینده تکلیف کسانی که در زندان هستند مشخص می‌شود» مدعی شد که «در حال حاضر تعداد زندانیان در حد چند صد نفر است نه هزاران نفر». 

پیش از به نقل از برخی مقامات امنیتی اعلام شده بود که نزدیک به «هفت‌هزارنفر» در جریان اعتراضات گسترده آبان ماه دستگیر شده بودند. 

جواد لاریجانی اما عجیب‌ترین ادعای خود را در جمع سفرای مقیم تهران درباره کشته‌شدگان اعتراضات خونین مردمی در ایران بیان کرد. بنا به ادعای دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه «۸۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های امنیتی یا افرادی بوده است که در حال دفاع از منازل خود در برابر تهاجم آشوب‌گران بوده‌اند و ۱۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های تروریستی است.»

در واقع به تعبیر دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، هیچ یک از کسانی که در جریان اعتراضات مردمی کشته شده است «معترض» نبوده است و فقط «دست روزگار» او را برابر گروهی «تروریست» قرار داده‌اند و در حین دفاع از خانه‌هایشان جان باخته‌اند. 

سازمان عفوبین‌الملل در آخرین اعلامیه خود تایید کرده بود که دست‌کم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراضات مردمی در ایران کشته شدند. پس از برقراری نسبی اینترنت در ایران بیشتر از قبل تصاویر و شواهدی به دست افراد می‌رسد که شدت برخوردها و سرکوب مردم توسط نیروهای امنیتی در این تصاویر احتمال تعداد بالاتر کشته شدگان را به یقین نزدیک‌تر می‌کند.

بیشتر از