تجمع و شعارنویسی دانشجویان و تداوم احکام تعلیق

تعلیق و تبعید هشت دانشجوی دانشگاه تبریز و تعلیق و ممنوع‌الورودی دو دانشجوی دانشگاه تهران

دانشجویان دانشکده شیمی دانشگاه شریف در اعتراض به اعدام سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی، مقابل این دانشکده تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در این تحصن که یک ساعت به طول انجامید، علی‌رغم حضور پرتعداد نیروهای حراست و ضبط کارت چند دانشجو از طرف حراست، «سرود زن» هم‌خوانی شد.

دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز روز دوشنبه مقابل ورودی این دانشکده دست به تجمع اعتراضی و تحصن زدند. دانشجویان این دانشگاه علت تجمع خود را اعتراض به ممنوع‌الورود شدن یکی از دانشجویان این دانشکده عنوان کردند. علی حاجیان، دانشجوی روان‌شناسی این دانشکده که پیش‌تر حکم یک ترم تعلیق او را شورای تجدیدنظر انضباطی دانشگاه تهران عینا تایید کرده بود، از ورود به دانشگاه منع شده است. این تجمع با حضور گسترده نیروهای حراست همراه بود.

پیش از این نیز در ظهر روز ۳۰ اردیبهشت، جمعی حدودا ۶۰ نفره از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران با حضور در باشگاه دانشجویان حدود دو ساعت مقابل دفتر علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران و از اعضای کمیته‌ انضباطی، دست به تحصن اعتراضی زده بودند.

گروهی از دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای دانشگاه دخترانه شریعتی تهران نیز روز دوشنبه در اعتراض به ضرب و شتم یکی از دانشجویان از طرف حراست به علت نداشتن حجاب تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان در این تجمع اعتراضی شعار «می‌زنم می‌زنم هر آنکه خواهرم زد» سر دادند.

روز دوشنبه دانشجویان دانشگاه جندی‌شاپور اهواز نیز به اعدام معترضان در ایران اعتراض کردند. دانشجویان این دانشگاه با پخش و نصب پوسترهایی در این دانشگاه تصاویر سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی را در دانشگاه پخش کرده و بر روی بردهای اطلاع‌رسانی دانشگاه نصب کردند. در زیر تصاویر این سه معترض اعدام‌شده در اصفهان شعارهای «هنگام عزا نیست، که هنگامه خشم است»، «تنها راه نجات ادامه راه انقلابه» و «سکوت شما یعنی حمایت از ظلم و ظالم» نوشته شده بود.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل نیز همراه با دیگر دانشگاه‌های کشور بر روی دیوارهای این دانشگاه اقدام به شعارنویسی کرده و به اجرای احکام ظالمانه اعتراض کردند. دانشجویان این دانشگاه نیز با اشاره به جمله نوید افکاری در مورد اینکه «سکوت شما یعنی حمایت از ظلم و ظالم» اعتراض خود را به احکام ظالمانه اعدام نشان دادند.

دانشجویان در دانشگاه ولیعصر تهران نیز در اعتراض به اجرای احکام ناعادلانه اعدام اقدام به شعارنویسی در این دانشگاه کردند. دانشجویان روی دیوارهای این دانشگاه، شعار «جمهوری اعدامی ایران» را حک کردند.

یک کانال تلگرامی دانشجویان دانشگاه تهران بر اساس گزارش‌های رسیده در هفته جاری اطلاع داد که لیستی از اسامی دانشجویان در دستان حراست ورودی ۱۶ آذر دیده شده است. بر اساس این گزارش، نیروهای حراست در مواردی نام دانشجویان را با لیست خود مطابقت می‌دادند و برای ورود آن‌ها مشکل ایجاد می‌کردند.

دانشجویان کماکان تعلیق و محروم می‌شوند

شماری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به علت حضور در یک تجمع اعتراضی، به احکام یک تا دو سال منع از تحصیل و تبعید تحصیلی محکوم شدند.

روزنامه شرق اعلام کرد که هشت دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به علت شرکت این دانشجویان در تجمع شانزدهم اسفند ۱۴۰۱ که در اعتراض به مسمومیت گسترده دانش آموزان در مدارس بود؛ به تعلیق از تحصیل و تبعید تحصیلی محکوم شدند. بر اساس این گزارش، این احکام علیه دانشجویان میرمهدی موسویان، محمدامین سلطان‌زاده، سهیلا سپیده‌دم، علی پروین، الهه اشرف‌پور و رضا انصاریان و دو دانشجوی دیگر این دانشگاه، صادر شده است.

الهه اشرف‌پور، یکی از این دانشجویان با انتشار پستی در رسانه اجتماعی توییتر این خبر را تایید کرد و نوشت: «من الهه اشرف‌پور به ۲ ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به ارومیه محکوم شدم. بابت شرکت در تجمع ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ که در اعتراض به مسمومیت گسترده مدارس بود! علوم پزشکی تبریز جاییه که نه تنها زندگی و تلاش شما، که حتی جونتونم اساسا مطرح نیست...»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شرق بر اساس احکام صادرشده از طرف شورای انضباطی مرکزی وزارت بهداشت، میرمهدی موسویان، دانشجوی رشته پزشکی، ورودی مهر ۱۳۹۹ به چهار ترم محرومیت از تحصیل و تبعید تحصیلی به شهر سمنان، محمدامین سلطان‌زاده، دانشجوی رشته پزشکی، ورودی مهر ۱۳۹۹ به سه ترم محرومیت از تحصیل و تبعید تحصیلی به شهر کاشان، سهیلا سپیده‌دم، دانشجوی رشته داروسازی، ورودی ۱۳۹۴ به چهار ترم محرومیت از تحصیل و تبعید تحصیلی به شهر اهواز، علی پروین، دانشجوی داروسازی، ورودی ۱۳۹۸ به سه ترم محرومیت از تحصیل و تبعید تحصیلی به شهر اردبیل، الهه اشرف‌پور، دانشجوی رشته پرستاری، ورودی ۱۴۰۰ به دو ترم محرومیت از تحصیل و تبعید تحصیلی به شهر ارومیه و همچنین رضا انصاریان، دانشجوی رشته پزشکی، ورودی ۱۳۹۷ به سه ترم محرومیت از تحصیل و تبعید تحصیلی به شهر ارومیه محکوم شده‌اند.

علاوه بر شش نفر فوق، دو دانشجوی دیگر هم به تعلیق از تحصیل و تبعید محکوم شده‌‌اند که از جزئیات احکام صادره بر علیه این دو اطلاعی در دست نیست. از این میان، علی پروین و سهیلا سپیده‌‌دم در مهر ماه سال گذشته در پی حضور در تجمع‌های خیزش سراسری، به مدت یک ماه از حضور در محیط‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی تا تشکیل شورای انضباطی محروم شده بودند.

در حکمی دیگر، عباس تاجیک، دانشجوی دانشگاه تهران، از طرف شورای بدوی انضباطی این دانشگاه به نیمسال محرومیت از تحصیل بدون احتساب سنوات نیمسال محرومیت (نیمسال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۳) محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علت محکومیت عباس تاجیک، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران، از طرف شورای بدوی انضباطی دانشگاه تهران، «اخلال، ایجاد وقفه یا مزاحمت برای کلیه امور و برنامه‌های دانشگاه و رعایت نکردن شئون دانشجویی» اعلام شده است.

هرانا به نقل از یک منبع مطلع در مورد این حکم نوشت: «این محرومیت از تحصیل به‌دنبال شکایت محمدصادق کوشکی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه، از این دانشجو صورت گرفته است.»