حضور بن گویر در محوطه مسجدالاقصی تنش‌آفرین شد

ایتامار بن گویر: «ما ارباب اورشلیم و ارباب کل سرزمین اسرائیلیم»

بن گویر روز یکشنبه صبح زود به این منطقه آمد -- Minhelet Har-Habait / AFP

یک وزیر افراطی کابینه اسرائیل در روز یکشنبه، ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت)، به بازدید مکانی حساس و مقدس در اورشلیم (بیت‌المقدس) رفت. این حرکت به تنش‌های موجود بین اسرائیل و فلسطینی‌ها افزوده است. 

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی دولت نتانیاهو و رهبر حزب راست‌افراطی «قدرت یهودی» است که علنا گرایش ضدعرب دارد و هوادارانش از شعارهایی همچون «مرگ بر عرب‌ها» استفاده می‌کنند. بن گویر برای دومین بار از زمان وزیر شدن، از محوطه مسجد الاقصی که یهودیان از آن با عنوان «کوه معبد» یاد می‌کنند، بازدید کرد. افزون بر فلسطینی‌ها، اردن که کلیدداری این محوطه مذهبی و تاریخی را بر عهده دارد، نیز این بازدید را محکوم کرد. 

بن گویر روز یکشنبه صبح زود به این منطقه آمد. در فیلمی که دفتر بن گویر منتشر کرده است، او مقابل گنبد طلایی مشهور «قبه‌الصخره» دیده می‌شود و می‌گوید: «خوشحالم که به کوه معبد آمدم که مهم‌ترین مکان برای مردم اسرائيل است.» او از حضور پلیس اسرائیل تشکر کرد و گفت: «باید بگویم پلیس خیلی عالی عمل کرد و بار دیگر ثابت کرد که ارباب اورشلیم کیست. همه تهدیدهای حماس هم چیزی را عوض نمی‌کند. ما ارباب اورشلیم و ارباب کل سرزمین اسرائیلیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نبیل ابو ردینه، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیدار بن گویر را «حمله‌ای آشکار»‌ به مسجد الاقصی خواند و محکوم کرد. وزارت خارجه اردن نیز با صدور بیانیه‌ای، این اقدام ‌را «گامی تحریک‌آمیز و محکوم، و اقدامی خطرناک و ناپذیرفتنی که باعث افزایش تنش‌ها می‌شود» خواند. مصر، دیگر کشور عربی همسایه اسرائیل، نیز این حرکت را محکوم کرد. 

دیدار از این محوطه به‌ویژه به این علت حساس است که یادآور دیدار آریل شارون، رهبر وقت اپوزیسیون، در سپتامبر ۲۰۰۰ است که به درگرفتن «انتفاضه دوم» منجر شد. حرکت بن گویر ضمنا درست چند روز پس از درگیری‌هایی است که در «روز اورشلیم» رخ داد. این روز سالگرد فتح اورشلیم به دست ارتش اسرائیل در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ است و برگزاری مراسم‌های مربوط به آن، هر سال با تنش و درگیری همراه می‌شود. امسال نیز ناسیونالیست‌هایی با پرچم اسرائیل در خیابان اصلی فلسطینی‌نشین در محله قدیمی اورشلیم راهپیمایی کردند و شمار چشمگیری از آن‌ها شعارهای نژادپرستانه و ضدعرب سر می‌دادند و خواهان مرگ فلسطینی‌ها شدند. بیش از هزار شهروند یهودی در این روز وارد محوطه مسجد الاقصی شدند که یکی از وزیران کابینه از حزب بن گویر نیز جزو آنان بود.

بیشتر از جهان