مریم توزانی کارگردان مراکشی هیئت داوران جشنواره کن کیست؟

جدیدترین پروژه سینمایی او فیلم بسیار تحسین‌شده «کفتان آبی» بود که سال گذشته پخش شد

 همسر فیلمساز توزانی، نبیل آیوش، در اغلب اوقات همکار حرفه‌ای او هم هست-AFP

مریم توزانی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس مراکشی، در کنار هشت تن از دیگر اهالی صنعت سینما، یکی از اعضای هیئت داوران هفتادوششمین جشنواره فیلم کن است.

هیئت داوران جشنواره تصمیم خواهند گرفت که از میان ۲۱ فیلم شرکت‌کننده در بخش مسابقه، جایزه نخل طلا به چه کسی اهدا شود. جشنواره کن در فرانسه از روز سه‌شنبه آغاز شد و تا ۲۷ مه ادامه خواهد داشت.

مریم توزانی، اهل طنجه، روزنامه‌نگار است که کار خود را با نوشتن درباره فیلم آغاز کرد. او سپس به عرصه فیلمسازی وارد شد و نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم‌های کوتاه و مستند را شروع کرد. توزانی پس از ساخت تعدادی مستند مانند فیلمی که به زندگی کارگران جنسی در مراکش می‌پردازد، اولین فیلم بلند خود با نام «آدم» (Adam) را در سال ۲۰۱۹ کارگردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماجرای فیلم در مراکش می‌گذرد و داستان سامیا، دختر جوانی را که بدون ازدواج باردار شده، در زمانی که چنین کاری غیرقانونی بود، دنبال می‌کند.

به گزارش نشنال‌نیوز، این فیلم برای جشنواره فیلم کن در بخش «نوعی نگاه» انتخاب شد که فیلم‌هایی با سبک‌های منحصربه‌فرد و داستان‌های غیرمعمول را نمایش می‌دهد. این فیلم همچنین به‌عنوان نامزد مراکش برای شرکت در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی در نودودومین جوایز آکادمی اسکار انتخاب شد.

توزانی سپس در نویسندگی و بازی در فیلم «رازیا» (Razzia)  به کارگردانی همسر فیلمسازش، نبیل آیوش، همکاری کرد. او در نگارش فیلمنامه «ضربان کازابلانکا» (Casablanca Beats)، فیلمی درباره رهایی از سنت از طریق فرهنگ هیپ‌هاپ، نیز شرکت داشت.

جدیدترین پروژه سینمایی او فیلم بسیار تحسین‌شده «کفتان آبی» (The Blue Caftan) بود که سال گذشته پخش شد. داستان فیلم حول محور یک زوج میانسال می‌چرخد که با استخدام یک شاگرد زیبا برای خیاطی، زندگی‌شان دستخوش مشکلاتی می‌شود. این فیلم نیز برای نمایش در بخش «نوعی نگاه» در جشنواره کن انتخاب شد و در فهرست ابتدایی فیلم‌های بلند بین‌المللی در جوایز اسکار قرار گرفت. این فیلم در هفتمین دوره جوایز منتقدان فیلم‌های عربی نامزد بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

توزانی به عنوان عضو هیئت داوران جشنواره کن ۲۰۲۳‌ در کنار بری لارسون، بازیگر، پل دانو، بازیگر/کارگردان، روبن اوستلوند، کارگردان سوئدی، جولیا دوکورنائو، کارگردان فرانسوی، عتیق رحیمی، نویسنده و کارگردان افغانستانی، دنیس منوچه، بازیگر فرانسوی، رونگانو نیونی، فیلمنامه‌نویس بریتانیایی‌ــزامیبیایی و دامیان سیفرون، نویسنده آرژانتینی، حضور دارد.

بیشتر از فیلم