ولیعهد عربستان سعودی:‌ نمی‌گذاریم خاورمیانه به منطقه جنگی تبدیل شود

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز گفت که ریاض درباره روابط با سوریه با شرکای غربی‌اش مذاکره می‌کند

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) در سخنانی تاکید کرد که خاورمیانه نباید به یک منطقه جنگی تبدیل شود. او که در اجلاس سران اتحادیه عرب در جده سخن می‌گفت، اطمینان داد که «صلح جهانی» نزدیک است. 

رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای عرب روز جمعه در سی‌ودومین نشست اتحادیه عرب در جده شرکت کردند. 

شاهزاده محمد بن سلمان ابراز امیدواری کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، پایانی بر بحران موجود در آن کشور باشد. 

بعد از شروع اعتراض‌های ضدحکومتی در سوریه در سال ۲۰۱۱ و به‌‌دنبال آن سرکوب خونین این اعتراض‌ها به‌دست عوامل دولت اسد، عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شد. 

در آن مقطع، بسیاری از کشورهای عربی منطقه، از جمله عربستان سعودی، سفرا و نمایندگان دیپلماتیک خود را از دمشق فراخواندند.

بسیاری از تحلیلگران منطقه، پذیرش مجدد دولت سوریه در اتحادیه عرب را مدیون تلاش‌های عربستان سعودی می‌‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امسال بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، برای نخستین بار در ۱۲ سال گذشته به نشست سران اتحادیه عرب دعوت شد. او در سخنانش در این نشست، اجلاس جده را فرصتی تاریخی برای رسیدگی به بحران‌های سراسر منطقه، بدون دخالت عوامل خارجی، دانست.

ایمن بن‌عبدالرحمن، نخست‌وزیر الجزایر، نیز روز جمعه پیش از واگذاری ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب به شاهزاده محمد بن سلمان، از میزبانی عربستان سعودی قدردانی کرد و از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد. 

این در حالی است که برخی از کشورهای اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به این جمع مخالف بودند، از جمله قطر که وزیر خارجه‌اش پیش‌تر گفته بود تنها برای آنکه از «اجماع کشورهای عربی» در تصمیم به بازگشت دمشق قصور نکند، از مخالفت خود کوتاه آمده است.

همزمان شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت که ریاض درباره روابط با سوریه با شرکای غربی خود مذاکره خواهد کرد. 

او گفت که مذاکره با دمشق از رویکرد جدیدی برای پایان دادن به بحران سوریه نشات می‌گیرد و تاکید کرد که این بحران نباید بیش از این ادامه یابد. 

شاهزاده بن فرحان همچنین تاکید کرد که جنگ و بحران موجود میان روسیه و اوکراین تنها از طریق گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی قابل حل است و تاکید کرد که روابط با روسیه و اوکراین به یک اندازه برای ریاض اهمیت دارد. 

ساعاتی قبل در روز جمعه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب در سفری غیرمنتظره وارد جده شد. حضور هم‌زمان زلنسکی و بشار اسد در نشست اتحادیه عرب توجه رسانه‌ها و تحلیلگران را به خود جلب کرده است. 

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، تحت حمایت روسیه قرار دارد و ماندن بر سکوی قدرت در دمشق را مدیون حمایت‌های نظامی مسکو است. بشار اسد، متحد ولادیمیر پوتین، یکی از پنج کشوری است که تاکنون به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف حمله‌ها به اوکراین رای منفی داده است.