موافقت بایدن با آموزش جت‌های اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی؛ زلنسکی در راه نشست گروه ۷

وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم ۲۲ فرد و ۱۰۴ نهاد روسیه خبر داد که در بیش از ۲۰ کشور جهان یا حوزه قضایی، ارتباط‌هایی دارند

یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که جو بایدن روز جمعه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) به رهبران گروه ۷ اطلاع داد که ایالات متحده آمریکا از تلاش‌های بین‌المللی مشترک برای آموزش خلبانان اوکراینی با هواپیماهای جنگی مدرن، از جمله جت‌های اف-۱۶ حمایت می‌کند. 

به نوشته پولیتیکو، آموزش خلبانان جایی در اروپا و در خارج از خاک اوکراین انجام خواهد شد و چند ماه طول خواهد کشید. مقام‌ها امیدوارند که آموزش خلبانان اوکراینی در هفته‌های آینده آغاز شود. 

این تصمیم در حالی اتخاذ و اعلام شده است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته پیش گفته بود که گمان نمی‌کند اوکراین به جت‌های اف-۱۶ نیاز داشته باشد. 

رهبران گروه هفت همچنین قرار است در نشست خود تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعلام کنند و از تمهیدات تنبیهی جدیدی علیه روسیه رونمایی کنند که قدرت مالی و نظامی پوتین را در جنگ اوکراین تضعیف کند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، همواره از کشورهای غربی تقاضا کرده بود که برای تقویت قوای دفاعی کشورش در مقابل روسیه، به اوکراین هواپیماهای جنگی بدهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی قرار است روز یکشنبه به رهبران شرکت‌کننده در نشست گروه هفت در ژاپن بپیوندد. او روز جمعه به عربستان سعودی رفت که هم‌اکنون در شهر جده میزبان نشست رهبران اتحادیه عرب است. 

هم‌زمان دولت بایدن در واشنگتن جزئیاتی را درباره تحریم‌های گسترده علیه روسیه که بخشی از آن در اجلاس گروه هفت در هیروشیما رونمایی شد، اعلام کرد. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ۲۲ فرد و ۱۰۴ نهاد روسیه را تحریم کرده است که در بیش از ۲۰ کشور جهان یا حوزه قضایی، ارتباط‌هایی دارند.

تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه روسیه، افراد و نهادهایی را هدف قرار می‌دهد که تلاش می‌کنند تحریم‌های موجود علیه منابع فناوری، قابلیت‌های انرژی و بخش خدمات مالی روسیه را دور بزنند. تمهیدات جدید همچنین انواع صنایعی را که تحریم‌های آمریکا هدف قرار می‌دهد، گسترش می‌دهد. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که وزارت امور خارجه ایالات متحده به طور جداگانه، بیش از ۲۰۰ نهاد، شخص، کشتی، هواپیما و دارایی مسدودشده را تحریم می‌کند. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت که طبق یک سند مربوط به وزارت خارجه آمریکا، این سازمان تحریم‌هایی را علیه چندین مقام روس به‌دلیل مشارکت در برنامه خروج کودکان اوکراینی و انتقال آنان به روسیه و سپس ثبت‌نام آنان در اردوگاه‌های بازآموزی، اعمال کرده است.  

ایالات متحده همچنین تحریم‌هایی را علیه چندین دستیار پوتین و مقام‌های کرملین و همچنین مقام‌های ارشد مورد حمایت مسکو در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین اعمال کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده چندین شرکت را که گفته می‌شود در سرقت غلات اوکراینی دست دارند و نهادهای مرتبط با «شبکه لجستیکی» بین روسیه و ایران، از جمله دو شرکت کشتیرانی ایرانی را تحریم کرده است. 

مقام‌های آمریکایی همچنین یک واحد از وزارت دفاع روسیه و یک شرکت دولتی روسیه را به‌دلیل حمایت از گروه مسلح واگنر تحریم کردند.