ادامه جنگ بازرگانی میان آمریکا و چین

آیا توافق بازرگانی میان آمریکا و چین به سرانجام خواهد رسید؟

 رئیس جمهور چین، شی جینپینگ  و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده - Nicolas ASFOURI / AFP

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا، می‌گوید نخستین مرحله یک معامله بازرگانی میان ایالات متحده و چین «تکمیل» شده است. به رغم اظهارات آقای لایتیزر، اما، هنوز حتی متن این توافق بخاطر عدم تمایل پکن برای تایید ادعای دونالد ترامپ در مورد حجم این معامله، ترجمه نشده است.

 به‌رغم این که متن توافق هنوز محتاج ترجمه و اصلاح بوده و تاریخی برای امضای آن تعیین نشده، نماینده تجاری منتصب آقای ترامپ تاکید دارد که این توافق «کاملا و قطعا» به انجام رسیده است.

این توافق که روز جمعه به صورت مقدماتی اعلام شد، حاوی کاهش تعرفه‌های آمریکا در برخی موارد، در مقابل خرید تولیدات کشاورزی، کارخانه ای و سوخت آمریکاست که کل مبلغ آن را تا دو سال آینده به ۲۰۰ میلیار دلار افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادامه جنگ بازرگانی میان آمریکا و چین، به ویژه، بخش کشاورزی ایالات متحده را در معرض خطر قرار داده؛ زیرا پکن در حالی که روی واردات محصولات کلیدی آمریکا مثل دانه‌های سویا تعرفه بسته، واردکنندگان چینی را برای پرداخت تعرفه روی حجم ۱۱ میلیون تن واردات این محصولات از آمریکا مستثنی کرده است.

هرچند رییس جمهوری ترامپ می‌گوید چین واردات محصولات کشاورزی آمریکا را ۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد، پکن از دادن تعهد قطعی در مورد مبلغ این واردات خودداری کرده و فقط گفته است این واردات «به شکلی قابل توجه» افزایش خواهد یافت. 

ایالات متحده تا سال ۲۰۱۷ و آغاز جنگ تعرفه‌های بازرگانی میان دو غول اقتصادی جهان در ژوئیه ۲۰۱۸، مبلغ ۲۴ میلیارد دلار محصولات کشاورزی به چین صادر کرد.

آقای لایتیزر در برنامه «فِیس دِ نِیشِن» شبکه سی بی اس گفت: «نهایتا، این که آیا این توافق موثر خواهد بود یا نه، بستگی به آن دارد که چه کسی در پکن - و نه آمریکا- در مقام تصمیم گیری است.» 

او گفت: «اگر افراط‌گرایان در مقام تصمیم‌گیری باشند، ما یک نتیجه خواهیم گرفت، و اگر چنان که امیدوار هستیم اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرند، نتیجه دیگری حاصل خواهد شد.»

این توافق بازرگانی همچنین شامل تعهد چین به حفاظت بیشتر از مالکیت معنوی، جلوگیری از انتقال اجباری فناوری آمریکایی به موسسات چینی و باز کردن بازار خدمات مالی برای موسسات آمریکایی به هدف اجتناب از سوءاستفاده‌های ارزی است. توضیح این که، بسیاری از موسسات چینی در مقابل راه دادن واحدهای بازرگانی خارجی به بازارشان، آن‌ها را وادار می‌کنند گذاشتن فناوری‌های خود را به شراکت بگذارند.

اما ممکن است این توافق تا زمانی که رهبران آمریکا و چین آن را به امضای نهایی برسانند، تعلیق شود. بدون تردید، چنان که در مقاله نیویورک تایمز آمده، اخراج بی سرو صدای دو دیپلمات چینی از سفارتخانه این کشور در آمریکا در اوایل سال جاری، به نهایی شدن این توافق کمکی نکرده است.

در پاییز امسال، مقامات چینی ملاحظات امنیتی را در یک پایگاه ارتش در ایالت ویرجینیا نادیده گرفته و هنگامی ‌اتوموبیلشان را متوقف کردند که ماشین‌های آتش نشانی راه را بر آن‌ها بستند. در این مرحله، سرنشینان چینی اتوموبیل ادعا کردند راهشان را گم کرده بوده‌اند.

اما مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند یکی از دو سرنشین اتوموبیل مامور اطلاعاتی چین بوده که زیر پوشش دیپلماتیک عمل می‌کرده است. اخراج این دو مقام، نخستین اتهام جاسوسی علیه یک مقام سفارتخانه چین در آمریکا از زمان جنگ سرد بوده است.

© The Independent