امیرعبداللهیان با گوترش گفتگو کرد

به‌گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، امیرعبداللهیان و گوترش در این گفتگو در ارتباط با برجام، جنگ داخلی در یمن، بحران‌های افغانستان و تحولات اخیر در خلیج فارس صحبت کردند

AFP

وبسایت رسمی سازمان ملل متحد با انتشار خبری کوتاه نوشت آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد بین‌المللی، در روز چهارشنبه، ۱۷ مه ۲۰۲۳، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفتگو کرد و در مورد برخی موضوعات بین‌المللی مرتبط با حکومت ایران، از جمله سرنوشت توافق هسته‌ای برجام، به بحث و تبادل نظر پرداخت.

خبرگزاری آناتولی، وابسته به دولت ترکیه، نیز با انتشار این خبر در روز پنجشنبه، ۱۸ مه ۲۰۲۳، از قول استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، به برخی موضوعات گفتگوی روز چهارشنبه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره کرد.

به‌گفته دوجاریک موضوع جنگ داخلی یمن، وضعیت افغانستان و همچنین تحولات سیاسی اخیر در منطقه خلیج فارس از جمله مواردی بود که امیرعبداللهیان و گوترش در مورد آنها به گفتگو پرداختند.

همزمان با انتشار این خبر در رسانه‌های انگلیسی‌زبان کشورهای مختلف، خبرگزاری‌ها و وبسایت‌های وابسته به نهادهای متعدد جمهوری اسلامی ایران نیز به انتشار خبر دیدار امیرعبداللهیان و گوترش پرداختند؛ هرچند اطلاعات چندانی در مورد گفتگوهای این دو در مورد سرنوشت توافق هسته‌ای برجام یا همکاری‌های اخیر تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر نکردند.

موضوع گفتگوهای برجام، که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از آن با عنوان «مذاکرات رفع تحریم‌ها» نام می‌برند، بار دیگر در زمره اخبار روزهای اخیر قرار گرفت. به‌عنوان مثال وبسایت «پولیتیکو» با انتشار گزارشی در روز دوشنبه هفته جاری مدعی شد اخیرا مذاکرات هسته‌ای میان تهران با قدرت‌های جهانی پیشرفت‌هایی داشته است؛ موضوعی که ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در روز سه‌شنبه به آن اشاره کرد و بدون رد یا تایید آن گفت:«در حال حاضر چیزی برای اعلام کردن ندارم و هیچ چیز هم روی میز [مذاکرات] حذف نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال خبرگزاری مهر ضمن انتشار خبر گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش نوشت مسئله حضور پناهندگان افغانستانی در خاک ایران از جمله مواردی بود که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره کرد. مهر در بخشی از گزارش روز پنجشنبه خود نوشت:«امیرعبداللهیان با مثبت ارزیابی نمودنِ نشست اخیر سازمان ملل متحد در دوحه در خصوص افغانستان که با ابتکار دبیرکل انجام شد، تعداد پناهجویان افغانستان در ایران را بالغ بر پنج میلیون نفر خواند.»

به‌گزارش مهر، امیرعبداللهیان در ادامه این بخش از سخنان خود چنین گفت:«مدیریت این تعداد عظیم از مهاجرین، نیازمند توجه و حمایت‌های بین‌المللی است.»

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه این گفتگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد، به موضوع همکاری‌های نظامی تهران با مسکو در جنگ اوکراین اشاره کرد و ضمن آنکه بار دیگر نافی چنین همکاری‌هایی شد گفت نظام جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ اوکراین است.

امیرعبداللهیان در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود مدعی شد نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از هزار فروند پهپاد و دیگر انواع سلاح را در اختیار مسکو قرار داده است.

جدای از این ادعای زلنسکی، روزنامه اورشلیم‌پست نیز با انتشار گزارشی در روز دهم ماه مه (۲۰ اردیبهشت) نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قصد دارند تجهیزات مربوط به تولید هواپیماهای بدون‌سرنشین خود را به بلاروس منتقل کنند تا از این طریق انتقال پهپاد و سلاح به خاک روسیه از مسیرهایی آسان‌تر و امن‌تر میسر شود.