میانگین دمای زمین، دستکم به‌صورت موقت، ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود

با وجود تمامی هشدارها، برخی از کشورهای منطقه، از جمله ایران و ترکیه، هنوز توافق‌نامه اقلیمی پاریس را امضا نکرده‌اند

ماه گذشته، در بخش‌هایی از هند، بنگلادش، تایلند و لائوس دمای هوا به ۴۵ درجه سانتیگراد رسید که برای این موقع از سال، به‌شکلی غیرعادی، بالا بود -- INA FASSBENDER/AFP

یافته‌های تازه سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد میانگین دمای کره زمین، به‌ احتمال زیاد طی پنج سال آینده ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به دوران پیشا-صنعتی گرم‌تر خواهد شد؛ رویدادی مخاطره‌آمیز که به‌معنای نقض توافق‌نامه اقلیمی سال ۲۰۱۵ در پاریس است.

دانشمندان و فعالان محیط‌زیستی پیش‌تر هشدار دادند عبور از آستانه حیاتی ۱.۵ درجه سانتیگراد می‌‌تواند پیامدهای دامن‌گیر و بسیار ناگواری برای زندگی انسان‌ها و سایر گونه‌های جانوری یا گیاهی داشته باشد.

صدها میلیون نفر از مردم جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که دولت‌ها یا سازمان‌های مدنی توانایی و آمادگی لازم برای مواجه با پیامدهای ویرانگر زیست‌محیطی گرمایش زمین، از جمله بالا آمدن سطح آب دریا‌ها، طوفان‌های سهمگین، سیل‌‌ها، موج گرما یا خشکسالی‌ها، را ندارد.

دانشمندان سازمان جهانی هواشناسی در گزارشی که روز چهارشنبه، ۱۷ ماه مه (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲)، منتشر شد شیوه زندگی انسان‌ها روی کره زمین را عامل اصلی تغییرات آب‌وهوایی معرفی کردند و هشدار دادند پیامدهای زندگی انسان‌ها جهان را در آستانه یک «سرزمین ناشناخته» قرار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از یافته‌های پژوهش تازه سازمان جهانی هواشناسی نوشت: «تغییرات اقلیمی، دست‌کم ۳۰ برابر سایر عوامل احتمالی، موجب شکل‌گیری موج گرمایی کم‌سابقه‌ای شد که ماه گذشته میلادی بخش‌های بزرگی از کشورهای جنوب قاره آسیا را در برگرفت.»

ماه گذشته، در بخش‌هایی از هند، بنگلادش، تایلند و لائوس دمای هوا به ۴۵ درجه سانتیگراد رسید که برای این موقع از سال، به‌شکلی غیرعادی، بالا بود.

موج گرما در این مناطق، به مرگ‌‌های ناگهانی، بستری شدن شمار زیادی از شهروندان در بیمارستان، آتش‌سوزی‌های گسترده و تعطیلی مدارس و واحدهای تجاری-اداری منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تایلند با احتساب عامل رطوبت، دمای هوا بالای ۵۰ درجه احساس شد و در ایالت بنگال هند، تمامی مدارس و مراکز آموزش عالی برای یک هفته تعطیل شدند.

در سال ۲۰۱۵ کشورهای مختلف جهان، در چارچوب توافق‌نامه اقلیمی پاریس، متعهد شدند برنامه‌های اقتصادی، صنعتی و توسعه‌محور خود را به‌گونه‌ای پیش ببرند که میانگین دمای کره زمین از ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر نشود.

سه سال پس از امضای توافق‌نامه پاریس، دانشمندان در گزارش ویژه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸، بار دیگر هشدار دادند عبور از آستانه ۱.۵ درجه به‌معنا آسیب فزاینده به اکوسیستم کره زمین و مواجه با پیامدهای ویرانگر، دامنه‌دار و مرگبار تغییرات اقلیمی خواهد بود.

با وجود تمامی این هشدارها، بسیاری از کشورهای جهان به تعهدات توافق‌نامه پاریس، دست‌کم به‌طور کامل پایبند نیستند. برخی از دولت‌ها هم مثل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عراق، با وجود مواجه با بحران‌های فراگیر محیط‌زیستی، هنوز توافق‌نامه پاریس را امضا نکرده‌‌اند.

با این حال، به‌گفته پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، هنوز امیدهایی وجود دارد.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه، پس از انتشار یافته‌های تازه دانشمندان سازمان جهانی هواشناسی، به‌نقل از دبیرکل این سازمان نوشت: «یافته‌های این گزارش تازه به این معنا نیست که الزاما با عبور از آستانه ۱.۵ درجه، راه بازگشتی وجود ندارد. با این حال، «زنگ خطر» به‌صدا درآمده است و دست‌کم «به‌طور موقت»، جهان از آستانه ۱.۵ درجه گرم‌تر عبور خواهد کرد.»

بیشتر از جهان