وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در جده گرد هم آمدند

عربستان سعودی در این نشست رسما ریاست دوره‌ای اجلاس اتحادیه عرب را از الجزایر به عنوان رئیس پیشین تحویل گرفت

وزرای امور خارجه کشورهای الجزایر و عربستان سعودی، ۱۶ مه ۲۰۲۳ ـ توییتر وزارت خارجه عربستان سعودی

وزرای خارجه کشورهای عربی روز چهارشنبه هفدهم مه (۲۷ اردیبهشت) در جده گرد هم آمدند تا پیش از نشست سران اتحادیه عرب درمورد طیف گسترده‌ای از موضوعات گفتگو کنند.

نشست سران اتحادیه عرب به میزبانی عربستان سعودی روز جمعه در شرایطی برگزار می‌شود که تحولات سیاسی مختلفی از جمله بحران جاری سودان، درگیری اسرائیل و فلسطین و پذیرش مجدد سوریه در این اتحادیه در جریان است.

ناظران سیاسی معتقدند که انتظار می‌رود همه این موارد در دستور کار روز چهارشنبه قرار گرفته و همچنین پیش‌نویس قطعنامه‌هایی که در نشست روز جمعه مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت، بررسی شود.

به گزارش العربیه، روز چهارشنبه چند کمیته وزیران پیش از نشست وزرای خارجه تشکیل جلسه دادند و درباره موضوعاتی مانند دخالت ایران و ترکیه در امور داخلی کشورهای عربی بحث و تبادل نظر کردند. پس از آن، دیدار وزرای خارجه کشورهای عربی به دنبال مجموعه‌ای از جلسات دیگر در طول هفته و قبل از نشست سران انجام شد.

نشست وزرای خارجه کشورهای عربی به ریاست شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی برگزار شد و در این جلسه ریاض رسما ریاست دوره‌ای اجلاس اتحادیه عرب را از الجزایر به عنوان رئیس پیشین تحویل گرفت.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این مراسم طی سخنانی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد و در عین حال خواستار اتحاد اعراب برای مقابله با چالش‌های بزرگ جهانی شد. شاهزاده فیصل بن فرحان تاکید کرد: «ما باید راه‌های جدیدی برای مقابله با چالش‌های پیش روی کشورهایمان ابداع کنیم.»

احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر نیز با ابراز نگرانی از ناآرامی‌های سودان، بر حمایت الجزایر از تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به آتش‌بس تاکید کرد. او به لزوم افزایش تلاش‌ها برای حمایت از آرمان فلسطین تاکید کرد و در عین حال افزود که الجزایر از تلاش‌هایی که صلح و ثبات در یمن را ترویج می‌کند، استقبال خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات ارشد و نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب روز سه‌شنبه وارد عربستان سعودی شده‌اند تا برای نشستی که در روز ۱۹ مه در جده برگزار می‌شود، آماده شوند.

نشست امسال با سال‌های گذشته متفاوت است زیرا پس از ۱۱ سال تعلیق روسیه از عضویت در اتحادیه عرب، این اولین نشستی است که رئیس‌جمهوری سوریه نیز در این جمع حاضر خواهد شد.

در نشست روز چهارشنبه، یک هیئت بلندپایه سوری به ریاست فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، حاضر شدند و تایید کردند که بشار اسد در نشست روز جمعه شرکت خواهد کرد. این در حالی است که اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ سوریه را به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات مخالفان بشار اسد تحریم کرده بود.

با وقوع زمین‌لرزه مهیب چهار ماه پیش در شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه که خسارت‌های زیادی به بار آورد، برخی کشورهای عربی با کمک‌های خود به یاری آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه شتافتند. این موضوع، باب عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب با دمشق را گشود.

در حالی که خطوط مقدم درگیری‌ها در سوریه تا حد زیادی آرام شده است، بخش‌های زیادی از شمال این کشور همچنان بیرون از کنترل دولت باقی مانده و هیچ راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها ارائه نشده است. کنترل مرزها برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و اسلحه و خروج شبه‌نظامیان خارجی از سوریه، از جمله شروط اتحادیه عرب برای بازگشت کامل دمشق به این اتحادیه است.

با همه اینها، درگیری‌های داخلی در سوریه به مرگ بیش از ۵۰۰ هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها شهروند این کشور منجر شده است و عادی‌سازی روابط با سوریه مخالفانی به ویژه در غرب دارد.

بیشتر از جهان