سازمان جهانی گردشگری: عربستان دومین رشد را در صنعت گردشگری دارد

به گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶.۶ میلیون گردشگر بین‌المللی از عربستان سعودی دیدن کردند

یک بنای باستانی در نزدیکی شهر العلا در شمال غربی عربستان سعودی، سوم فوریه ۲۰۲۳ــ AFP

تازه‌ترین داده‌های سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد عربستان سعودی دومین مقصد گردشگری جهان است که سریع‌ترین میزان رشد را دارد.

به گزارش العربیه، بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۷.۸ میلیون گردشگر را ثبت کرده است؛ رقمی که نسبت به دوران پیش از همه‌گیری کوویدــ۱۹، افزایشی ۶۴ درصدی نشان می‌دهد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ رتبه سیزدهم کشورهای جهان از نظر پربازدیدترین مقاصد گردشگری بین‌المللی را به خود اختصاص داد که از رتبه ۲۵ این کشور در فهرست سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی گردشگری ۱۲ پله بالاتر بود.

بر اساس این داده‌ها، در سال ۲۰۲۲ تعداد گردشگران بین‌المللی که به دلایل مختلف از عربستان سعودی بازدید کردند، ۱۶.۶ میلیون نفر بود. در شاخص درآمد گردشگری بین‌المللی نیز عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ به رتبه یازدهم رسید؛ این در حالی است که سال ۲۰۱۹ در رتبه ۲۷ قرار داشت.

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه، نوشت: «این آمار نتیجه تلاش‌‌های گسترده برای ارتقای موقعیت کشورمان در نقشه جهانی گردشگری و افزایش سهم توریسم در تولید ناخالص داخلی است.»

او همچنین تاکید کرد تسهیل مراحل صدور روادید سفر، راه‌اندازی کارزارهای تبلیغاتی در سراسر جهان و تنوع مقاصد موجود در عربستان سعودی در تبدیل این کشور به مقصد جذاب سفر برای گردشگران نقش داشته‌اند. به گفته وزیر گردشگری عربستان سعودی، این تلاش‌ها بخشی از برنامه اصلاحات اقتصادی چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و رشد سهم بخش‌های غیرنفتی اقتصاد است.

احمد الخطیب همچنین تاکید کرد: «وزارتخانه گردشگری عربستان سعودی به همکاری با شرکای دولتی و خصوصی ادامه خواهد داد تا در جهت تبدیل هرچه بیشتر به یک مرکز گردشگری جهانی گام برداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی پیش‌تر نیز در شاخص توسعه سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد هم دستاوردی جدید کسب کرده و در رتبه سی‌وسوم جهان قرار گرفته بود که نشان‌دهنده رشد آن نسبت به سال ۲۰۱۹ بود.

سازمان جهانی گردشگری در اسفندماه، شهر قدیمی العلا در عربستان سعودی را بهترین دهکده گردشگری معرفی کرد. العلا که در شمال‌غربی عربستان سعودی واقع شده، منطقه‌ای وسیع شامل بیابان، آبادی‌ها، کوه‌های ماسه‌سنگی و آثار فرهنگی و باستانی را در دل خود جای داده است. وب‌سایت کنده‌ نست تراولر (Condé Nast Traveler) شهر باستانی العلا را در فهرست عجایب هفتگانه جهان برای سال ۲۰۲۳ ثبت کرده بود.

مقاصد گردشگری عربستان سعودی بر کرانه دریای سرخ نیز در میان فهرست ۵۰تایی مجله تایم از دیدنی‌ترین نقاط دنیا در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند. افزایش علاقه گردشگران به مقاصدی که پایداری و اصالت در چشم‌انداز طبیعی را در کنار راحتی و لوکس بودن در اولویت قرار می‌دهند، اماکن خاص و بکری مانند پروژه‌های گردشگری دریای سرخ را در کانون توجه گردشگران قرار داده است.

عربستان سعودی اعلام کرده است که تقویت بخش گردشگری در راستای برنامه‌های توسعه‌محور چشم‌انداز ۲۰۳۰ قرار دارد. این کشور تلاش می‌کند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰۰ میلیون گردشگر و بازدید‌کننده خارجی داشته باشد.

بیشتر از سفر