خبرگزاری سپاه: کسب و کار مردم را پلمب می‌کنیم تا درس عبرت بگیرند

رئیس قوه قضاییه می‌گوید صرف تذکر و اعمال مجازات سبک برای عوامل بی‌حجابی کارساز نیست

طرح احمدرضا رادان، فرمانده پلیس جمهوری اسلامی برای مقابله با زنانی که حجاب از سر برداشتند تا به امروز کارساز نبوده است. جمهوری اسلامی کماکان نتوانسته است با فشارهای امنیتی و قضایی بر روی شهروندان با بی‌حجابی زنان مقابله کند. سخنگوی فراجا نیز در صحبت‌های روز سه‌شنبه خود بر این موضوع تاکید کرد و گفت که ۹۲ تا ۹۳ درصد افرادی که برای آن‌ها پیامک کشف حجاب ارسال شده است، از این موضوع تمکین کرده‌اند.

سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فراجا، در‌خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب به دست پلیس گفت: «طرح عفاف و حجاب ماموریتی است که به پلیس واگذار شده و پلیس براساس وظایف ذاتی، قانونی و دینی به آن عمل خواهد کرد. صرفا با کسانی که اصرار به هنجارشکنی داشته باشند، با استفاده از سازوکارهای انتظامی و قضایی اقدام خواهد شد.»

نهادهای مختلف تلاش می‌کنند تا از روش‌های مختلف زنان را به پذیرش حجاب اجباری مجبور کنند. هزینه مقابله جدی با زنان در ایران می‌تواند به از سرگیری خیزش سراسری و واکنش تند مردم همراه شود. به همین علت نیروهای جمهوری اسلامی این روزها برای بقای خود حاضر به از سرگیری گشت‌های ارشاد و برخوردهای مانند آنچه پیش از این رخ می‌داد نیستند.

پیش از این، برخی نمایندگان مجلس عنوان کرده بودند که طرح حجاب و عفاف با ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به پلیس آغاز شده است. منتظرالمهدی نیز اعلام کرد که این ماموریت را وزارت کشور و قوه قضاییه به آن‌ها محول کرده‌اند.

سخنگوی پلیس در گفت‌وگو با فارس درباره روش پلیس برای انجام این طرح، گفت: «کشف حجاب در قانون به‌عنوان جرم شناخته شده و با توجه به اینکه پلیس ضابط قضایی است باید با جرم مشهود برخورد کند؛ طبیعتا برای انجام هر ماموریتی روش‌های متعدد و متفاوتی متصور است و پلیس تلاش می‌کند برای انجام این مهم، با رعایت کرامت انسانی و کمترین تزاحم و تقابل، وظیفه خود را انجام دهد.»

اما منتظرالمهدی به تنها بودن پلیس در این زمینه اشاره و اعلام کرد که بیش از ۲۰ دستگاه دیگر نیز در زمینه عفاف و حجاب ماموریت دارند. او ضمن اینکه از همه دستگاه‌های مسئول خواست تا در این زمینه پای کار بیایند، گفت: «پلیس در این عرصه آخرین حلقه است، اما متاسفانه کم‌کاری دستگاه‌های دیگر در این زمینه باعث شده است که پلیس در خط اول این میدان قرارگیرد. اقدامات اجتماعی امری است رجحان یافته بر اقدامات انتظامی و امنیتی و پلیس تلاش می‌کند در کنار دیگر دستگاه‌های فرهنگی به وظایف خود عمل کند.»

سخنگوی پلیس درباره پیامک‌های ارسال شده به شهروندان در طرح عفاف و حجاب، گفت: «بالغ بر ۹۲ تا ۹۳ درصد افرادی که برای بار اول به آن‌ها پیامک کشف حجاب ارسال شد، از موضوع تمکین کرده‌اند و در مرحله بعدی شاهد همکاری این افراد بودیم.»

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، نیز اعلام کرد که تذکر و مجازات سبک برای مسئله‌ حجاب کارساز نیست. او همچنین خبر داد که هفتم اردیبهشت ماه لایحه قوه قضاییه در موضوع حجاب و عفاف برای سیر مراحل قانونی به دولت ارسال شده است. لایحه‌ای که دولت تا به امروز آن را به مجلس ارائه نداده و همین امر اعتراضاتی را در مجلس به همراه داشته است. برخی نمایندگان مجلس دولت را تهدید کرده‌اند که اگر دولت هرچه سریع‌تر لایحه را به مجلس نفرستد، خودشان دست به کار خواهند شد.

اژه‌ای در ادامه از برنامه‌هایش برای بی‌حجابی زنان و آنچه «جریانات سازمان‌یافته ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی» می‌خواند، گفت و ادامه داد: «به دادستان کل کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها دستور دادم تا با استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود نسبت به مقابله مجدانه با جریانات سازمان‌یافته ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی که وابسته به بیگانگان و ضدانقلاب هستند، اهتمام داشته باشند و به‌صورت رسمی از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برای شناسایی و معرفی این جریانات، مطالبه‌گری کنند.»

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، اژه‌ای در ادامه گفت: «در مرحله صدور حکم و مجازات عناصر این جریانات سازمان‌یافته نیز باید به مقوله بازدارندگی توجه داشت؛ صرف تذکر و اعمال مجازات سبک برای عوامل این قبیل جریانات، کارساز نیست. همچنین مراجع قضایی ذی‌صلاح در مواجهه با افرادی که به‌صورت غیرسازمان‌یافته به ترویج ناهنجاری‌ها مبادرت می‌ورزند نیز از حداکثر ظرفیت‌های قانونی در راستای بازدارندگی بهره بگیرند و نسبت به آن دسته از افراد که در این قضیه، تکرار جرم دارند، اقدامات مقتضی وفق قانون ترتیب داده شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با این اتفاق، پلمب واحدهای تجاری در ایران نیز ادامه دارد. در همین راستا روز دوشنبه کافه کتاب اردیبهشت در منطقه گلسار رشت نیز پلمب شد. خبرگزاری‌های داخل ایران عنوان کرده‌اند که این کتاب‌فروشی متعلق به سروش صحت، فیلمساز و بازیگر ایرانی است. فارس دلیل پلمب این کتابفروشی را بر اساس گزارش‌های مردمی و به علت رعایت نکردن ضوابط و مقررات اماکن عمومی، اعلام کرد. طی روزهای گذشته تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود که حضور بدون حجاب زنان در این کتاب‌فروشی را نشان می‌داد. همین امر باعث شد تا پلیس اماکن به سراغ این کتابفروشی برود و آن را پلمب کند.

در شهر شیراز نیز مجتمع نگین معالی‌آباد پلمب شد. خبرگزاری فارس اعلام کرد که این اقدام به‌دنبال اجرای طرح برخورد با هنجارشکنی و همچنین مقابله با بی‌حجابی و بدحجابی، صورت گرفته است. فارس عنوان کرد که «تذکر لسانی و کتبی و سپس پلمب نتیجه تخلف از قانون حجاب و هنجارشکنی اجتماعی است».

خبرگزاری فارس با ادبیاتی خشم‌آلود خبر این پلمب را اعلام کرد و نوشت که این پلمب باید «درس عبرتی برای دیگر متخلفین» باشد. همچنین در راستای اجرای این طرح یک مغازه فست‌فود به نام خیابان پنجم، در شیراز پلمب شده است.

با این حال، مردم کماکان به مقابله با حجاب اجباری ادامه می‌دهند. روز شنبه ۲۳ اردیبهشت، عنوان شده بود که ماموران حراست دانشگاه تهران به دپارتمان (گروه آموزشی) نمایش و موسیقی پردیس هنرهای زیبا یورش بردند و دانشجویان این دانشکده را به بهانه رعایت نکردن حجاب اجباری، هدف ضرب‌و‌شتم قرار دادند و ساز دانشجویان را شکستند.

در واکنش به انتشار تصاویری از برخورد خشونت‌آمیز حراست دانشگاه تهران با دانشجویان به بهانه رعایت نکردن حجاب، روز دوشنبه جمعی از اهالی موسیقی در حمایت از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا مقابل خانه موسیقی تجمع کردند.

زنان در این تجمع اعتراضی بدون حجاب اجباری حضور یافتند و حمایت خودشان را از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران اعلام کردند. آن‌ها همچنین تعرض و ضرب‌و‌شتم دانشجویان و اساتید و شکستن ساز دانشجویان به دست حراست دانشگاه را نیز محکوم کردند.

همچنین اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی ایران، روز ۲۴ اردیبهشت، در جلسه هیئت مدیره به برخورد خشونت‌طلبانه حراست دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران که به شکستن ساز یکی از دانشجویان و همچنین هتک حرمت چند نفر از استادان نام آشنای دانشگاه منجر شد، اعتراض کردند.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان گزارش داده بود پس از آن‌که ماموران حراست دانشگاه تهران با عده‌ای از زنان دانشجو درگیر شدند، سایر دانشجویان در اعتراض به این اقدام شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.