پس از نشست دوحه دو بسته ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان منتقل شد

سی‌گار گفت آمریکا همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده به افغانستان به شمار می‌رود

بسته‌های 40 میلیون دلاری برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان منتقل می‌شود- بانک مرکزی طالبان

بانک مرکزی افغانستان، که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)، اعلام کرد یک بسته ۴۰ میلیون دلاری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان رسیده است. این در حالی است که چهار روز پیش نیز یک بسته ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان منتقل شده بود. 

این بانک در توییتر خود نوشت که این بسته به یکی از بانک‌های تجاری در کابل سپرده شده است و افزود که بانک مرکزی «از هر حرکت اصولی» که سبب ورود ارز به کشور شود و «به نیازمندان جامعه کمک کند»، قدردانی می‌کند. 

این بانک تاکید دارد که ارائه کمک‌های بشردوستانه از طریق نظام بانکی، باعث شفافیت و تسهیل در رساندن کمک‌ها به مردم می‌شود. 

بانک مرکزی افغانستان بین ۱۰ تا ۱۴ مارس سال جاری گزارشی از ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری به این کشور منتشر نکرده است. 

با سلطه طالبان بر افغانستان، نظام بانکی کشور زیر تحریم جامعه جهانی قرار گرفت و انتقال پول از کشورهای اروپایی و آمریکایی به افغانستان از طریق بانک صورت نمی‌گیرد. بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری پول نقد، مستقیم به افغانستان منتقل می‌شود و از طریق دفترهای سازمان ملل متحد، برای مبارزه با بحران انسانی کنونی به مصرف می‌رسد. 

تحت حاکمیت طالبان، نرخ فقر در افغانستان به بالاترین سطح رسیده است و میلیون‌ها شهروند این کشور به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. حکومت طالبان قادر به ارائه کمک به نیازمندان نیست.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست دوحه به ابتکار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور جهان، اول و دوم مه برگزار شد. سازمان ملل در این نشست کوشید کمک‌کنندگان بزرگ به افغانستان را متقاعد کند که به بحران انسانی در افغانستان توجه کنند.  

در دوران حکومت ۲۱ ماهه طالبان، بیش از دو میلیارد دلار در قالب بسته‌های ۳۲ میلیون دلاری و ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان منتقل شده و تا حدودی توانسته است از فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان جلوگیری کند.  

در حکومت طالبان، بسیاری از سرمایه‌گذاران و صنعتگران افغانستان کشور خود را ترک کرده‌اند و تمایل شهروندان این کشور به سرمایه‌گذاری، به پایین‌ترین سطح رسیده است. بیشتر ثروتمندان سرمایه‌های خود را به امارت متحده عربی، ترکیه و چندین کشور دیگر منتقل کرده‌اند. 

کمک‌های جامعه جهانی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا به افغانستان، باعث افزایش نگرانی‌ها از احتمال دستیابی طالبان به بخشی از کمک‌ها شده است. سی‌گار، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، اوایل ماه میلادی جاری گفت که آمریکا همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده به افغانستان به شمار می‌رود و از زمان سرنگونی حکومت پیشین این کشور تاکنون، حدود ۲.۱ میلیارد دلار به افغانستان ارسال کرده است.  

جان سوپکو، بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان، به کمیته نظارت کنگره آمریکا گفت که نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که کمک‌های نقدی واشنگتن، به کمک‌ مالی به طالبان نمی‌انجامد.