طرفین متخاصم در سودان، تامین امنیت غیرنظامیان را پذیرفتند

تفاهم‌نامه جده با وساطت و میانجیگری‌های عربستان سعودی برای پایان دادن به درگیری‌های چندهفته‌ای داخلی در سودان امضا شد

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند نمایندگان ارتش سودان و نیروهای نظامی موسوم به «پشتیبانی سریع»، به فرماندهی محمد حمدان دقلو، قراردادی به‌منظور حفظ جان و امنیت غیرنظامیان امضا کردند؛ هرچند دو طرف تاکید کردند توافق امضاشده یک آتش‌بس محسوب نمی‌شود.

شبکه خبری العربیه با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲)، به‌نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه دولت سودان نوشت امضای این توافق‌نامه نشانگر تعهد قانونی دولت سودان به مفاد حقوق بین‌الملل و اصول بشردوستانه است.

بر اساس گزارش‌هایی که روز جمعه منتشر شد، این تفاهم‌نامه در جده و در چارچوب گفت‌وگوهایی به امضای طرفین متخاصم رسید که از هفته گذشته، با وساطت و میانجیگری‌های دولت عربستان سعودی به‌منظور پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه هفته‌های اخیر سودان، آغاز شد.

شبکه خبری العربیه، به‌نقل از یک مقام آگاه آمریکایی نوشت نقش و تلاش‌های مقام‌های عربستان سعودی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات جده بسیار حیاتی بود.

طی نزدیک به یک ماهی که از شروع درگیری‌های نظامی میان ارتش سودان و نیروهای نظامی وفادار به محمد حمدان دقلو می‌گذرد، دست‌کم ۷۵۰ تن کشته‌ شده‌اند و هزاران نفر نیز برای فرار از درگیری‌ها خانه و محل زندگی خود را ترک کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌‌های جهانی نسبت به بحران انسانی در سودان همچنان ادامه دارد و علاوه بر نبود امنیت و دسترسی به مراکز و خدمات درمانی، آب، مواد غذایی و سوخت در نقاط مختلف سودان، از جمله در شهر خارطوم و مناطق غربی کشور، کمیاب است.

مناطق غربی سودان، به‌ویژه دارفو، پیش‌تر شاهد خشونت‌ها و درگیری‌های دامنه‌دار قومی-نژادی میان قبایل عرب و غیرعرب بود.

در بیانیه مشترکی که به امضای نمایندگان ارتش سودان و نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع» رسید، دو طرف متعهد شده‌اند بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه محدودیت زمانی، اجازه دهند تا غیرنظامیان داوطلبانه از مناطق درگیری‌‌ها خارج شوند.

در این بیانیه همچنین دو طرف توافق کرده‌اند که دسترسی به آب، خدماتی درمانی، شبکه برق‌رسانی و سایر خدمات اولیه اجتماعی برای غیرنظامیان فراهم شود و خانواده‌‌ها بتوانند در امنیت کافی، به‌طور محترمانه‌، مردگان خود را دفن کنند.

منابع آگاه آمریکایی به شبکه العربیه گفتند هر چند دو طرف بر سر حفظ امنیت غیرنظامیان توافق‌ کردند، اما برای رسیدن به یک آتش‌بس پایدار، هنوز خیلی از با یکدیگر فاصله دارند.

در این میان، روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه به‌نقل از یک مقام آمریکایی آگاه از جریان مذاکراتِ جده نوشت در طرح نخستین توافق، یک آتش‌بس ۱۰ روزه نیز پیش‌بینی شده بود، آتش‌بسی که می‌توانست به مذاکرات جزئی‌تر برای پایان دادن به درگیری‌ها بینجامد.

بیشتر از جهان