نگاهی به هنرمندان جدید یوروویژن ‌در آستانه دور نهایی رقابت

یوروویژن ۲۰۲۳ به میزبانی مشترک اوکراین و انگلستان و در شهر بندری لیورپول برگزار می‌شود

بلانکا پالوما، خواننده اسپانیایی، در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۲۳ (دهم ماه مه ۲۰۳۳)ــ AFP

در یوروویژن ۲۰۲۳ تاکنون سوئد، فنلاند و اوکراین پیشتاز بوده‌اند اما با توجه به تعداد زیاد ترانه‌های خوب و اجرا‌های جدید و جالبی که فقط در مسابقات یوروویژن دیده می‌شود، همه‌چیز به مسابقه فینال در روز شنبه و اجراهای نهایی بستگی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسکای نیوز، مسابقه آواز یوروویژن که هر سال میلیون‌ها تماشاگر در سراسر دنیا دارد، رویداد موزیکالی است که مردم درقبال آن در دوسوی طیف علاقه شدید یا تنفر قرار می‌گیرند، اما حتی سختگیرترین منتقدانش هم نمی‌توانند بگویند بی‌مزه است. البته مسابقه امسال ویژه است؛ چون برای نخستین‌بار دو کشور اوکراین و بریتانیا به‌طور مشترک آن را میزبانی می‌کنند و در شهر بندری لیورپول برگزار می‌شود.

در حالی که طرفداران موسیقی پاپ خود را برای ماراتنی چهارساعته از ۲۶ اجرا آماده می‌کنند، پیش‌بینی برنده جایزه نمادین میکروفون یوروویژن بسیار دشوار است.

سه تای برتر

ــ سوئد، زادگاه بزرگان یوروویژن مانند آبا، یکی از احتمال‌های اصلی برای بردن جایزه است.

لورین (Loreen) که سال ۲۰۱۲ با «یوفوریا» (Euphoria) برنده مسابقه شد، اکنون با ترانه جدیدش «تتو» (Tattoo) به این مسابقات بازگشته است.

بر اساس مطالعه اخیر دفتر بازاریابی دیجیتال (Evoluted)، آمارها نشان می‌دهد احتمال برنده شدن خوانندگان پاپ زن در رقابت‌های یوروویژن زیاد است.

اگر امسال سوئد برنده شود، هم‌تراز ایرلند قرار می‌گیرد که هفت بار برنده جایزه یوروویژن شد و لورین نخستین زنی خواهد بود که بیش از یک بار جایزه یوروویژن را برنده می‌شود.

ــ فنلاند

دلالان شرط‌‌بندی یوروویژن به ترانه هایپرــ‌ پاپ‌ــ رپ فنلاند به نام چاچاچا (Cha Cha Cha) نیز امتیاز بالایی داده‌اند.

این ترانه را کریا (Kaarija)، خواننده فنلاندی، اجرا می‌کند که به ژست‌های آنچنانی‌اش روی فرش قرمز و کت پفی سبز نئونی و مدل موی کاسه‌ای‌اش معروف است.

در زبان فنلاندی، نام او جناسی هوشمندانه از دو فعل پیچیدن و رپ خواندن است و برای این ترانه، از احساسی که بعد از یک یا دو پیک مشروب به دست می‌آید و قیدوبندهای ذهن از بین می‌رود، الهام گرفته است.  

این خواننده ۲۹ ساله درباره آهنگش به اسکای نیوز گفت: این اثر «قدرت و انرژی و آتش فراوان» است.

ــ اوکراین

گروه دونفره موسیقی الکترونیک توورچی (Tvorchi) به تهیه‌کنندگی آندری هاتسولیاک و خوانندگی جفری کنی با آهنگ هیجان‌انگیز قلبی از فولاد (Heart of steel) از اوکراین نیز در این رقابت‌ها حضور دارد.

معنای نام این گروه به اوکراینی «خلاق» و این ترانه حامل پیامی در مخالفت با تهاجم روسیه به سرزمینشان اوکراین است.

آن‌ها امیدوارند این جایزه را به اوکراین برگردانند؛ کشوری که به دلیل جنگ نتوانست میزبان مسابقه امسال یوروویژن باشد.

از بریتانیا چه خبر؟

می مولر با ترانه‌ای پرانرژی به نام «من آهنگی نوشتم» (I wrote a song) امید بریتانیا برای یوروویژن ۲۰۲۳ است.

این آهنگ رقص که ترانه‌ای طعنه‌آمیز دارد، در مورد دوست‌پسر سابقش است که به او خیانت کرده است.

او درباره منبع الهام این آهنگ به تیک‌تاک گفت:«واقعا از دستش [دوست پسرم] عصبانی بودم. دلم می‌خواست یک کار جنون‌آمیز انجام بدهم. شاید خانه‌اش را آتش بزنم، نمی‌دانم. اما راهی طولانی در پیش گرفتم و یک آهنگ نوشتم. خانم‌ها و آقایان! به این می‌گویند رشد!»

او یکی از ۱۰ شانس برتر برای جایزه امسال یوروویژن است.

دیگر چه کسانی اجرا خواهند کرد؟

بلانکا پالوما از اسپانیا با صدای اصیل اسپانیایی‌اش آهنگ «ایئیا» (Eaea) را اجرا می‌کند.

پالوما گفته این آهنگ «ترانه‌ای برای مادربزرگ مرحومش» است که الهام‌بخش بسیاری از ترانه‌هایش بوده است.

الساندرا نروژی هم با یک گروه کر قوی، ترانه «ملکه شاهان» (Queen of Kings) را اجرا می‌کند. آهنگ او با توجه به شباهت‌هایی که با لیدی گاگا دارد، یکی از پرطرفدارترین‌ها در مسابقه یوروویژن امسال است.

لا زارا فرانسوی ترانه «اویدمان» (Evidemman) را که به فارسی می‌توان مبرهن یا مسلم ترجمه کرد، می‌خواند.  

لا زارا این ترانه فرانسوی‌زبان را مخصوص این مسابقه سروده و آن را یک آهنگ فرانسوی اصیل درباره عشق، اهمیت عشق به خود و تلاش برای دستیابی به خوشبختی کامل در دنیایی که اغلب پیچیده است، توصیف می‌کند.

احتمالا مهم‌تر از برندگان احتمالی، رقص‌ها و اجراهای آنان روی صحنه است که صبح یکشنبه سر زبان‌ها خواهد افتاد.

اتریش با اثر تیا و سالنا به نام «ادگار کیست؟» درباره شبح نویسنده آمریکایی، ادگار آلن پو، به‌کل شمایل ادبی پیدا کرده است.

گروه شاک‌ــ‌راک (shock-rock) لت ۳ (Let 3) اهل کرواسی آهنگی به نام «ماما اس‌سی» (Mama SC) را می‌خواند که شعر آن حاوی این ابیات است: «مامان تراکتور خرید»، «مامان بزرگ آرماگدون» و «جنگ، جنگ، روانی کوچولوی شرور»

آن‌ها با لباس نظامی رنگ‌شده و طرحدار روی صحنه یوروویژن اجرا خواهند کرد و گزارش شده که در کرواسی به دلیل برهنه شدن در انظار و اجرای برهنه با مشکل مواجه شده‌اند.

استرالیا با وویجر (Voyager) گروه پرگرسیوــ‌‌متال (Prog-metal) قدیمی در مسابقات امسال شرکت می‌کند که خودشان می‌گویند آهنگشان مانند «دوران دوران» (Duran Duran) اما سنگین است، که ظاهرا باید جالب باشد.

بیشتر از موسیقی