شورای حقوق بشر: نظارت‌های بشردوستانه بر سودان افزایش می‌یابد

به‌گفته فولکر ترک، درگیری‌های مسلحانه میان ارتش سودان و گروه موسوم به «پشتیبانی سریع» این کشور را به یک «فاجعه» کشانده است

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با برگزاری نشستی ویژه در روز پنجشنبه، ۱۱ مه ۲۰۲۳، به بررسی وضعیت درگیری‌های مسلحانه در سودان پرداخت. رویترز در این زمینه نوشت اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه روز پنجشنبه خود طرحی را به‌تصویب رساندند که به موجب آن نظارت جامعه بین‌المللی بر نقض حقوق بشر در سودان افزایش می‌یابد.

با استناد به گزارش‌های منتشر شده در مورد وضعیت فعلی سودان، که از اواسط ماه گذشته میلادی تاکنون صحنه درگیری‌های مسلحانه میان ارتش این کشور و نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع» است، صدها تن از شهروندان سودانی جان خود را از دست داده‌اند و صدها هزار تن نیز در داخل و خارج از مرزهای سودان آواره شده‌اند.

به‌عنوان مثال «دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی در امور بشردوستانه» (OCHA) در تازه‌ترین گزارش خود در مورد سودان، که روز چهارشنبه منتشر شد، نوشت طی ۲۶ روز گذشته دست‌کم ۶۰۴ تن جان خود را از دست داده‌اند، ۵ هزار و ۱۰۰ تن مجروح شده‌اند و ۷۳۶ هزار تن از شهروندهای سودان نیز محل سکونت خود را ترک کرده‌اند و به آوارگی تن داده‌اند.

از این‌رو کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، کوشیدند تا با حمایت از طرح شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد افزایش نظارت بر نقض حقوق بشر در سودان تخلف‌های طرفین تخاصم در سودان را محکوم کنند؛ طرحی که در نهایت با ۱۸ رای موافق و ۱۵ رای مخالف به‌تصویب رسید.

به‌گزارش رویترز، سفیر بریتانیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، واقع در شهر ژنو، پس از پایان رای‌گیری مذکور، به این خبرگزاری گفت تصویب طرح شورای حقوق بشر در مورد سودان از این نظر اهمیت دارد که شهروندان این کشور بدانند جامعه بین‌المللی وضعیت آنها را رصد می‌کند و از آنچه در سودان می‌گذرد «وحشت‌زده» است.

با تمامی این اوصاف، و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، ۱۵ عضو شورای حقوق بشر به طرح روز پنجشنبه در مورد سودان رای منفی دادند که مشمول تمامی کشورهای آفریقایی عضو این شورا می‌شود؛ تصمیمی که اتخاذ آن به یک معنا مخالفت این گروه از کشورها با ضرورت نظارت نهادهای بین‌المللی بر وضعیت نقض حقوق بشر در سودان را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌جهت سفیر سودان در این نشست ویژه به خبرگزاری‌ها گفت مناقشه مسلحانه فعلی در سودان یک «مساله آفریقایی» محسوب می‌شود و به همین دلیل نیز «راه‌حلی آفریقایی» نیاز دارد. همزمان با این اظهارنظرها نماینده چین نیز موضعی انتقادی نسبت به رویکرد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ارتباط با بحران فعلی سودان اتخاذ کرد و نماینده پاکستان نیز گفت نشست روز پنجشنبه شورای حقوق بشر موجب تشدید خشونت‌های جاری در سودان و بغرنج شدن وضعیت سیاسی این کشورِ آفریقایی خواهد شد.

از سوی دیگر فولکر ترک، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، تاکید کرد در حال حاضر هر دو طرف متخاصم در جنگ داخلی سودان قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند و حقوق غیرنظامیان را زیر پا می‌گذارند. ترک در بخش دیگری از سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت درگیری‌های مسلحانه میان ارتش سودان و گروه موسوم به «پشتیبانی سریع» این کشور را به‌سمت یک «فاجعه» کشانده است.

در روزهای اخیر برخی منابع خبری، از جمله شبکه خبری صدای آمریکا، نوشتند نماینده‌های ارتش سودان و نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع»، در خاک عربستان سعودی با یکدیگر دیدار کرده‌اند و دولت پادشاهی عربستان سعودی می‌کوشد به‌منظور برقراری آتش‌بس میان طرف‌های متخاصم و همچنین یافتن راه‌هایی برای ارائه خدمات بشردوستانه به غیرنظامیان سودان، میانجیگری کند.

با این‌حال آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در گزارشی که پنجشنبه هفته گذشته به مجلس سنای ایالات متحده آمریکا ارائه داد، گفت ارزیابی‌های دستگاه اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد درگیری‌های مسلحانه میان ارتش سودان و نیروهای «پشتیبانی سریع» در کوتاه‌مدت متوقف نخواهد شد، چون به‌گفته او فعلا هر دو سوی تخاصم بر این باورند که امکان پیروزی نظامی بر طرف مقابل را دارند و از این منظر تمایلی به مذاکره و قبول آتش‌بس نشان نمی‌دهند.

هاینس در ادامه اظهارات هفته گذشته خود گفت هم ارتش سودان و هم نیروهای «پشتیبانی سریع» به‌دنبال کسب حمایت از «منابع خارجی» هستند و اگر هر یک از این دو گروه در جلب حمایت منابعِ مورد نظر موفق عمل کنند، نتیجه‌اش چیزی نخواهد بود مگر تشدید جنگ داخلی جاری در سودان.

بیشتر از سفر