دختران نایب‌قهرمان هاکی روی یخ آسیا هزینه بلیت هواپیما و عکاسی را خودشان دادند

کیفیت عملکرد سجادی در این دو سال «فاجعه‌بار» بود، اما نمایندگانی که با دریافت یک خودروی شاسی‌بلند یا عضویت در هیئت‌رئیسه فدراسیون‌ها رام و مطیع می‌شوند، علاقه‌ای به برکناری‌اش ندارند

بازیکنان تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران پس از کسب مقام تاریخی نایب‌قهرمانی در اولین حضورشان در مسابقات آسیایی، فاش کردند که وزارت ورزش و فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی از تیم‌ آن‌ها هیچ‌ حمایت مالی نکرده است و دختران ملی‌پوش مجبور شده‌اند هزینه سفر ورزشی‌ برای شرکت در مسابقات تایلند را «دنگی» و «از جیب خود» بپردازند.

درخشش تیم ملی زنان هاکی روی یخ ایران در مسابقات آسیایی‌ــ‌اقیانوسیه ۲۰۲۳ و کسب عنوان نایب‌قهرمانی از نظر علاقه‌مندان به ورزش یک شاهکار تلقی می‌شود، چرا که از تشکیل این تیم تنها سه سال می‌گذرد و فرصت شرکت در این مسابقات هم به دلیل بی‌توجهی کامل دولت جمهوری اسلامی، با هزینه شخصی بازیکنان فراهم شده است.

دختران هاکی‌باز ایرانی در این مسابقات که بدون حضور دو قدرت برتر هاکی زنان یعنی ژاپن و کره جنوبی برگزار شد،  پس از مرحله مقدماتی و برد قاطعانه تیم‌های هند، کویت و قرقیزستان، در مرحله یک‌چهارم نهایی از سد امارات متحده عربی هم گذشتند و در ادامه با شکست دادن سنگاپوری‌ها، به فینال رسیدند.

دخترانی ایرانی در فینال مقابل تیم قدرتمند و باسابقه تایلند که میزبان مسابقات نیز بود، نمایشی خوب و امیدوارکننده داشتند و علی‌رغم تساوی تا وقت دوم، در نهایت با نتیجه سه‌ بر یک شکست خوردند؛ اما با این مقام دوم هم اولین جام معتبر خود را به دست آوردند و آن را به «تمامی دختران ایرانی» تقدیم کردند.

حالا مژگان شاهسوند، یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی زنان هاکی روی یخ ایران، می‌گوید: «ما با هزینه شخصی عازم تایلند شدیم. اسپانسرها بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کردند، اما هزینه‌های اعزام را خودمان پرداختیم. عده‌ای قول‌هایی داده بودند که حامی ما باشند اما لحظه اعزام دیگر خبری از آن‌ها نبود و زیر قولشان زدند.»

یک روزنامه‌نگار ورزشی در ایران نیز درباره حمایت‌ نشدن از تیم هاکی روی یخ زنان ایران نوشت: «حتی هزینه عکاسی و ساخت تیزر ویدیویی مسابقات را هم دنگی دادند.»

مژگان شاهسوند در این‌ باره به وب‌سایت ورزش‌۳ گفت: «متاسفانه این خبر درست است. آقای نظریان [رئیس فدراسیون اسکی] گفتند ما برای اعزام تیم زنان به مسابقات آسیایی بودجه‌ای نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستاره تیم هاکی روی یخ زنان ایران در ادامه درباره حمایت‌های مردمی از این تیم گفت: «باید از مردم عزیز ایران تشکر کنم. نمی‌توانم بگویم چقدر این مردم حامی ما بودند؛ آنقدر که آن‌ها در فضای مجازی به ما محبت داشتند. خود من وقتی در فینال بازنده شدیم، فقط به محبت‌های این مردم بی‌نظیر فکر می‌کردم و برای آن‌ها ناراحت بودم. پیام‌های آن‌ها دائم جلو چشمانم بود و به همین دلیل هم گریه کردم. به آن‌ها قول می‌دهم که سال بعدی قوی‌تر باز خواهیم گشت.»

نکته عجیب دیگر درباره هاکی روی یخ زنان ایران این است که در ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۱ هم به این رشته ورزشی که به‌تازگی از فدراسیون اسکیت به زیرمجموعه فدراسیون اسکی ایران منتقل شده، هیچ بودجه‌ای اختصاصی نیافته و به همین دلیل، زنان هاکی‌باز مجبور شدند با هزینه شخصی به تایلند بروند.

مژگان شاهسوند درباره اهمیت کسب این مقام می‌گوید: «ما اولین تیم زنان ایران‌ایم که در تاریخ این رشته به مسابقات آسیایی رفتیم و خدا را شاکرم که موفق به تاریخ‌سازی شدیم. در این مسابقات با تیم‌هایی بازی کردیم که هرکدام حداقل ۲۰ سال سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی دارند. در این کشورها، انواع زمین‌های مختص به این ورزش وجود دارد و مثل ما تنها در یک زمین تمرین نمی‌کنند. ما در فینال مسابقه را به تایلندی واگذار کردیم که ۳۰ سال است به طور حرفه‌ای این ورزش را در کشورش راه‌اندازی کرده است. به نظر خودمان هم کسب این نتیجه یک تاریخ‌سازی بود.»

کاوه صدقی، سرمربی تیم ملی هاکی روی یخ مردان و زنان ایران، نیز صحبت‌های شاهسوند و سایر ملی‌پوشان هاکی روی یخ درباره فقدان حمایت مالی دولتی از آن‌ها را تایید کرد.

پس از انتشار این خبر و افزایش موج انتقادها از عملکرد منفعلانه حمید سجادی، وزیر ورزش دولت ابراهیم رئیسی، رسانه‌های داخلی خبر دادند که سجادی، روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت و پس از گذشت چند روز از اتمام مسابقات، دستور پرداخت هزینه‌‌های دختران هاکی‌باز در مسابقات تایلند را صادر کرده است. با این حال سجادی و معاونانش همچنان درباره دلیل بی‌توجهی کامل به زنان هاکی‌باز، چرایی پرداخت هزینه‌ها پس از کسب عنوان نایب‌قهرمانی و همچنین پرداخت نشدن پاداش بابت این موفقیت بزرگ، توضیحی نداده‌اند.

حالا پس از بروز انواع بحران‌های مدیریتی طی دو سال اخیر در ورزش ایران مانند حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، نتایج ضعیف تیم‌های ملی کشتی، والیبال، بسکتبال و فوتبال یا افزایش چندبرابری مهاجرت ورزشکاران ملی‌پوش ایرانی به کشورهای دیگر عملکرد حمید سجادی را تنها می‌توان «فاجعه‌بار» توصیف کرد اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با یک خودرو شاسی‌بلند رام و مطیع می‌شوند، به برکناری‌ او علاقه‌ای ندارند.

بیشتر از ورزش