پروژه عظیم عربستان برای تبدیل شدن به قطب گردشگری چگونه پیش می‌رود؟

عربستان قصد دارد ۲۵ میلیون گردشگر خارجی را در ۲۰۲۳ جذب، و یک میلیون شغل در بخش حیاتی گردشگری ایجاد کند

توسعه بخش گردشگری عربستان سعودی، به بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، منابع انسانی و تخصص دیجیتالی نیاز دارد - twitter/SaudiProject

با سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر در زمینه گردشگری در سراسر عربستان سعودی، قرار است گردشگری مذهبی و غیرمذهبی این کشور پادشاهی اوج بگیرد و غنی‌تر شود.

بر اساس داده‌هایی که اداره کل آمار عربستان سعودی (جی‌ای‌اس‌تی‌ای‌تی) منتشر کرده است، اقتصاد عربستان سعودی در ۲۰۲۲ به رشد تحسین‌برانگیزی رسید و نرخ رشد تولید ناخالص ملی در این سال ۸.۷ درصد بود. 

به گزارش گلف بیزینس، این بالاترین نرخ رشد در کشورهای گروه۲۰ است و از پیش‌بینی‌های جهانی که حداکثر ۸.۳ درصد تخمین زده می‌شد، فراتر رفته است.

اداره کل آمار این کشور همچنین با تاکید بر گزارش تولید ناخالص ملی و شاخص‌های سه‌ماهه چهارم گزارش‌های ملی در ۲۰۲۲، خاطرنشان کرد که این رقم بیشترین نرخ رشد سالانه در یک دهه اخیر است.

از جمله اولویت‌های چشم‌انداز این کشور پادشاهی برای افزایش تنوع اقتصادی، نوسازی صنعت گردشگری است. عربستان سعودی در سال‌های اخیر تلاش‌های چشمگیری، از جمله دادن روادید آسان به گردشگرانی که بازار ثابتی در این کشور دارند، برای جذب بازدیدکنندگان خارجی کرده است.

آغاز اعطای روادید ۹۶ ساعته رایگان به مسافرانی که پرواز فلای‌ناس یا سعودی آن‌ها در این کشور توقف دارد، از طرح‌های ابتکاری متعددی است که اداره گردشگری سعودی با هدف مناسب‌تر کردن جاذبه‌های گردشگری این کشور اجرا می‌کند.

به گزارش گلف بیزینس، دولت سعودی در همکاری تجاری با بانک جهانی، متعهد شده است که ۱۰۰ میلیون دلار به صندوق توسعه گردشگری اختصاص دهد تا گردشگری را توسعه دهد و منابع درآمد این کشور را از فعالیت‌های سوخت فسیلی به سمت منابع متنوع‌تر هدایت کند. هدف این بخش، پذیرش تا ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده در سال تا ۲۰۲۳ است که ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل خواهد داد.

گردشگری بین‌المللی

به گفته احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، این کشور قصد دارد ۲۵ میلیون گردشگر خارجی را در ۲۰۲۳ جذب، و یک میلیون شغل در بخش حیاتی گردشگری ایجاد کند. کل هزینه‌ای که در ۲۰۲۲ به بخش گردشگری اختصاص یافت، به ۱۸۵ میلیارد ریال عربستان سعودی رسید که در قیاس با سال پیش از آن، ۹۳ درصد افزایش داشت. طبق گزارش‌ها، این کشور پادشاهی بیشترین تعداد گردشگر را در میان کشورهای گروه ۲۰ داشت.  به‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا و فشارهای ناشی از تورم در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، اقشار مرفه‌تر عمدتا از فشار قیمت‌ها آسیب ندیده‌اند و این برای بخش‌های خاص گردشگری، نظیر گردشگری محیط زیست و میراث تاریخی، نویدبخش است.

به گزارش گلف بیزینس، دولت سعودی قصد دارد گروه متنوعی از گردشگران را به طرح‌های بسیار عظیم خود، از جمله تجربه‌های پایدار و مجلل در طرح دریای سرخ، نقاط خاص دیدنی ای‌آی‌یو‌ای، تاسیسات میراث فرهنگی دیریا و تجربه‌های خاص در طبیعت طرح نئوم، جذب کند. دولت سعودی افزون بر هدفگیری زائران مسلمان، همچنین می‌کوشد ورودی گردشگران را از بازارهای غرب و آسیا برای گردشگری غیرمذهبی نیز افزایش دهد.

نوسازی زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل

توسعه بخش گردشگری عربستان سعودی، به بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، منابع انسانی و تخصص دیجیتالی نیاز دارد. تسهیل ورود گردشگران بیشتر به این کشور پادشاهی و تقویت تردد داخلی نیز به همان اندازه اهمیت دارد. آغاز به کار ریاض‌ایر، شرکت هواپیمایی جدید عربستان سعودی، از محل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (پی‌آی‌اف) که اخیرا انجام شد، قرار است ضمن ۲۰ میلیارد دلار کمک به رشد تولید ناخالص ملی غیرنفتی این کشور پادشاهی، بیش از ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

به نوشته گلف بیزینس، ریاض‌ایر امکان بازدید گردشگران سراسر جهان را از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی عربستان سعودی فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، شرکت راه‌آهن عربستان سعودی نیز مارس گذشته یادداشت تفاهمی با گروه آرسنال از ایتالیا امضا کرد تا نخستین قطار مجلل این منطقه را، موسوم به رویای صحرا، راه‌اندازی کند. این طرح در ۲۰۲۵ افتتاح خواهد شد و قرار است این قطار مجلل با کمک به ترویج گردشگری و امور فرهنگی در این کشور پادشاهی، تجربه حمل‌ونقل منحصربه‌فرد، تمام‌عیار و مجللی برای بازدیدکنندگان و ساکنان آن به ارمغان آورد.

 پروژه‌های بزرگ

به گزارش گلف بیزینس، عربستان سعودی برای تحقق اهداف برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، در حال اجرای مجموعه‌ای از کلان‌پروژه‌ها و جاذبه‌آفرینی است. شرکت سرمایه‌گذاری قدیه با همکاری گروه بیارکه اینگلس، طرح جامع مرکز تفریحی عظیم قدیه را در ریاض تدوین کرد که قرار است به پهناورترین شهر سرگرمی جهان تبدیل شود و در آن، بازدیدکنندگان به بیش از ۳۰۰ تاسیسات، شامل شهربازی، پارک آبی و شهر ورزش دسترسی خواهند داشت. شرکت سرمایه‌گذاری قدیه در فوریه ۲۰۲۲ قرارداد ساخت‌و‌ساز نخستین پارک آبی عربستان و پهناورترین پارک آبی خاورمیانه را به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار امضا کرد که دارای ۹ منطقه سرگرمی و ۲۲ چرخ‌فلک و جاذبه دیدنی دیگر است.

پروژه بزرگ عربستان سعودی به نام «نئوم» نیز با هزینه تخمینی ۵۰۰ میلیارد دلار، شامل شهرهای هوشمند، مراکز تحقیقاتی، بندر، مقصد گردشی و محوطه‌های سرگرمی است. مقام‌های سعودی برای جذب حدود یک میلیون بازدیدکننده تا ۲۰۲۵ و پنج میلیون تا ۲۰۳۰ برای نئوم هدف‌گذاری کرده‌اند.

سندالله، نخستین جزیره مجلل نئوم، قرار است اوایل ۲۰۲۴ افتتاح شود و دارای محوطه بندری، باشگاه ساحلی، زمین گلف، باشگاه قایق‌رانی، و نیز هتل‌ها و انواع مراکز صرف غذا و نوشیدنی است. شهرک کربن‌‌صفر لاین نیز از بخش‌های چشمگیر این پروژه است که دارای ساختمان‌های «لایه‌لایه عمودی» برای زندگی، کار و تفریح، اقامتگاه کوهستانی تروجنا دارای دهکده اسکی‌بازی، پیست شیب‌دار اسکی و منابع طبیعی، و شهر بندری شناور و هشت‌گوش اکساگون (Oxagon) خواهد بود.

کلان‌پروژه طبیعت‌گردی دریای سرخ در عربستان سعودی نیز متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی است و شرکت جهانی دریای سرخ آن را اجرا می‌کند. قرار است درهای آن در سال جاری میلادی به روی بازدیدکنندگان گشوده شود و پایدارترین مقصد گردشگری مجلل جهان به شمار می‌آید.

به گزارش گلف بیزینس، شرکت جهانی دریای سرخ پروژه آمالا را نیز در دست اجرا دارد و برای این دو پروژه، در مجموع بیش از هزار و ۳۰۰ قرارداد به ارزش حدود هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار با پیمانکاران امضا کرده است. این شرکت همچنین در حال تحقیق و پیاده‌سازی طرح‌های مختلف سازگار با محیط زیست، از جمله بتن سبز کم‌آلاینده، تولید غذاهای پایدار و راهبردهای حمل‌ونقل پاک است. بهره‌برداری این طرح کاملا به منابع انرژی تجدیدپذیر متکی است.

صندق سرمایه‌گذاری عمومی به تازگی پنجمین کلان‌پروژه خود را در عربستان سعودی به نام درعیه نیز معرفی کرد. محل این طرح ۵۰ میلیارد دلاری، حومه شهر ریاض است و عمدتا بر فرهنگ و سبک زندگی، فراهم کردن سرگرمی و گزینه‌های خوراک و خرید متمرکز است. ناحیه الطریف که جزو میراث جهانی یونسکو است، در مجموعه درعیه قرار دارد و در این منطقه تاریخی امکان فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، هتل‌ها، موزه‌ها و خرده‌فروشی‌های متعدد فراهم است.

بازدیدکنندگان و اهالی می‌توانند در موزه‌ها به کندوکاو در تاریخ عربستان سعودی بپردازند و همچنین از نگارخانه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های ناحیه هنری آن بازدید کنند. العلا که بزرگ‌ترین موزه زنده جهان به شمار می‌آید، جاذبه مهم دیگر در عربستان سعودی است. انجمن پادشاهی العلا در حال سرمایه‌گذاری پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری در نخستین مرحله این پروژه ۱۵ میلیارد دلاری است. این طرح با همکاری موسسه‌ دولتی فرانسه به نام توسعه العلا اجرا می‌شود و قرار است در سه مرحله در ۲۰۳۵، ۲۰۳۰ و ۲۰۲۳ اجرا شود. 

به گزارش گلف بیزینس، اقتصاد عربستان سعودی در پی احیایی قوی در ۲۰۲۱ و تحرکی پایدار در ۲۰۲۲ که به پشتوانه افزایش تقاضای داخلی و بین‌المللی صورت گرفت، امسال طبق پیش‌بینی‌ها به سوی احیای کامل می‌رود.

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری که در سراسر این کشور برای تقویت گردشگری مذهبی و غیرمذهبی در حال انجام است، از جهش در صنعت سفر این کشور و گسترش چشمگیر آن تا ۲۰۲۳ حکایت دارد و چشم‌اندازها نویدبخش می‌نماید. 

بیشتر از سفر