فرار بیش از ۱۳ هزار زن و کودک از ترس گروه‌های مسلح در نیجر

درگیری‌های چند روز اخیر به دست‌کم چهار کشته انجامیده است 

بیش از ۱۳ هزار زن و کودک از ۴۶ جزیره گریخته‌اند تا از تعدی راهزنان مسلح در امان باشند - AFP

بیش از ۱۳ هزار زن و کودک از جزایر رودخانه نیجر در کشور نیجر، از فشار و تعدی مردان مسلح گریخته‌اند. رادیو «صدای ساحل»، رادیو عمومی نیجر، سه‌شنبه، ۹ مه (۱۹ اردیبهشت)، گفت که این مردان قصد داشتند از این زنان و کودکان در منطقه «تیلابری» در غرب کشور «زورگیری» کنند. تیلابری، غربی‌ترین منطقه از هشت منطقه نیجر است و با سه کشور همسایه مالی، بنین و بورکینافاسو مرز دارد. درگیری‌های چند روز گذشته در این منطقه، چندین کشته بر جای گذاشته است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شبکه رادیویی گفت: «بیش از ۱۳ هزار زن و کودک از ۴۶ جزیره گریخته‌اند تا از تعدی راهزنان مسلح در امان باشند.» به نظر می‌رسد که آن‌ها به شهر آیورو در ۲۰۰ کیلومتری نیامی، پایتخت نیجر، پناه برده‌اند. اصطلاح‌ «راهزنان مسلح» در فرهنگ رسانه‌ای نیجر، به شمار وسیعی از نیروهای پیکارجو اطلاق می‌شود که بسیاری از آن‌ها گرایش‌های افراطی و جهادی دارند. این رادیو گفت که استان‌های دسا و کانداجی که نخستین سد برق‌ساز کشور در آن واقع شده، در چند روز گذشته شاهد حمله‌های این «راهزنان مسلح» بوده است. گفته می‌شود که از شب شنبه تا یکشنبه، چهار شهروند غیرنظامی در استان دسا جان باخته‌اند و یک نفر زخمی شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از نمایندگان مجلس از منطقه تیلابری دوشنبه، ۸ مه (۱۸ اریبهشت)، به این مناطق رفتند تا مردم را تسلی دهند. یکی ازنمایندگان به نام حسومی طاهیرو مایاکی، گفت که مردم منطقه زخم‌خورده این حرکات خشونت‌بارند. 

منابع محلی می‌گویند از اواخر آوریل، درگیری‌های خشونت‌باری بین دو گروه در روستاهای نزدیک رودخانه نیجر درگرفته که به کشته، زخمی و آواره شدن شماری از مردم منجر شده است: مردم یک‌جانشین قوم جرما در یک سو، و عشایر جابه‌جاشونده قوم فولانی در سوی دیگر. یک روزنامه‌نگار محلی گفت که شماری از نیروهای مسلح که گمان می‌‌رود گرایش اسلامگرایی دارند، به دزدی احشام و «درخواست وصول مالیات» می‌پرداختند و به همین علت، به دست روستایی‌ها کشته شده‌اند. 

دولت نیجر هنوز وقوع درگیری‌های قومی را در این مناطق تایید نکرده است. چندین گروه قومی (جرما، فولانی، توآرگ و هوسا) در تیلابری زندگی می‌کنند و روابط بین آن‌ها معمولا مسالمت‌آمیز است. ارتش نیجر در سال‌های اخیر در همکاری با نیروهای فرانسوی، عملیات‌هایی علیه گروه‌های اسلامگرا داشته است. 

بیشتر از جهان