تشدید تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت غیرنظامیان در سودان

دست‌کم ۱۳ میلیون دلار از منابع مختلف سازمان‌های بین‌المللی غارت شده است

تداوم درگیریها در خارطوم پایتخت سودان، ۳ مه ۲۰۲۳-AFP

هم‌زمان با تداوم درگیری‌ها در سودان، نمایندگان گروهی از کشورهای جهان، از جمله ایالات متحده و بریتانیا، در یک نامه مشترک قرار است از شورای حقوق بشر سازمان ملل بخواهند برای رسیدگی فوری به بحران انسانی در سودان، یک نشست ویژه اضطراری تشکیل دهد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه پنجم ماه مه (۱۵ اردیبهشت)، در گزارشی نوشت نامه جمعی نمایندگان آمریکا، بریتانیا، آلمان و نروژ در شورای حقوق بشر از حمایت دست‌کم یک‌سوم کشورهای عضو شورای حقوق بشر برخوردار است.

هم‌زمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، هم روز جمعه وضعیت در سودان را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد. او هشدار داد اگر به‌ وضعیت سودان رسیدگی نشود، این خطر وجود دارد که درگیری‌های نظامی به سایر کشورهای منطقه گسترش یابد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۷ عضو دارد و مهم‌ترین رکن حقوق بشری سازمان ملل به‌شمار می‌رود. اجرای تصمیم‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل داوطلبانه است، به‌ این معنا که شورا هیچ سازوکار مستقل اجرایی در اختیار ندارد. با این حال، تصمیم‌ها و اقدام‌های این شورا به‌لحاظ سیاسی مهم تلقی می‌شود و کشورها برای سرپیچی از اجرای تصمیم‌های شورای حقوق بشر باید هزینه‌های سیاسی-رسانه‌ای سنگینی پرداخت کنند.

شورای حقوق بشر همچنین می‌تواند کمیسیون‌های حقیقت‌یاب تشکیل دهد. تشکیل این کمیسیون‌ها در راستای جمع‌آوری و طبقه‌بندی اسناد و مدارک مرتبط با موارد نقض فاحش حقوق بشر، از جمله در مورد «جرایم جنگی»، بسیار مهم است.

دادگاه‌ها و مراجع قضایی بین‌المللی می‌‌توانند در آینده برای رسیدگی‌های کیفری خود به این اسناد و مدارک گردآوری‌شده استناد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، نیز نمایندگان ۹۰ سازمان غیردولتی در نامه‌ای خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان تشکیل یک جلسه فوری برای رسیدگی به وضعیت شهروندان عادی و غیرنظامیان در میانه خشونت‌ها و درگیری‌های ارتش سودان با نیروهای موسوم به «واکنش سریع» شدند.

مهم‌‌ترین‌ مسئله‌ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل باید در دستور کار قرار دهد، تشکیل کمیسیون‌های مستقل حقیقت‌یاب برای بررسی گزارش‌های مرتبط با کشتار غیرنظامیان یا حمله به اماکن غیرنظامی، مانند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، است.

هم‌زمان با تداوم درگیری‌ها، نگرانی درباره وضعیت غیرنظامیان در مناطق مختلف سودان تشدید شده است.

داده‌ها و گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد از زمان شروع درگیری‌ها در سودان، دست‌‌کم ۲۸ بار به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سودان حمله شده است.

بر اساس گزارش‌های روزانه پرشمار، آب، مواد غذایی و سوخت در مناطق مختلف سودان کمیاب شده و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی محدود یا به‌طور کامل قطع شده است.

روز جمعه، آژانس کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که به‌دنبال درگیری‌ها در سودان بیش از یک میلیون واکسن فلج اطفال از بین رفته است.

برآورد شده است دست‌کم ۱۳ میلیون دلار از منابع مختلفی که سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به مردم سودان در نظر گرفته بودند، در جریان درگیری‌‌های ارتش با نیروهای نظامی موسوم به «واکنش سریع» از میان رفته یا غارت شده است.

بیشتر از جهان