دو فرد مظنون به ارتباط با حزب‌الله در آلمان بازداشت شدند

این دو عضو حزب‌الله، در منطقه برمن در شمال آلمان ساکن بودند و سازماندهی این گروه را برعهده داشتند

آلمان فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله که تظاهرات ضداسرائیلی را سازماندهی می‌کند، ممنوع کرده است ـ AFP

دادستان فدرال آلمان روز چهارشنبه، ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت)، از بازداشت دو مظنون به عضویت در گروه تروریستی حزب‌الله لبنان، که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، خبر داد.

به گزارش العربیه، دفتر دادستانی فدرال آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد این دو متهم به نام‌های «حسن.م»، شهروند لبنان، و «عبداللطیف. دبلیو»، شهروند آلمانی-لبنانی، در شمال آلمان بازداشت شده‌اند.

دادستانی دولت فدرال آلمان در این بیانیه نوشت عبداللطیف حوالی سال ۲۰۰۴ و حسن در سال ۲۰۱۶ به حزب‌الله پیوسته‌اند. آن‌ها اینک به «عضویت در یک سازمان تروریستی خارجی» متهم شده‌اند و گفته می‌شود در عضوگیری برای حزب‌الله و سازماندهی فعالیت‌های این گروه تروریستی نقش داشته‌اند.

با توجه به اطلاعات موجود، به نظر می‌رسد این دو عضو حزب‌الله، در منطقه برمن در شمال آلمان سکونت داشته‌اند و سازماندهی و تدارکات این گروه را از آنجا اداره می‌کردند.

این دو مظنون قرار است روز چهارشنبه عصر در دادگاه حاضر شوند تا در مورد ادامه بازداشت و نحوه مجازات آن‌ها تصمیم گرفته شود.

حزب‌الله لبنان در فهرست نیروهای تروریستی مدنظر ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و بیشتر کشورهای عضو اتحادیه عرب قرار دارد و اسرائیل همواره از دیگر کشورها خواسته است از همین الگو در قبال حزب‌الله پیروی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند حزب‌الله در آلمان رسما اعلام حضور نکرده‌ است، نیروهای امنیتی این کشور بر این باورند که اعضای این گروه از طریق فعالیت‌های غیرقانونی در آلمان، حمایت‌های مالی به دست می‌آورند.

آلمان پیش‌‌تر فقط شاخه نظامی حزب‌الله را تروریستی اعلام کرده بود و با شاخه سیاسی آن مدارا می‌کرد. اما زمانی که آمریکا و اسرائیل این سازمان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دادند، از دیگر متحدان خود نیز خواستند که در همین مسیر گام بردارند. آلمان فعالیت شاخه سیاسی این گروه را که تظاهرات ضداسرائیلی منظم و مداومی را سازماندهی می‌کند، در سال ۲۰۲۰ میلادی ممنوع کرد و بر اساس قوانین جدید، طرفداران حزب‌الله نمی‌توانند پرچم‌های این گروه را در گردهمایی‌های خود در خاک آلمان نمایش دهند.

حزب‌الله به‌عنوان یک حزب سیاسی، سازمانی تروریستی، و نیز تامین‌کننده خدمات اولیه برای جامعه شیعه لبنان فعالیت دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب‌الله تنها گروهی محسوب می‌شود که پس از پایان جنگ لبنان در دهه ۱۹۹۰، سلاح‌های خود را تسلیم نکرد. لبنان به دلایل مختلف، به‌ویژه دخالت‌ها، نفوذ و فساد حزب‌الله، با بی‌ثباتی سیاسی دست ‌به گریبان است و ۸۰ درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در روز ۱۹ آوریل (یکم اردیبهشت)، در جریان یک نشست خبری گفت جمهوری اسلامی ایران افزون بر میلیاردها دلاری که برای بقای حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان طرفدار خود در عراق خرج کرده است، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله لبنان می‌پردازد و ۱۰۰ میلیون دلار هم به گروه حماس می‌رساند.

بیشتر از جهان