آمریکا و قطر در اقدامی هماهنگ، یک شبکه مالی حزب‌الله را تحریم کردند

«حزب‌الله در پی سوءاستفاده از نظام مالی بین‌المللی از طریق توسعه شبکه‌های مالی جهانی به منظور حمایت از فعالیت‌های تروریستی‌اش است»

آمریکا پیش از این، در تاریخ ۸ اکتبر ۱۹۹۷ حزب‌الله را سازمان تروریستی خارجی اعلام کرده بود-AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت‌های آمریکا و قطر در اقدامی هماهنگ، یک شبکه مالی حزب الله لبنان در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تحریم کردند.

در این بیانیه از قول مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه آمریکا گفته شده است: «حزب‌الله در پی سوءاستفاده از نظام مالی بین‌المللی از طریق توسعه شبکه‌های مالی جهانی به منظور حمایت از فعالیت‌های تروریستی‌اش است.»

به گفته آندریا گاکی، «آمریکا از طریق اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، همراه با دولت قطر، امروز در اقدامی هماهنگ یک شبکه عمده مالی حزب‌الله را تحریم کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا پیش از این، در تاریخ ۸ اکتبر ۱۹۹۷ حزب‌الله را سازمان تروریستی خارجی اعلام کرده بود، و در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۱ نیز نام آن را به فهرست ویژه تروریسم جهانی اضافه کرد. شورای همکاری خلیج فارس نیز در ۲ مارس ۲۰۱۶ این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را تشکیلاتی تروریستی معرفی کرد.

همچنین، امروز نام‌های علی‌رضا حسن البنایی، علی‌رضا القصابی لاری، و عبدالمؤید البنایی، به دلیل ارائه کمک‌های مالی، تجهیزاتی، و فنی به حزب‌الله، به فهرست حامیان جهانی تروریسم اضافه شد.

علی البنایی و علی لاری سال‌هاست که از حزب‌الله حمایت می‌کنند و تا کنون ده‌ها میلیون دلار مخفیانه به حزب‌الله رسانده‌اند. آن‌ها مرتب به به لبنان و ایران سفر و با مقام‌های حزب‌الله دیدار کرده‌اند.

عبدالرحمن عبدالنبی شمس، یحیی محمد عبدالمحسن، مجدی فائض الاستادز، و سلیمان البنایی دیگر افرادی هستند که نامشان به فهرست تحریمی‌های مشمول تروریسم آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس اضافه شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشابه در همین ارتباط گفت که علاوه بر این افراد، شرکت «الدار» در قطر، که در مالکیت و زیر مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم سلیمان البنایی است نیز تحریم شده است.

این وزارتخانه اقدام امروز را یکی از مهم‌ترین اقدام‌های مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس تا امروز دانست و گفت این اقدام تاکیدی است بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه در مبارزه با تامین مالی تروریسم.