کمک مالی اردوغان به ۷۰۰ هزار کارمند تنها چند روز پیش از انتخابات

کارشناسان می‌گویند رویکرد غیرمعمول اردوغان، از جمله کاهش نرخ بهره، یکی از دلایل اصلی افزایش تورم و فرار سرمایه‌گذاران از بازارهای ترکیه است

پلیس ترکیه در حال بازداشت معترضى که به مناسبت روز جهانی کارگر در تجمع اعتراضی استانبول شرکت كرد، اول ما می ۲۰۲۳ـ BULENT KILIC/ AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، تنها چند روز قبل از برگزاری انتخابات سراسری، دستمزد ۷۰۰ هزار کارمند بخش دولتی را افزایش داد. کمک‌های مالی با هدف متقاعد کردن رای‌دهندگان برای حمایت از او در رای‌گیری روز یکشنبه به این کارکنان داده شده است. انتخابات امسال برای رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری کنونی که ۲۰ سال رهبری این کشور را بر عهده داشته است، پرچالش‌ترین انتخابات خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری بین اردوغان و کمال قلیچ‌داراوغلو، نماینده ائتلاف مخالف شش حزبی، یکی از مهم‌ترین انتخابات در دو دهه اخیر ترکیه است. محبوبیت اردوغان به طور فزاینده‌ای کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این است که قدرت خرید بسیاری از مردم به دلیل افزایش تورم از بین رفته است. از سوی دیگر، ارزش لیر در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح رسیده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کمال قلیچ‌داراوغلو به‌طور محسوس از اردوغان رای بیشتری دارد، اما تحلیلگران می‌گویند احتمالا هیچ یک از نامزدها ۵۰ درصد از آرا را برای پیروزی به دست نخواهند آورد. این به این دلیل است که نامزدهای دیگر نیز برای ریاست جمهوری به میدان آمده‌اند. اگر اردوغان و قلیچ‌داراوغلو ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورند، دور دوم انتخابات به‌طور بی‌سابقه‌‌ای در ۲۸ ماه مه برگزار خواهد شد.

روزنامه فایننشال تایمز نوشت رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه تلاش کرده‌اند تا به رای‌دهندگان اطمینان دهند که شرایط اقتصادی را بهبود خواهند بخشید. مقام‌های این حزب تلاش کرده‌اند نشان دهند که تنها اردوغان می‌تواند به تقویت رفاه در این کشور ۸۵ میلیون نفری کمک کند، اما اقتصاددانان این ادعا را رد می‌کنند. کارشناسان می‌گویند رویکرد غیرمعمول اردوغان، از جمله کاهش نرخ بهره، یکی از دلایل اصلی افزایش تورم و فرار سرمایه‌گذاران از بازارهای ترکیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان در هفته‌های اخیر چندین بار کمک‌های عمومی را اعلام کرده است. پر زرق و برق‌ترین اعلامیه‌ها شامل یک ماه گاز طبیعی رایگان برای مصرف‌کنندگان، کاهش قیمت برق و افزایش دستمزد و حقوق بازنشستگی برای کارگران دولتی می‌شود.

اردوغان همچنین به طور منظم در شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها ظاهر شده تا در مورد تاسیسات جدید مانند یک کارخانه گاز در دریای سیاه و یک راکتور هسته‌ای ساخت روسیه تبلیغ کند. به گفته او، این پروژه‌ها ثروت مردم و کسب و کار ترکیه را بهبود می‌بخشند.

از سوی دیگر، به گزارش آسوشیتدپرس، مخالفان رجب طیب اردوغان مدت‌ها است که می‌گویند انتخابات این کشور در «میدانی نابرابر» برگزار می‌شود. اغلب ناظران بین‌المللی نیز این مدعا را تایید می‌کنند.

برای مثال، پوشش رسانه‌ای می‌کوشد برتری اردوغان را بر مخالفان او برجسته کند. استفاده اردوغان از منابع دولتی در جریان مبارزات انتخاباتی و تفسیر مشکوک قانون انتخابات، نیز نگرانی‌هایی در میان مردم ایجاد کرده است.

دامنه نفوذ دولت اردوغان در رسانه‌های اجتماعی نیز گسترش یافته است و بسیاری از صداهای مخالف از این عرصه عقب‌نشینی کرده‌اند.

طبق قانون «اطلاعات نادرست» که اکتبر اعلام شد، شهروندان در صورت انتشار اطلاعات نادرست «با هدف ایجاد اضطراب، ترس یا وحشت در بین مردم» با خطر محکوم شدن به سه سال زندان روبرو می‌شوند.

بیشتر از اقتصاد