ساکنان روستاهای شهرستان دشتیاری بیش از دو هفته است که تلفن و اینترنت ندارند

فعالان حقوق بشر می‌گویند قطع اینترنت در بلوچستان با هدف سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر انجام می‌شود

شهرستان دشتیاری از محروم‌ترین شهرهای ایران است-ایرنا

گزارش‌ها از سیستان و بلوچستان از قطع کامل تلفن و اینترنت برخی روستاهای شهرستان دشتیاری این استان طی دو هفته اخیر حکایت دارد. برمبنای گزارش خبرگزاری ایسنا، سامانه‌های ارتباطی هفت روستای این شهرستان از مدار ارتباط و آنتن‌دهی خارج شده‌اند و روستاهای بل ریمدان، شیخان کرگ، جر، سند حمزه، سند میرثوبان، سند شیران و دور در بخش مرکزی شهرستان دشتیاری، بیش از ۱۴ روز است که هیچ‌گونه آنتن‌دهی ندارند.

شهرستان مرزی دشتیاری در مجاورت دریای عمان است و مانند شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان، ۹۰ درصد جمعیت آن در روستاها ساکن‌اند.

مقام‌های محلی می‌گویند سیستم ارتباطی شهرستان‌ دشتیاری در‌پی بارندگی‌های اخیر قطع شده است. عبدالعزیز رامش، رئیس شورای اسلامی روستای حمزه، نیز این موضوع را تایید کرد، اما گفت بلافاصله پس از قطع سیستم ارتباطی برای پیگیری این موضوع مسافتی ۲۰ کیلومتری را طی کرده‌اند تا در اولین روستایی که سیستم ارتباطی برقرار است، با مسئولان ارتباط برقرار کنند.

به گفته رئیس شورای اسلامی روستای حمزه، به‌رغم اینکه مسئولان قول داده بودند مشکل را برطرف کنند، از درست شدن آنتن تلفن و اینترنت خبری نشد. ساکنان روستا برای پیگیری مجدد به مرکز شهرستان دشتیاری رفتند و در آنجا هم بار دیگر مسئولان قول پیگیری دادند و گفتند مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن حل می‌کنند، اما اکنون بیش از ۱۴ روز از خرابی دکل تلفن همراه در روستا می‌گذرد و همچنان هیچ راه ارتباطی وجود ندارد.

علاوه بر روستای سند حمزه، روستاهای سند میرثوبان و روستاهای دور و سند شیران نیز از همین دکل استفاده می‌کنند و ارتباط آن‌ها هم قطع است و عملا چهار روستا هیچ‌گونه ارتباطی تلفنی ندارند.

محمدگل گرگیج، رئیس شورای اسلامی روستای بل ریمدان، نیز در بخش دیگری از شهرستان دشتیاری از قطعی تلفن و اینترنت در روستاهای مرزی انتقاد کرد و گفت: «آیا جای انصاف است مردم سه روستای مرزی ۱۴ روز هیچ‌گونه ارتباط تلفنی و اینترنتی نداشته باشند؟»

این مقام محلی نیز از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها سخن گفت و افزود جایگاه سوخت کنار روستا نیز به‌دلیل قطع اینترنت و نبود آنتن‌دهی مناسب، از کار افتاده است و مردم بدون سوخت مانده‌اند.

رئیس شورای اسلامی روستای بل ریمدان ضمن اشاره به قرار گرفتن این روستا در مسیر ترانزیتی ریمدان_چابهار گفت تعدادی از روستاییان در کنار جاده فروشگاه دارند، اما بیش از ۱۴ روز است که همه فروشگاه‌ها به علت قطع اینترنت و تلفن تعطیل‌اند.

در پیوند با همین موضوع، مصطفی کوهکن، معاون ارتباطات استان سیستان و بلوچستان، ادعا کرد به‌محض گزارش قطع ارتباط در «تذکر جدی» از اپراتور تلفن همراه خواسته شده است که در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام کند. او درعین‌حال گفت برای تعمیر دکل‌های آسیب‌دیده به قطعه‌ای نیاز است که در استان وجود ندارد و باید از تهران سفارش داده شود.

مقام‌های محلی می‌گویند قطع ارتباط روستاهای جنوب استان سیستان و بلوچستان در‌پی بارندگی‌های اخیر و خرابی دکل‌ها رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی از اختلال عمدی در اینترنت و تلفن همراه در سیستان و بلوچستان منتشر شد. نت‌بلاکس که وضعیت اینترنت در جهان را رصد می‌کند، در هفته‌های متوالی از اختلال شدید اینترنت در سیستان و بلوچستان هم‌زمان با خطبه‌های نماز جمعه مولوی عبدالحمید و تظاهرات جمعه‌های اعتراضی در زاهدان و دیگر شهرهای استان خبر داد.

جمعه‌های اعتراضی پس از هشتم مهرماه که به «جمعه خونین» شهرت دارد، هر هفته با تظاهرات ضد‌حکومتی مردم بلوچ برگزار می‌شود.

هفته‌ گذشته سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری به همراه ائتلاف کیپ‌ایت‌آن در بیانیه‌ای تاکید کردند قطع اینترنت در بلوچستان با هدف سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر انجام می‌شود. آن‌ها از جامعه جهانی خواستند حکومت ایران را برای پایان دادن به قطع اینترنت تحت ‌فشار بگذارند.

ائتلاف کیپ‌ایت‌آن متشکل از ۳۰۰ نهاد حقوق بشری در ۱۰۵ کشور جهان است که برای پایان دادن به قطع اینترنت تلاش می‌کند. در بیانیه این ائتلاف و دیگر سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری به اختلال شدید اینترنت اشاره شده و آمده است: «این اختلال مداوم برای جامعه‌ محلی که به‌شدت به ارتباط‌های آنلاین برای فعالیت‌های روزانه خود متکی‌اند، چالش‌های مهمی ایجاد کرده است.»

به باور امضاکنندگان این بیانیه، حکومت ایران در واکنش به اعتراض‌ها، به اقدام‌های مختلفی برای سرکوب متوسل می‌شود که قطع اینترنت تلفن همراه به‌ویژه در مناطقی که معترضان حضور دارند، از آن جمله است.