اخراج دیپلمات چینی متهم به تهدید نماینده کانادایی

نماینده محافظه‌کار پارلمان کانادا از طرحی در مجلس عوام کانادا حمایت کرده بود که رفتار پکن با مسلمانان اویغور در چین را نسل‌کشی می‌داند

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا-Alexis Aubin / AFP

کانادا روز دوشنبه، هشتم می، (۱۸ اردیبهشت) «ژائو وی»، دیپلمات چینی مقیم تورنتو را اخراج کرد. این دیپلمات متهم به تهدید یک قانونگذار کانادایی است که از پکن در مورد رفتار با اقلیت مسلمان اویغور انتقاد شدید کرده بود.

به گزارش رویترز، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای گفت: «کانادا تصمیم گرفته است که «ژائو وی» را از این کشور اخراج کند.»

به گزارش نشنال‌آبزرور، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا پیش از این تاکید کرده بود که هرگونه تصمیم در مورد اخراج دیپلمات‌های چینی به اتهام تهدید نماینده محافظه‌کار کانادا «بسیار محتاطانه» انجام خواهد شد. جاستین ترودو گفته بود که دولت او باید واکنش‌های احتمالی چین و آنچه که برای امنیت کانادایی‌ها و رونق این کشور ضروری است را در نظر بگیرد. نخست‌وزیر کانادا یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در لندن گفت: «این یک سؤال جدی و مهم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار پارلمان کانادا، هفته گذشته پس از انتشار یک گزارش در روزنامه «گلوب‌ اند میل» متوجه شد که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در سال ۲۰۲۱ اطلاعاتی در اختیار داشته مبنی بر اینکه دولت چین به دنبال راه‌هایی برای ارعاب او و خانواده‌اش در هنگ‌کنگ بوده است.

مایکل چونگ از طرحی در مجلس عوام کانادا حمایت کرده بود که رفتار پکن با مسلمانان اویغور در چین را نسل‌کشی می‌داند.

جاستین ترودو گفته است که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا به هیچ کس خارج از سازمان امنیتی درباره این تهدیدها چیزی نگفته بود اما مایکل چونگ می‌گوید که به او اطلاع داده شده است که مشاور امنیت‌ملی از این اطلاعات مطلع بوده است. جاستین ترودو می‌گوید: سرویس اطلاعات امنیتی کانادا از این به بعد هر‌گونه اطلاعات را به بالاترین سطوح دولت اطلاع می‌دهد حتی اگر این اطلاعات جزئی به نظر برسد.

نخست‌وزیر کانادا افزود: این لزوما به این معنی نیست که من از تمام تهدیدات اطلاع دارم اما به این معنی است که وزرا و کارمندان ارشد دولتی باید ارزیابی شوند و هر چیزی که تهدید تلقی شود ما اقدامات لازم را در مقابل آن انجام خواهیم داد. او ادامه داد: «قبلاً دستورالعملی در این مورد وجود نداشت.»

پیش از اخراج این دیپلمات، پکن به این خبر واکنش نشان داده بود. کونگ پیوو، سفیر چین در کانادا، روز پنجشنبه هرگونه اتهام را رد کرد و این اقدام را ضد چینی‌ خواند.  

بیشتر از جهان