روسیه ۲۰ دیپلمات آلمانی را از مسکو اخراج کرد

پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، آلمان اصلی‌ترین شریک تجاری روسیه در اروپا بود و بزرگ‌ترین خریدار نفت‌ و گاز روسیه به‌شمار می‌رفت

Deutsche Botschaft Moskau/Facebook

وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد در پاسخ به اخراج گسترده کارمندان و دیپلمات‌های خود از آلمان، در اقدامی متقابل ۲۰ تن از دیپلمات‌های آلمانی را از مسکو اخراج می‌‌‌کند.

رویترز روز شنبه ۲۲ آوریل (دوم اردیبهشت ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از گفت‌وگوی ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با خبرگزاری روسی ریانووستی نوشت: «مقام‌های آلمانی تصمیم گرفته‌اند شمار دیگری از کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در آلمان را به‌طور دسته‌جمعی اخراج کنند. ما این اقدام برلین را در ادامه تخریب کل مجموعه روابط روسیه و آلمان می‌دانیم و به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

به گفته مقام‌های وزارت خارجه روسیه، تصمیم به اخراج دیپلمات‌های آلمان از روسیه سه هفته پیش، در پنجم آوریل، به اطلاع سفیر آلمان در مسکو رسیده بود، اما خبر به‌طور عمومی اعلام نشد. به گفته وزارت خارجه روسیه، شمار کارمندان و دیپلمات‌های روسیه در برلین نیز کاهش خواهد یافت.

در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ روابط سیاسی-اقتصادی برلین و مسکو به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آغاز جنگ و درگیری‌ها در اوکراین، آلمان اصلی‌ترین شریک تجاری روسیه در اروپا بود و بزرگ‌ترین خریدار نفت‌ و گاز روسیه به‌شمار می‌رفت.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روابط دیپلماتیک روسیه با کشورهای اروپایی را بسیار پرتنش کرده است.

کشورهای اروپایی علاوه بر اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی، شمار زیادی از کارمندان و دیپلمات‌های روسیه را به عنوان «عنصر نامطلوب» از پایتخت‌های خود اخراج کرده‌اند.

علاوه بر آلمان، شمار دیگری از دیپلمات‌های روسیه در کشورهای مختلف اروپایی، از جمله اتریش، هلند و نروژ، نیز به‌اتهام جاسوسی و انجام اقدامات غیردیپلماتیک اخراج شده‌اند.

وزارت خارجه روسیه همچنین دولت آلمان را متهم کرده است که بر خلاف تعهدات قبلی، موضوع تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور را با رسانه‌ها در میان گذاشته است. 

بیشتر از جهان