طائب: سلاح‌های ایران جهانی شده و پهپادهایش سرنوشت یک جنگ را تعیین می‌کند

رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران: صادرات نفت ایران امروزه از «مرز ۱.۴میلیون بشکه» می‌گذرد

حسین طائب پس از ۱۳ سال، تیر ماه ۱۴۰۱ از ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران کنار گذاشته شد -Khamenei.ir

حسین طائب، مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شد که ایران به جایی رسیده است که سلاح‌های تولیدی‌اش جهانی شده و  پهپادهایش سرنوشت جنگ را تعیین می‌کند.

حسین طائب دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت (۸ مه)، در سخنانی در دانشگاه خوارزمی با دفاع از مسیری که جمهوری اسلامی ایران طی ۴۴ سال پیموده است، گفت: «سلاح‌های تولید ایران جهانی شده و امروز در دنیا می‌گویند پهپادهای ایرانی سرنوشت یک جنگ را تعیین می‌کند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها وجود و به‌کارگیری سلاح‌های ایرانی را در جنگ اوکراین، تکذیب کرده‌اند. اما این انکارها به تدریج رنگ باخته است و جسته‌و‌گریخته، جزئیات بیشتری از نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از زبان مقام‌های ایرانی بیان شده است.

نخستین بار حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، اواسط آبان گذشته اعتراف کرد که جمهوری اسلامی ایران پیش از شروع جنگ اوکراین، «تعدادی پهپاد» در اختیار روسیه قرار داده است. با این حال، مقام‌های تهران همواره تاکید داشتند که این پهپادها در حمله‌های روسیه به اوکراین استفاده نقش نداشته‌اند.

اندکی پیش از آن، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، اعلام کرده بود که روسیه به ایران دو هزار پهپاد سفارش داده است. انتشار این خبر با واکنش تند تهران روبه‌رو شد. وزیر امور خارجه ایران ضمن تکذیب ارسال پهپاد به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین، تاکید کرد که «در صورت اثبات استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، بی‌تفاوت نخواهیم ماند».

افزون بر این، وزیر خارجه ایران با اشاره به «میلیاردها دلار کمک نظامی اروپا و آمریکا به اوکراین»، تصریح کرد که «هیاهوی» غرب درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه «هدفی جز سرپوش گذاشتن بر دمیدن غرب بر آتش جنگ ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، اظهارات رئیس ‌جمهوری اوکراین در کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۳ مبنی بر استفاده مرگبار روسیه از پهپادهای ایرانی، بار دیگر واکنش تهران را برانگیخت. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با صراحت تکرار کرد که «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تجهیزات نظامی برای هیچ طرفی جهت استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده است». کنعانی همچنین به رئیس‌ جمهوری اوکراین هشدار داد که «صبر راهبردی ایران در قبال اتهامات بی‌اساس نامحدود نخواهد بود».

در حالیکه پهپادهای ایرانی در جریان حمله‌های هوایی روسیه به اوکراین همچون کابوسی مرگبار، خواب آرام را از مردم و مقام‌های اوکراین ربوده بود، علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، در نخستین روز سال نو خورشیدی، اتهام غرب را مبنی بر مشارکت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین، «دروغ» خواند و گفت: «ما صریحا اعلام می‌کنیم که حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم.»

ساعاتی پس از این اظهارات، روسیه بار دیگر با استفاده از پهپادهای ساخت ایران به شهرهای اوکراین حمله کرد.

با گذشت نزدیک به ۵۰ روز از اظهارات صریح علی خامنه‌ای، اینک حسین طائب، رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، با سخنان اخیرش مهر تاییدی بر ادعای غرب مبنی بر نقش جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین می‌زند. گرچه حسین طائب از اوکراین نام نبرده، نخستین بار است که یک مقام امنیتی ایران از نقش نظامی تعیین‌کننده «سلاح‌های تولید ایران» و «پهپادهای ایرانی» در «یک جنگ» سخن می‌گوید.

حسین طائب پس از ۱۳ سال، تیر ۱۴۰۱ از ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران کنار گذاشته شد. مشخص نیست که او با چه انگیزه‌ای این اظهارات را بیان کرده است، اما محتوای سخنان او هر چه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مخفی نگاه داشتن نقش نظامی تهران در جنگ اوکراین رشته بودند، پنبه کرد.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش نیز جزئیاتی از صادرات نفت ایران را رو کرد گفت که صادرات نفت ایران اینک از «مرز ۱.۴میلیون بشکه» می‌ٔگذرد. 

او همچنین با انتقاد از وضعیت اقتصادی، شبکه اسرائیل را عامل شرایطی دانست که به «گرانی و بازی ارز» منجر شده است.