بیش از دو هزار پناهجوی افغان در امارات همچنان برای اقدام آمریکا انتظار می‌کشند

به نظر می‌رسد که اسکان مجدد پناهجویان باقی‌مانده و تخلیه کامل این اردوگاه بیش از یک سال دیگر طول خواهد کشید

بیش از ۱۸ ماه می‌شود که پناهجویان افغان در امارات متحده عربی به سر می‌برند-AFP

بیش از ۱۸ ماه است که حدود دو هزار و ۱۰۰ پناهجوی افغان که سابقه کار با نهادهای خصوصی همکار با وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا دارند، در اردوگاهی در امارات متحده عربی به سر می‌برند.

سرنوشت این پناهجویان افغان مشخص نیست و آنان از آمریکا می‌خواهند که زمینه خروجشان را از این کمپ فراهم کند.

با تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ ، این شمار از شهروندان افغان به امارت متحده عربی انتقال یافتند و قرار بود که مدت کوتاهی در کمپ پناهندگی باشند تا تکلیف آینده‌شان روشن شود، اما این روند طولانی شده است.

در هفته‌های پرآشوب پس از سرنگونی حکومت افغانستان، واشنگتن حدود ۲۰ هزار پناهجوی افغان را به امارات متحده عربی منتقل کرد و بیشتر آنان سپس در کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا اسکان داده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، روند و زمان تخلیه پناهجویان افغان باقی‌مانده در امارات متحده عربی روشن نیست، اما تلاش برای اسکان مجدد آنان افزایش یافته است.

پناهجویان افغان در مجتمع مشهور به «شهر بشردوستانه امارات» زندگی می‌کنند. آنان در انتظار پذیرفته شدن درخواست‌ پناهندگی‌اند.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان افغان در «شهر بشردوستانه امارات» جریان دارد و هر هفته خانواده‌هایی از آنان، عمدتا به ایالات متحده، کانادا، استرالیا و کشورهای اروپایی منتقل می‌شوند.

اما به نظر می‌رسد که اسکان مجدد پناهجویان باقی‌مانده و تخلیه کامل این اردوگاه بیش از یک سال دیگر طول خواهد کشید.

دیده‌بان حقوق‌بشر اواسط مارس گزارش داد که پناهجویان افغان در شرایط دشوار و بدون هیچ امیدی به پیشرفت پرونده‌های خود، گویی در اردوگاه امارات زندانی شده‌اند و بلاتکلیفی و روشن نبودن روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویی، آن‌ها را با آسیب‌های روانی بیشتری روبه‌رو خواهد کرد.

یکی از مقام‌های امارات متحده عربی به سی‌ان‌ان گفت که پناهندگان در مجتمع بشردوستانه امارات، به امکانات اولیه زندگی، سرویس بهداشتی، خدمات غذایی باکیفیت، مشاوره بالینی و خدمات دیگر دسترسی دارند.

او اطمینان داد که امارات متحده عربی هر کاری بتواند، برای اسکان مجدد بشردوستانه پناهجویان افغان انجام خواهد داد، و گفت: «ما درک می‌کنیم که ناامیدی‌هایی وجود دارد و تکمیل این روند بیش از آنچه در نظر گرفته شده بود، طول کشیده است.»

یکی از پناهجویان که خواست نامش فاش نشود، گفت که در وضعیت ناامید‌کننده‌ای در امارات متحده به سر می‌برد و باید هر چه سریع‌تر سرنوشت او مشخص شود. او از آمریکا خواست که روند رسیدگی به پرونده‌های مهاجرت پناهجویان افغان را تسریع کند.

او گفت: «هر وقت دخترم حرف می‌زند، درد را در صدای او را احساس می‌کنم.»

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱ ، هزاران تن از شهروندان از ترس طالبان به فرودگاه کابل پناه بردند و شماری از آن‌ها توانستند که با هواپیماهای نظامی از افغانستان زیر کنترل طالبان فرار کنند و خود را به کشورهای اروپایی و آمریکایی برسانند.

شمار زیادی از شهروندان افغان نیز در پاکستان، امارات متحده عربی، آلبانی و کشورهای دیگر، همچنان  کمنظر و امیدوارند از آمریکا یا کشورهای غربی دیگر ویزای بشردوستانه دریافت کنند، اما روند بررسی درخواست‌ها و ارائه ویزا بسیار طولانی شده است.

بیشتر از جهان