جنجال در فوتبال ایران؛ دخالت امنیتی و سیاسی در برنامه‌ریزی هفته‌های حساس لیگ

سازمان لیگ به حمایت از پرسپولیس متهم شده است

در فاصله سه هفته تا پایان لیگ برتر، فقط دو امتیاز می‌تواند سه تیم پرسپولیس، سپاهان و استقلال را از هم جدا ‌کند- ایرنا

دخالت شورای تامین امنیت در تعیین زمان و مکان برگزاری مسابقات فوتبال، به تصمیم‌ها وجه غیرورزشی می‌دهد. برنامه‌ریزی حرفه‌ای و عادلانه با دخالت‌های سیاسی و امنیتی ممکن نیست و تیم‌ها و چهره‌های ورزشی را روبروی هم قرار می‌دهد. ترس از اعتراض تماشاگران در ورزشگاه‌ها در ادامه اعتراضات سراسری در ایران، همواره شورای تامین امنیت را به سمت برگزاری بدون تماشاگر بازی‌ها برده و برگزاری هم‌زمان بازی تیم‌های پرطرفدار را در هفته‌های پایانی لیگ دشوار کرده است.

برنامه‌ریزی هفته‌های پایانی لیگ برتر همیشه پیچیدگی‌های زیادی دارد، اما این بار که سه تیم در کورس قهرمانی حضور دارند، این حساسیت چند برابر شده است. در فاصله سه هفته تا پایان لیگ برتر، فقط دو امتیاز می‌تواند سه تیم پرسپولیس، سپاهان و استقلال را از هم جدا ‌کند و کوچک‌ترین حادثه می‌تواند سرنوشت قهرمانی را تغییر بدهد.

طبق برنامه سازمان لیگ، بازی‌های هفته بیست‌و‌هشتم در روزهای پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، ولی استقلال و سپاهان از سازمان لیگ تقاضا داشتند که همه بازی‌ها هم‌زمان برگزار شود. این دو تیم -که در تعقیب پرسپولیس‌اند- طبق برنامه جمعه به میدان می‌روند و پرسپولیس با آگاهی از نتیجه بازی آن‌ها، یک روز دیرتر بازی می‌کند. فشار روی فدراسیون و سازمان لیگ، آن‌ها را مجبور کرد عقب‌نشینی کنند.

منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال، سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت، گفت: «تصمیم گرفته شد که هفته بیست‌و‌هشتم روز شنبه ساعت ۱۸ برگزار شود. با این حال، برگزاری مسابقات صرفا از اختیارات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیست و نهادهای مسئول برقراری نظم و انضباط هم باید با این موضوع موافقت کنند.»

این خبر خوبی برای تمام تیم‌های لیگ برتر بود، ولی سازمان لیگ یک روز بعد اعلام کرد که نهادهای ذی‌ربط با تغییر برنامه موافقت نکرده‌اند، اشاره به شورای تامین استان تهران بود که حاضر نشد برگزاری هم‌زمان بازی دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در پایتخت را بپذیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی پای پاکو خمس، سرمربی اسپانیایی تراکتور هم به این ماجرا باز شد که گفت: «فکر می‌کنم از همان ابتدا باید سه هفته پایانی به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شد. اینکه یک سری تیم‌ها دیرتر بازی می‌کنند، به نفعشان است.» او که تیمش برای رسیدن به رتبه چهارم و گرفتن سهمیه احتمالی تلاش می‌کند، اضافه کرد: «برخی تیم‌ها از برنامه بازی‌ها متضرر شده‌اند. ابتدا اعلام کرده بودند تمامی بازی‌ها در یک روز و به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود، سپس تاریخ برگزاری را عوض کردند. چنین تصمیماتی به نفع لیگ نبوده و لیگ ایران باید ثبات داشته باشد.»

جنجال بعدی، محل برگزاری بازی پیکان-پرسپولیس بود. بازی‌های خانگی پیکان در ورزشگاه شریعتی کرج یا ورزشگاه دستگردی برگزار می‌شود، ولی پرسپولیس اصرار داشت که بازی در ورزشگاه آزادی و با حضور تماشاگران باشد. استقلال هم مدعی بود همان‌طور که آن‌ها در ورزشگاه دستگردی با پیکان بازی کردند، پرسپولیس هم باید شرایط مشابهی را تجربه کند.

ورزشگاه دستگردی در قلب منطقه مسکونی شهرک اکباتان است و شورای تامین در بازی‌هایی که پای استقلال و پرسپولیس در میان باشد، اجازه حضور تماشاگران را نمی‌دهد. سرانجام ورزشگاه آزادی به‌عنوان میزبان این بازی انتخاب شد، هرچند گفته می‌شود که شورای تامین هم نقش مهمی در این تصمیم داشته است.

بیژن طاهری، سرپرست استقلال، واکنش تندی به این رای داشت و گفت: «سوال من از سازمان لیگ این است که چرا تبعیض بین تیم‌ها قائل هستید و ما چرا باید در دستگردی و بدون تماشاگر مقابل پیکان بازی می‌کردیم و تیم دیگر در آزادی و با تماشاگر بازی کند؟ چون گفتند ما بازی نمی‌کنیم؟ چرا کرج یا جاهای دیگر و شهرهای اطراف تهران این بازی را برگزار نکردند؟ مگر پیکان میزبان نیست و حق انتخاب ندارد؟» طاهری اضافه کرد: «سوال من از مسئولان سازمان لیگ این است که مگر یک مسئول تصمیم‌گیرنده نباید بی‌طرف باشد؟ مگر باید برای یک رنگ خاص تلاش کند؟ این تصمیم‌گیری شائبه برانگیز و از عدالت به دور است. این ننگ روی پیشانی سازمان لیگ می‌ماند و کسی فراموش نمی‌کند که آن‌ها خودشان باعث‌وبانی تبعیض و ایجاد شائبه می‌شوند.»

البته این پایان ماجرا نیست و انتظار می‌رود که حساسیت‌ها در روزهای آینده بیشتر شود، به‌خصوص اینکه تیم‌ها در طول فصل به تصمیم‌های داوران هم معترض بودند و در هفته‌های آخر این تنش به اوج می‌رسد.

بیشتر از فوتبال