روزنامه جوان: حکومت می‌تواند حجاب را اجباری کند

حضور زنان بدون حجاب در سینماها ممنوع شد

هم‌زمان با تلاش حاکمیت برای جلوگیری از حضور زنان بدون حجاب در اماکن عمومی، برخی رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی نیز با انتشار گزارش‌هایی از حجاب اجباری دفاع می‌کنند. روزنامه جوان که منتسب به جریان فکری سپاه پاسداران است، در مطلبی مدعی شد که بر اساس شریعت، حکومت اسلامی می‌تواند حجاب را اجباری کند.

این روزنامه با اشاره به آیه مشهور «لا اکراه فی الدین...» مدعی شد که این آیه مورد تحریف قرار گرفته است. روزنامه جوان در این مطلب، با اشاره به اینکه در برخی از احکام دین با استناد به این آیه اجبار وجود دارد، نوشت: «مورد اشاره این آیه برای (عدم اکراه)، اصل پذیرش دین است که با اجبار و اکره فایده‌ای ندارد و باید با اعتقاد قلبی و باور درونی همراه باشد.»

روزنامه جوان در مورد الزام حکومتی نوشت: «دیندار بودن اجباربردار نیست، اما ضرر زدن به دین دیگرانی که می‌خواهند دیندار باشند یا خدشه بر فضای عفت و حیای جامعه اسلامی، طبعا وظیفه حکومت اسلامی است.»

این روزنامه در ادامه با اشاره به حجاب اجباری نوشت: «اجبار کردن حجاب هم، نه برای دیندار کردن فرد بی‌حجاب، بلکه برای محافظت از آسیب زدن او به دینداری باقی افراد جامعه است، البته او در فضای خصوصی خانواده و دوستان می‌تواند بی‌حجاب باشد، اما فضای عمومی جامعه متفاوت است.»

روزنامه جوان چندی پیش نیز با اشاره به حضور بدون حجاب افسانه بایگان در یک مراسم، با توهین به او نوشته بود: «بی‌بی‌سی فارسی به سراغ پیرزنان کشف‌ حجاب‌کرده رفته است و اخبار و گزارش‌های مراسم‌های یادبود و استوری‌های آنان را منتشر می‌کند. اول، حجاب بر پیرزنان فرض نیست و کسانی که فقط پدربزرگ‌ها بازی آنان را در سریال‌های تلویزیونی به یاد می‌آورند، باحجاب و بی‌حجابشان ازنظر شرع تفاوتی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با تهدید صاحبان کسب‌وکارها گفت که صاحبان کسب‌وکار باید حدومرز قانون را رعایت کنند تا مورد مجازات قرار نگیرند. موسی غضنفرآبادی درباره پلمب کسب‌وکارها گفت: «ملک خصوصی خودش است، صاحب کسب‌وکار اختیار دارد و می‌تواند به هر کسی که دلش می‌خواهد بفروشد و به هر کسی که می‌خواهد نفروشد. هنگامی که قانون برایش حدومرز تعیین کرده است باید قانون را انجام دهد که مورد مجازات قانونی قرار نگیرد.»

مسئولان وزارت ارشاد نیز در ادامه فشارها بر روی زنان اعلام کردند که حضور زنان بدون حجاب در سینماها ممنوع شده است. در همین راستا غلامی، کارشناس مسئول امور سینمایی خراسان جنوبی، گفت: «جلسات متعددی با مدیران سینما‌های استان در‌خصوص اجرای قانون عفاف و حجاب برگزار شده است. در این جلسات به منظور احترام به افراد قانونمند و رعایت حقوق شهروندی، به مدیران سینما‌ها تاکید شده است تا از ورود افرادی که بی‌حجاب‌اند و کشف حجاب کرده‌اند به سینما‌ها جلوگیری شود.»

پیش از این تصاویری از برخی اماکن تفریحی و فرودگاه‌ها و متروها منتشر شده بود که بر اساس آن، نیروهای انتظامی و حراست از حضور زنان بدون حجاب در این اماکن جلوگیری می‌کنند.