آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین می‌فرستد

وزیر خارجه آمریکا گفت واشنگتن نمی‌تواند ادعای کرملین را درباره سوقصد به جان پوتین تایید کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن دی.سی، دوم مه ۲۰۲۳ ـ Alex Brandon / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه، سوم مه (۱۳ اردیبهشت)، گفت آمریکا نمی‌تواند ادعای مسکو را مبنی بر تلاش اوکراین برای ترور ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری این کشور روسیه، تایید کند. او افزود که آمریکا به ادعاهای کرملین با دیده تردید می‌نگرد. کی‌یف اتهام تلاش برای ترور پوتین را تکذیب کرد و مدعی شد که این حمله را «نیروهای مقاومت محلی» انجام داده‌اند و حالا کرملین می‌خواهد به بهانه آن، شهروندان غیرنظامی اوکراین را هدف بگیرد.

بلینکن سپس با این پرسش مواجه شد که اگر اوکراین تصمیم بگیرد که به خاک روسیه حمله کند، آیا آمریکا از آن انتقاد خواهد کرد یا نه. وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد که کی‌یف حق دارد تصمیم بگیرد که چطور از خودش دفاع کند. 

بلینکن که در نشست «روز جهانی آزادی مطبوعات» به میزبانی روزنامه «واشنگتن‌پست»سخن می‌گفت، همچنین پیش‌بینی کرد که عملکرد اوکراین در ضدحمله پیش رو علیه روسیه بهتر از آنچه باشد که در اسنادی که اخیرا از آمریکا درز کرد، تصویر شده بود. او ابراز اطمینان کرد که نیروهای اوکراین به‌رغم چالش‌های نظامی موجود، قادر به بازپس‌گیری برخی از سرزمین‌های اشغالی خود خواهند بود. بلینکن تاکید کرد که دیدگاه‌های موجود در اسناد درزکرده، متعلق به «یک زمان مشخص بوده‌اند» و ارزیابی در طول زمان تغییر می‌کند. این اسناد عموما متعلق به ماه‌های ژانویه تا مارس سال جاری میلادی بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا همچنین چهارشنبه، سوم مه، اعلام کرد که یک بسته نظامی جدید ۳۰۰ میلیون دلاری به اوکراین می‌فرستد که برای نخستین بار شامل راکت‌های کوتاه‌برد هیدرا۷۰ خواهد بود که در هوا شلیک می‌شوند. این راکت‌ها از ظرفیت مازاد آمریکا به اوکراینی‌ها داده خواهند شد. 

این سی‌و‌هفتمین بسته نظامی است که آمریکا از زمان حمله روسیه به اوکراین، به این کشور اهدا کرده است. مجموع این کمک اینک به ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آمریکا رسیده است. 

بلینکن در بیانیه‌ای در این مورد گفت: «آمریکا و متحدان و شرکا ما تا هر زمان که لازم باشد، کنار اوکراین می‌ایستیم.» 

راکت‌ها، مهمات و توپ‌های هویتزر ۱۵۵ میلیمتری که در این بسته آمده‌اند، قابلیت تضعیف مواضع زمینی روسیه را به اوکراین خواهند داد. این در حالی است که نیروهای زمینی اوکراین آماده حمله‌ای گسترده در فصل بهار می‌شوند. 

راکت هیدرا ۷۰ ساخت شرکت «جنرال داینامیکز» آمریکا است و معمولا از روی هواپیما و برای پشتیبانی نیروهای زمینی شلیک می‌شود. بسته جدید همچنین شامل سامانه‌های ضدتانک «آ‌تی ۴» و کارل گوستاو، موشک‌های ضدتانک تاو، چندین نوع خمپاره در اندازه‌های مختلف، و مهمات «هایمارس»، و نیز تجهیزات تخریبی و کامیون است.

بایدن این بسته را با استفاده از اختیارات ویژه رئیس ‌جمهوری در اختیار اوکراینی می‌گذارد. طبق این اختیارات، رئیس ‌جمهوری می‌تواند در موارد اضطراری، ذخایر نظامی موجود کشور را بدون تایید کنگره به سایر کشورها ارسال کند. 

جنگ روسیه و اوکراین در حالی ادامه دارد که هزاران نفر در هر دو طرف کشور کشته شده‌اند. اوکراین می‌گوید هدفش آزادسازی تمام مناطق اشغال‌شده است. روسیه بخش بزرگی از خاک اوکراین را به خاک خود الحاق کرده است؛ هرچند، فقط دو کشور سوریه و کره شمالی این الحاق را به رسمیت شناخته‌اند. 

بلینکن در سخنان چهارشنبه خود یادآوری کرد که کشورهای غربی کمک تسلیحاتی و تعلیماتی عمده‌ای به اوکراین کرده‌اند و تاکید کرد: «من اطمینان دارم که اوکراینی‌ها موفق به بازپس ‌گرفتن بخش‌های بیشتری از خاک خود خواهند شد.» او همچنین تاکید کرد که جنگ تاکنون برای پوتین بی‌فایده بوده است، و افزود: «روسیه می‌خواست اوکراین را از نقشه پاک کند، استقلالش را حذف کند و آن ‌را بخشی از خاک روسیه کند. این برنامه شکست خورده است.» 

اما وزیر خارجه آمریکا تلویحا گفت که پایان جنگ شاید چنانکه کی‌یف می‌خواهد، شامل بازپس‌گیری تمام خاک اشغالی این کشور نباشد. شبه‌جزیره کریمه و بخش‌هایی از شرق اوکراین از ۲۰۱۴ و پیش از حمله کنونی، در اختیار روسیه بوده‌اند. بلینکن گفت: «اوکراین باید تصمیم‌های مهمی بگیرد؛ در مورد اینکه کجا می‌خواهد برود، تا کجا می‌تواند برود، و چگونه می‌خواهد این قضیه را دنبال کند. اما ما مصممیم که پشتیبانی خود را حفظ کنیم.»

بیشتر از جهان