کربی: طی پنج ماه گذشته ۱۰۰ هزار تن از نیروهای روسیه زخمی یا کشته شده‌اند

به‌گفته جان کربی نیمی از تلفات پنج ماه گذشته روسیه به جنگجویان شرکت خصوصی واگنر تعلق دارد که نه آموزش نظامی دیده‌اند و نه سلسله فرماندهی نظامی دارند

نبرد باخموت به طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد در اوکراین تبدیل شده است- Genya SAVILOV / AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، در روز دوشنبه، ۱ مه ۲۰۲۳، اعلام کرد طی پنج ماه گذشته بیش از ۲۰ هزار تن از نیروهای نظامی روسیه در جریان نبردهایی که بر سر تصرف باخموت، شهری واقع در شرق اوکراین، جریان دارد کشته شده و ۸۰ هزار تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

جان کربی در بخشی از اظهارات روز دوشنبه خود گفت:«تخمین می‌زنیم روسیه متحمل بیش از ۱۰۰ هزار تلفات، از جمله ۲۰ هزار کشته، شده است.» او همچنین در ادامه افزود این ادعا بر داده‌هایی استوار است که به‌تازگی از حالت طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند و نشان می‌دهد جنگجویان شرکت خصوصی واگنر، که به‌نفع روسیه و علیه اوکراین می‌جنگند، نیمی از تلفات انسانی روس‌ها در جنگ اوکراین را تشکیل می‌دهند.

کربی در ارتباط با وضعیت جنگجویان مزدورِ شرکت خصوصی واگنر گفت آنها در حالی به جنگ اوکراین گسیل می‌شوند که نه آموزش نظامی کافی دیده‌اند و نه از یک رهبری و سلسله فرماندهی اصولی برخورداند.

به‌گفته سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، داده‌های مورد نظر نشان می‌دهد حمله نظامی دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به خاک اوکراین نتایجی خلاف آنچه نیروهای نظامی روسیه در نظر داشتند در پی آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی در عین‌حال تاکید کرد دولت ایالات متحده تخمین‌های خود در مورد تلفات نیروهای اوکراینی را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار نمی‌دهد، چون از نظر دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اوکراینی‌ها «قربانی» به‌حساب می‌آیند و نظامیان روسیه نیروهای متجاوز.

از این‌رو کربی تاکید کرد سیاست فعلی کاخ سفید در قبال جنگ اوکراین این است که از انتشار اطلاعاتی که کار را برای اوکراین و متحدان غربی این کشور دشوار کند، خودداری خواهد کرد و این دست اطلاعات در اختیار «افکار عمومی» قرار نمی‌گیرد. کربی همچنین گفت ایالات متحده رهبری گروهی از کشورهای حامی اوکراین را به‌عهده دارد که نیروهای این کشور را آموزش می‌دهند و آنها را در برابر نیروهای متجاوز روسیه مسلح می‌کنند.

بر اساس اطلاعات موجود، مناطق شرقی اوکراین، به‌ویژه باخموت، شاهد شدیدترین نبردهای جنگ یک ساله اوکراین است. به‌عنوان مثال نیروهای نظامی روسیه در حال حاضر می‌کوشند تا شهر باخموت را به محاصره خود درآورند اما با مقاومت سرسختانه اوکراینی‌ها مواجه شده‌اند.

در پیوند با این موضوع می‌توان به سخنان اخیر فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین اشاره کرد. الکساندر سیرسکی در یکی از آخرین اظهارات خود مدعی شد نیروهای نظامی روسیه حداکثر تلاش خود به‌منظور تصرف باخموت را به کار گرفته‌اند، اما تا اینجای کار شکست خورده‌اند.

پیش از اظهارات روز دوشنبه جان کربی، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز در نوامبر ۲۰۲۲ گفت طی هشت ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد حدود ۱۰۰ هزار تن از نیروهای روسیه کشته یا زخمی شده‌اند. با این‌حال برخی رسانه‌ها، از جمله آسوشیتدپرس، در روز دوشنبه نوشتند اطلاعاتی که کاخ سفید در روز دوشنبه منتشر کرد حاکی از افزایش چشمگیر تلفات انسانی روسیه طی ماه‌های اخیر است.

بیشتر از جهان