سندیکای نیروی کارگری فرانسه: سسیل کولر و ژک پری را فورا آزاد کنید

سندیکای «نیروی کارگری» خواستار آزادی فوری و بازگشت سسیل کولر و ژک پری به فرانسه شده است

سخنرانی نومی کولر، خواهر سسیل کولر در ژانویه ۲۰۲۳ در پاریس - STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

سندیکای «نیروی کارگری» (FO) فرانسه چهارشنبه، سوم مه (۱۳ اردیبهشت)، با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری سسیل کولر و ژک پری، دو عضو این سندیکا شد که در ایران زندانی‌اند.

فردریک سویو، دبیرکل سندیکای «نیروی کار» فرانسه، در این بیانیه نوشته است که این سندیکا با قدرت، اعتراض خود را علیه بازداشت بی‌پایه و اساس سسیل کولر و ژک پری که از یک سال پیش در ایران زندانی‌اند، نشان می‌دهد.

این دو شهروند فرانسوی و عضو سندیکای «نیروی کارگری» فرانسه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران سپس ویدیو اعترافات اجباری این دو شهروند فرانسوی را پخش کرد که به عضویت در سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی فرانسه اعتراف می‌کنند.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیز این دو فرانسوی را به انتقال پول نقد به ایران با هدف تامین مالی اعتصابات و تظاهرات متهم کرد.

وزارت خارجه فرانسه در آن زمان در واکنش به این اعترافات، آن را «صحنه‌سازی وقیحانه، شرم‌آور و ناپذیرفتنی و مغایر قوانین بین‌المللی» خواند و اتهامات وارده به آن‌ها را رد کرد.

در بیانیه سندیکای«نیروی کارگری»  آمده است که سسیل کولر و ژک پری زمانی دستگیر شدند که در تعطیلات بهاری مدارس فرانسه، در یک سفر شخصی به ایران بودند؛ کشوری که مدت‌ها دوست داشتند به دیدار آن بروند.

وزارت خارجه فرانسه نیز چندین بار درخواست آزادی فوری این دو شهروند فرانسوی را مطرح کرده و دستگیری آن‌ها را «گروگان‌گیری حکومتی» خوانده است.

بیانیه این سندیکا تاکید می‌کند که برای دستگیری آن‌ها هیچ توجیهی ارائه نشده، و می‌افزاید که بدیهی است که تنها بهانه دستگیری آن‌ها برای مقام‌های ایرانی، عضویت آنان در این سندیکای کارگری در فرانسه بوده است.

در این بیانیه آمده است که این سندیکا کار دیگری جز محکوم کردن بازداشت این دو عضو خود نمی‌تواند انجام دهد. دسترسی کنسولی نیز که در کنوانسیون‌های بین‌المللی ذکر شده، از این دو زندانی دریغ شده است و آن‌ها تاکنون فقط یک ملاقات چند دقیقه‌ای در نوامبر گذاشته داشته‌اند.

سندیکای «نیروی کارگری» همراه با خانواده‌های این دو زندانی،  به‌ویژه در مورد سلامتی سسیل کولر و ژک پری ابراز نگرانی کرده است.

این سندیکا در پایان بیانیه خود خواستار احترام بی‌قید‌وشرط به حقوق بنیادین بشر، آزادی فوری و بازگشت سسیل کولر و ژک پری به فرانسه شده است.