فعالان زن افغانستان در حاشیه نشست دوحه با نمایندگان کشورهای مختلف دیدار کردند

«نمایندگان آمریکا و اروپا حرف جدیدی نداشتند، فقط به وعده‌های دلسوزانه همیشگی اکتفا کردند»

شهروندان افغانستان در اعتراض به برگزاری نشست دوحه در ۱۵ کشور جهان تظاهرات کردند- DANIEL SLIM / AFP

در پایان نخستین روز نشست سازمان ملل و کشورهای جهان درباره افغانستان در دوحه، شماری از نمایندگان ویژه کشورهای شرکت‌کننده در این نشست به درخواست رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، با گروهی از فعالان زن افغان ساکن افغانستان و خارج از این کشور به شکل مجازی ملاقات کردند.

در این دیدار، علاوه بر توماس وست، نماینده ویژه آمریکا و توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، وزیر خارجه اندونزی، رینا امیری و برخی دیگر از شرکت‌کنندگان نشست هم دوحه حضور داشتند. 

ماری اکرمی، فعال حقوق زنان افغانستان، که از شرکت‌کنندگان در این ملاقات غیرحضوری بود، در توییتی نوشت: «۶۰ تن از زنان افغان از گروه با هم قوی‌تر و دیگر گروه‌های زنان، در دیدار با شرکت‌کنندگان نشست دوحه حضور یافتند تا دشواری‌های زندگی خود را شرح دهند و به شرکت‌کنندگان نشست دوحه چند توصیه‌ را خاطرنشان کنند.»

هرچند فعالان حقوق زنان از افغانستان و دیگر کشورهای جهان پیش از این با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، از او خواسته بودند نمایندگان زنان افغانستان را نیز به نشست دوحه دعوت کند، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری پیش از نشست دوحه گفت که نشست دوحه «یک نشست گفت‌وشنود نیست، بلکه یک رایزنی بین نمایندگان سیاسی کشورها و سازمان ملل در مورد افغانستان است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، به درخواست رینا امیری، شماری از زنان افغان فعال در عرصه‌های سیاست، اقتصاد، آموزش و جامعه مدنی در حاشیه نشست دوحه با شماری از این نمایندگان ملاقات کردند. 

اصیلا وردک، از شرکت‌کنندگان در این ملاقات مجازی، گفت که در این نشست، زنان از داخل افغانستان در مورد مشکلات امنیتی، فشارها و محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان، منع تحصیل و کار زنان و عواقب آن صحبت کردند و درباره تشدید فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار دادند. 

وردک افزود: «زنان شرکت‌کننده از داخل افغانستان که بیشترشان مادر بودند، هشدار دادند که اگر وضعیت به این شکل ادامه یابد، به‌زودی گروه بزرگی از جوانان به دلیل فقر، بیکاری و فشارهای اجتماعی به مواد مخدر یا پیوستن به گروه‌های تروریستی روی خواهند آورد.»

در همین حال، شکریه بارکزی، دیپلمات دولت پیشین افغانستان، که در این دیدار حضور داشت، گفت یکی از مواردی که می‌توان به آن خوشبین بود، این است که شرکت‌کنندگان نشست دوحه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد زنان و دختران افغانستان که اخیرا صادر شد، پایبندند. 

اصیلا وردک نیز با ذکر این مسئله گفت که نمایندگان کشورهای حاضر در نشست دوحه به زنان افغانستان اطمینان داده‌اند که «مسئله به رسمیت شناختن طالبان قطعا جزو سرفصل‌های نشست دوحه نیست.»

با این حال، وردک تصریح کرد که نمایندگان کشورهایی که با زنان افغان ملاقات کردند، به جز «دلسوزی و وعده‌های توخالی همیشگی» حرف جدیدی برای زنان نداشتند.

این در حالی است که پنج شبکه و سازمان زنان در افغانستان و بیشتر از ۱۰۰ تن از فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی، روز یکشنبه دهم اردیبهشت نامه سرگشاده‌ای را به نشست دوحه ارسال کردند و از شرکت‌کنندگان خواستند که با زنان افغانستان مستقیما در تماس باشند و از کوچک‌ترین حرکتی که در مسیر به رسمیت شناختن طالبان باشد، دست بردارند.

در همین حال، شهروندان افغانستان روز یکشنبه در بیش از ۱۵ کشور جهان تظاهرات خیابانی به راه انداختند و به احتمال مطرح شدن موضوع به رسمیت شناختن طالبان در نشست دوحه اعتراض کردند.