روز جهانی کارگر در ایران؛ مطالبات معیشتی و خواسته‌های سیاسی

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار توییتی ضمن بزرگداشت روز جهانی کارگر، تاکید کرد «رفاه» و «منزلت شایسته» کارگران ایران تنها از طریق تاسیس «یک دولت ملی دموکراتیک» تحقق می‌یابد

همزمان با بزرگداشت روز جهانی کارگر، که هر ساله در اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود، گروه‌های اجتماعی، جریان‌های سیاسی و چهره‌های شناخته شده میدان سیاست در ایران نیز با برگزاری تجمع اعتراضی یا انتشار بیانیه این روز جهانی را گرامی داشتند.

در میان چهره‌های شناخته‌شده میدان سیاست ایران، شاهزاده رضا پهلوی با انتشار پیامی در حساب کاربری خود روز جهانی کارگر را به مردم ایران تبریک گفت و ضمن انتشار تصاویر برخی کارگران جان‌باخته در جنبش‌های سیاسی سال‌های اخیر ایران، نوشت:«در روز جهانی کارگر، به‌یاد کارگران میهن‌پرستی هستم که جان‌شان را برای آزادی و آبادی ایران دادند.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه این توییت تاکید کرد یکی از اهداف مبارزه مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، که ایرانیان این مبارزه را «دوشادوش» یکدیگر به پیش می‌برند، تاسیس «یک دولت ملی دموکراتیک» است که برای کارگران ایران «رفاه و منزلتی شایسته» به‌همراه آورد.

از سوی دیگر، گروه‌های مدافع حقوق کارگران، مزدبگیران و زحمتکشان ایران با برگزاری تجمع‌هایی در داخل کشور روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، شماری از شهرهای ایران شاهد برگزاری تجمع‌هایی خیابانی به‌مناسب روز جهانی کارگر بود.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده، تجمع گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهر ساری دیده می‌شود که با حضور در یکی از خیابان‌های این شهر به وضعیت معیشتی خود و همچنین رشد تورم و گرانی در ایران اعتراض کردند. بر اساس تصاویر و صدای موجود در این ویدئو، این گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی این شعار را سر دادند:«حقوقِ ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه.»

روز دوشنبه، بازنشستگان تامین اجتماعی در شهر رشت نیز تجمعی برگزار کردند که برخی از ویدئوهای مربوط به این تجمع خیابانی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. بر اساس یکی از این ویدئوها، گروه موردنظر در مقابل ساختمان خانه کارگر، که یک نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران است، تجمع کرده‌اند و شعارهایی علیه دولت و سازمان  تامین اجتماعی سر می‌دهند.

کارگران شاغل در حوزه ساخت‌وساز نیز از جمله گروه‌هایی بودند که روز جهانی کارگر در ایران را گرامی داشتند. به‌عنوان مثال ویدئویی مربوط به گردهمایی اعضای «انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی کامیاران» در روز دوشنبه منتشر شد. بر اساس این ویدئو شماری از اعضای این انجمن صنفی کاغذهایی حاوی شعارهایی صنفی و کارگری در دست دارند که بازتاب‌دهنده مطالبات این گروه از کارگران استان کردستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه تصاویر موجود در این ویدئو برخی شعارهای اعضای «انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی کامیاران» از این قرار است: «افزایش حقوق کارگران»، «داشتن مسکن حق کارگران است»، «بیمه بیکاری حق ماست» و «تجمع و اعتصاب حق ماست».

همزمان برخی چهره‌های شناخته شده جنبش کارگری و جامعه مدنی ایران نیز به مناسبت روز جهانی کارگر، بیانیه‌هایی منتشر کردند و به این واسطه تلاش کردند تا برخی مصائب مطالبات طبقه کارگر در ایرانِ امروز را بیان کنند.

به‌عنوان مثال رضا شهابی و کیوان مهتدی با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به نسل جوان ایران، که این دو فعال کارگری از آنها به‌عنوان «دهه هشتادی‌ها» یاد کردند، ضمن توضیح مختصر تاریخچه روز جهانی کارگر به‌تشریح برخی مشکلات امروز طبقه کارگر در ایران پرداختند.

بر اساس متنِ این نامه سرگشاده، شهابی و مهتدی برخی مطالبات فعلی کارگران و مزدبگیران ایران را با این عبارات صورتبندی کردند:«امنیت شغلی و استخدامی، ایمنی محیط کار، دستمزد و حقوق بازنشستگی متناسب با هزینه‌های زندگی و حق مشارکت در اداره محیط کار.»

همزمان اسماعیل عبدی، از فعالان مدنی سرشناس ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای به «بحران شدید معیشتی» کارگران و آموزگاران ایرانی اشاره کرد و در ادامه چنین نوشت:«سالیان مدیدی است که این دو قشر تلاشگر، به مدنی‌ترین شکل ممکن خواسته‌های قانونی خود، اعم از دستمزد شایسته، رعایت اصل ۲۶، ۲۷ و ۳۰ قانون اساسی و رعایت مقاوله‌های جهانی در مورد حقوق کارگران را به اطلاع مسئولان رسانده‌اند، اما هیچگاه به‌اندازه مبارزات مدنی خود، نتوانستند به حقوق قانونی خود دست پیدا کنند.»

به‌گفته این فعال مدنی، گروه‌های مدافع کارگران و فرهنگیان در ایران به مبارزه خود به‌منظور تحقق حقوق بنیادین‌شان ادامه خواهند داد و «احکام قضایی و سرکوب، مانع حق‌طلبی مردم نخواهد شد.» عبدی همچنین در ادامه این بخش از بیانیه انفرادی خود چنین نوشت:«بی‌توجهی به خواسته‌های معیشتی و اصل آزادی در جنبه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و نادیده‌انگاری مردم شریف ایران، نه تنها به عقب‌نشینی فعالان منجر نمی‌شود، بلکه طغیان اجتماعی و عصیان عمومی را در پی خواهد داشت.»

با تمامی این اوصاف دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران، سرکوب کارگران و مدافعانِ حقوق این طبقه اجتماعی را حتی در روز کارگر نیز ادامه داد.

کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران» با انتشار خبری در روز دوشنبه نوشت ۲۰۰ کارگرِ معترض شاغل در «پتروشیمی چوار» از ورود به محل کار خود منع شدند. به‌گزارش این کانال تلگرامی، «مدیران پتروشیمی چوار ایلام، ۲۰۰ کارگر پیمانی را که به اجرا نشدن طبقه‌بندی مشاغل و وضعیت معیشتی خود معترض بودند ممنوع‌الورود کرده‌اند.»