مهار کاهش جمعیت چین؛ لقاح مصنوعی برای زنان مجرد

چین در ماه فوریه تصمیم گرفت به زنان مجرد اجازه دهد تولد فرزند خود را ثبت کنند

با افزایش ناگهانی جمعیت، مشکل ظرفیت‌ها در چین از این هم بیشتر می‌شود - AFP

سیاست‌گذاران چین در تلاش برای جلوگیری از کاهش جمعیت، به فکر صدور مجوز انجام لقاح مصنوعی [روش موسوم به آی‌وی‌اِف] برای زنان مجرد و دادن یارانه فرزند به آنان است که پیش‌تر فقط برای زوج‌های ازدواج کرده فراهم بود.

مقام‌های استان سیچوان واقع در جنوب غربی این کشور در ماه فوریه محدودیتی را برداشتند که به موجب آن، زنان مجرد نمی‌توانستند تولد فرزند خود را ثبت کنند. دولت چین حالا در تلاش برای رسیدگی به مشکل کاهش بی‌سابقه نرخ زاد و ولد، اجرای این تغییر را در سطح کشوری بررسی می‌کند.

مشاوران سیاسی در ماه مارس توصیه کردند زنان مجرد و ازدواج‌نکرده به خدمات درمانی مختلف از‌جمله انجماد تخمک و لقاح مصنوعی دسترسی داشته باشند. اما تا‌کنون دولت در‌مورد این توصیه‌ها اعلام نظر عمومی نکرده است.

زن مجرد ۳۳ ساله‌ای به نام چن گفت: «تک‌ والدگری برای همه مناسب نیست، اما من از تصمیمم راضی‌ام.» او گفت: «به همین ترتیب، ازدواج کردن یا نکردن هم تصمیمی شخصی است. در این مورد سیاست‌های آزاد برقرار کرده‌ایم و زن‌های مجرد بسیاری را می‌شناسم که لقاح مصنوعی می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل سال جاری گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که جمعیت چین برای اولین بار در بیش از ۶۰ سال اخیر کاهش یافته است و انتظار می‌رود این موضوع برخلاف اقدام‌های گسترده دولت برای تشویق مردم به بچه‌دار شدن، از آغاز دوره‌‌ای طولانی همراه با کاهش جمعیت خبر می‌دهد، منتشر شد.

بنا بر گزارش‌ها، ایو لیپنز، مدیر توسعه کسب‌و‌کار آسیا اقیانوسیه در اینوو بایوساینس، گفت: «اگر چین سیاست خود را عوض کند و به زنان مجرد اجازه بچه‌دار شدن بدهد، این موضوع می‌تواند به افزایش تقاضای لقاح مصنوعی منجر شود.» اینوو بایوساینس منتظر تایید این قانون است تا در‌پی امضای قرارداد توزیعی که پارسال با شرکت وان‌اسکای هولدینگز واقع در گوانگجو داشته، شروع به اجرای فناوری لقاح مصنوعی در چین کند.

«اما با افزایش ناگهانی جمعیت، مشکل ظرفیت‌ها در چین از این هم بیشتر می‌شود.»

جوی ینگ، دانشجوی ۲۲ ساله امور مالی بین‌المللی و اهل استان هونان، گفت اولین بار از طریق تلویزیون از لقاح مصنوعی مطلع شده و خواستار آزاد شدن آن در سطح ملی است تا اگر شریک زندگی پیدا نکرد، اما شرایط مالی‌اش را داشت، بچه‌دار شود.

او گفت: «بعضی زن‌ها نمی‌خواهند ازدواج کنند، اما همچنان دلشان می‌خواهد بچه‌دار شوند. شاید تصمیم بگیرم لقاح مصنوعی کنم.»

هم‌زمان، طبق داده‌های جمعیت‌شناسی گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال ۲۰۲۳ که صندوق جمعیت سازمان ملل تهیه کرده است، جمعیت هند در چند ماه آینده تا حدود سه میلیون نفر بیشتر از چین خواهد شد.

طبق برآوردها، جمعیت هند تا اواسط سال به یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خواهد رسید، حال آن که پیش‌بینی می‌شود جمعیت چین به یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برسد.

© The Independent

بیشتر از جهان