جمعیت چین برای نخستین‌بار در ۵۰ سال گذشته کاهش یافت

میزان تولد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن ۱۵ درصد افت داشته است

چین در تلاش است روند کاهش جمعیت را معکوس کند-Fred DUFOUR / AFP

 انتظار می‌رود چین در پی انجام تازه‌ترین سرشماری، برای نخستین بار در ۵۰ سال گذشته، از کاهش جمعیت خود خبر بدهد.

مجله تایمز مالی به نقل از کارشناسان اعلام کرد انتظار می‌رود بنا به این سرشماری، جمعیت چین کمتر از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر اعلام شود. این گزارش نشان می‌دهد که جمعیت چین در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر بوده است.

این سرشماری در ماه دسامبر پایان یافته بود اما نتیجه آن تاکنون منتشرنشده است.

ژیوای ژانگ، اقتصاددان ارشد گروه مدیریت دارایی پین‌پوینت در شنژن، در مصاحبه با رویترز گفت: «اگر چین این کاهش را تائید کند اتفاق بزرگی خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل انتظار می‌رود جمعیت چین در سال ۲۰۲۷ به اوج خود برسد که خیلی زودتر از موعد مورد انتظار بازار و سیاست‌گذاران است.»

چین در سال ۲۰۱۶، سیاست ده‌ها ساله تک‌فرزندی را لغو کرد و به زوج‌ها اجازه داد ۲ فرزند داشته باشند اما بااین‌وجود نرخ زادوولد در این کشور همچنان رونی کاهشی داشته است.

به گزارش وزارت امنیت عمومی چین، میزان تولد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن ۱۵ درصد افت داشته است. میزان تولد در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار نفر بود درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار نفر بوده است.

چین در تلاش است این روند کاهش جمعیت را معکوس کند و برای تشویق زوج‌ها به فرزند آوری بیشتر، طرح‌هایی را اجرا کرده است. به گزارش واشینگتن پست، مقام‌های چین برای نگه‌داری کودکان یارانه‌هایی در نظر گرفته‌اند و مرخصی زایمان را افزایش داده‌اند.

افزایش هزینه مسکن، درمان و تحصیلات، یکی از دلایل کاهش نرخ زادوولد به شمار می‌آید. دلیل دیگر این افت هم تغییر نگرش مردم است.

ژانگ لیجیا، نویسنده و خبرنگار، در مصاحبه با گاردین گفت: «نگرش مردم تغییر کرده است و از نظر بسیاری از زنان ازدواج و فرزندآوری دیگر مرحله‌ای ضروری در زندگی یا بخشی اساسی از زندگی شاد نیست.»

همه‌گیری کووید‌-۱۹ نیز از لحاظ مالی دودلی‌هایی ایجاد کرده است و سبب بی‌میلی زوج‌ها به فرزندآوری شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان