شش شهروند ساکن سیستان‌وبلوچستان طی دو روز اعدام شدند

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در‌مورد بیش از ۷۵ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران، اطلاع‌رسانی نمی‌کند و نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را «اعدام مخفیانه» می‌خوانند

وب‌سایت خبری حال‌وش که اخبار سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲، نوشت طی دو روز گذشته شش شهروند دیگر در این استان اعدام شدند.

به‌گزارش این وبسایت صبح روز یکشنبه حکم اعدام یک زندانی مرد و یک زندانی زن در زندان مرکزی زاهدان به اجرا در آمد.

یکی از افراد اعدام شده در روز یکشنبه، گل‌محمد نارویی نام دارد که اتهام او «قتل» عنوان شده است اما همچنان از هویت زن اعدام‌شده اطلاعی در دست نیست.

حال‌وش همچنین از اعدام چهار شهروند دیگر به نام‌های عبدالحمید رودینی، محمود رحمانی، عبدالستار شاهوزهی و عیدمحمد شادمان، طی ۴۸ ساعت اخیر و در زندان‌های ایرانشهر و زاهدان، به اتهام‌های «قتل عمد و قاچاق مواد مخدر» خبر داد.

فعالان بلوچ می‌گویند پس از آغاز جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» و اعتراضات گسترده مردمی علیه نظام جمهوری اسلامی در سیستان‌وبلوچستان که تا جمعه هفته گذشته نیز ادامه داشت، اعدام‌ها در این استان به شدت افزایش یافته و در حدود ۷ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ تن از ساکنان سیستان‌وبلوچستان اعدام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران به‌تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه اول را در دنیا دارد. در آخرین موارد، طی فروردین‌ماه امسال سه زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز و یک زندانی در زندان لنگرود قم اعدام شدند. علاوه بر آن، نائب عسکری و عباس (مجاهد) کورکوری، زندانیان سیاسی‌اند که در این ماه به اتهام‌های «محاربه» و «افساد فی‌الارض» در دادگاه‌های انقلاب ارومیه و ایذه، به اعدام محکوم شدند.

همچنین اخیرا به‌دنبال انتشار خبر تایید حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند و فعال سیاسی ۶۷ ساله ایرانی-آلمانی، در دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، با انتشار توییتی اعلام کرد سفیر این کشور در ایران، یک برنامه کاری خود را لغو کرد و برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام این شهروند دوتابعیتی عازم تهران است.

یک زندانی محبوس در زندان ارومیه نیز رو ۲۶ فروردین، در‌پی نبود رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.

در همین حال، اخیرا پنج متهم در شهرستان مرند نیز به‌اتهام «تجاوز به عنف»، در دادگاه کیفری آذربایجان شرقی به اعدام محکوم شدند. این در حالی است که حکومت جمهوری اسلامی و قوه قضاییه، در‌مورد بیش از ۷۵ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران، اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را «اعدام مخفیانه» می‌خوانند.

شهین مولاوردی، معاون پیشین نهاد ریاست‌جمهوری در امور زنان، وقت حسن روحانی، گفته بود او در بخش بلوچستان ایران روستایی را مشاهده کرده که همه مردهایش اعدام شده بودند.