نمایندگان مجلس، رضا فاطمی امین را از وزارت صمت کنار گذاشتند

ندادن رای اعتماد به رضا فاطمی امین در میانه جنجال بزرگی صورت گرفت که بر سر دادن خودرو شاسی بلند به نمایندگان پدید آمده است

دولت رئیسی همه تلاش خود را برای ابقای رضا فاطمی امین کرد اما موفق نشد- خبرگزاری فارس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با وجود دفاع ابراهیم رئیسی، به رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد ندادند تا در دومین سال فعالیت دولت رئیسی، یکی دیگر از همراهان او به‌دلیل ناکارآمدی و ناتوانی کنار گذاشته شود.

در جلسه علنی روز یکشنبه، دهم اردیبهشت که در دو نشست صبح و بعدازظهر برگزار شد، پس از دفاع وزیر صمت از خود و سخنان ابراهیم رئیسی و نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، نمایندگان با ۱۶۲رأی موافق، ۱۰۲رأی مخالف و ۴رأی ممتنع، ۶ رای باطله از مجموع ۲۷۴ رأی ماخوذه، با استیضاح رضا فاطمی امین موافقت کردند و او را از وزارت صمت برکنار کردند.

این استیضاح در میانه جنجالی صورت گرفت که با افشاگری نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد دادن خودرو شاسی بلند به نمایندگان برای خودداری از استیضاح رضا فاطمی امین آغاز شده است.

رضا فاطمی‌امین در دفاعیات خود، ضمن تکذیب گفته‌های نمایندگان مجلس، از دادستانی کشور خواسته بود موضوع را تحت پیگرد قرار دهد. او شش ماه پیش نیز در مجلس استیضاح شده و توانسته بود با ۱۸۲ رای حمایتی از نمایندگان، در این وزارتخانه بماند.

ابراهیم رئیسی با حضور در جلسه استیضاح وزیرش، بدون اشاره‌ به ماجرای اهدای حواله‌های خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس، گفت: «باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آن‌ها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم‌پوشی نشده است».

رئیسی در دفاع از وزیر صمت افزود که او «در خصوصیات شخصی انسانی ضدفساد» است و در حوزه کاری هم سابقه نه گفتن به جریان‌های فساد را داشته است».

ابراهیم رئیسی از نمایندگان مجلس خواست تا در‌مورد وزیر صمت توجه داشته باشند که «اگر ضعف‌هایی هم وجود دارد، باید قوت‌ها را هم در کنارش دید».

هم‌زمان با جلسه استیضاح وزیر صمت، انتخاب در توییتی به نقل از یک نماینده مجلس، نوشت: «لشکر معاونین و مدیران وزارتخانه صمت با ماموریت ویژه راهی استان‌ها شده‌اند و لابی می‌کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان و به رغم تکذیب‌ها، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران ماجرای اهدای حواله‌ خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس را تلویحا تایید کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت صنعت، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، این موضوع را رد کردند و آن را «دروغ‌پردازی» علیه دولت و «بازی با آبروی مجلس» خواندند.

خبرگزاری فارس، روز شنبه نهم اردیبهشت (۲۹ آوریل)‌، در گزارشی با تایید تلویحی ماجرای اهدای خودرو به نمایندگان مجلس، نوشت که یک تفاهم‌نامه میان مجلس و خودروسازی بهمن موتور در زمانی که هنوز دولت جدید مستقر نشده بود، بسته شد.

این خبرگزاری نزدیک به جمهوری اسلامی با تایید ماجرای اهدای خودرو به نمایندگان مجلس نوشت که در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ یعنی تنها چند هفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و در زمانی که هنوز دولت جدید مستقر نشده بود، معاون اجرایی وقت مجلس پیشنهاد تفاهمی را با خودروسازی بهمن موتور مطرح کرد تا خودروهای فیدیلیتی و دیگنیتی به‌صورت خرید لیزینگی در اختیار نمایندگان و کارمندان مجلس قرار گیرد. بنا به ادعای فارس، تفاهم‌نامه مذکور در تابستان ۱۴۰۰ در حال پیگیری بود و قرار شد روند اجرایی آن از ابتدای پاییز شروع شود.

پیش‌تر احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، موضوع واگذاری ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس در ازای پس گرفتن استیضاح قبلی وزیر صمت را افشا کرده بود. با بالا گرفتن فشارها بر مجلس برای استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرضا بیگی از احضار خود به دادستانی کل خبر داد.

هم‌زمان،‌ محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، هم با تعیین فوریت برای بررسی این موضوع گفت که با توجه به اهمیت این موضوع و ارتباط آن با حیثیت دولت و مجلس،‌ اگر مدارک معتبری وجود نداشته باشد،‌ نماینده «افشاگر» تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

با وجود تکذیب‌ مقام‌های دولتی،‌ احمد علیرضابیگی می‌گوید که به‌جز هیئت‌رئیسه مجلس، ابراهیم رئیسی هم از ماجرا مطلع بوده است. در حالی که برخی نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند که هیچ نماینده‌ای این خودروها را دریافت نکرده است، نمایندگان دیگری این موضوع را تایید کرده‌اند.

پیش از نماینده تبریز،‌ احمد رسولی‌نژاد، دیگر نماینده مجلس، هم به خبرگزاری ایسکانیوز گفت در استیضاح پیشین وزیر صمت با تعداد زیادی سند و مدرک به مجلس رفته بود و هر نماینده‌ای که سخنان موافقان استیضاح را می‌شنید با آن موافقت می‌کرد، اما در همان روز مباحثی مطرح شد ازجمله اینکه شب قبل از استیضاح وزیر در خیابان سمیه که وزارت صمت آنجا واقع است، حواله ۷۰ تا ۷۵ خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده شد و به همین دلیل نمایندگان از استیضاح وزیر انصراف دادند. رسولی‌نژاد یک روز بعد سخنانش را تکذیب کرد و مدعی شد که در مصاحبه‌اش گفته که «بحث حواله خودرو شاسی‌بلند را در حد شایعه شنیده‌ است».