قطع رابطه ایالات متحده و چین خطر یک بحران ناخواسته را افزایش می‌دهد

مقام‌های سابق هشدار می‌دهند که فضای سیاسی داخلی هر دو کشور به قطع روابط کمک کرده است، زیرا هیچ‌یک از دولت‌ها نمی‌خواهند ضعیف دیده شوند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در کنار شی جین پینگ، همتای چینی‌ خود، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ ـ SAUL LOEB / AFP

به گفته مقام‌های فعلی و سابق آمریکا و غرب، قطع ارتباط بین ایالات متحده و چین، خطر بروز یک بحران ناخواسته یا درگیری بین دو ابرقدرت را افزایش می‌دهد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی می‌نویسد کانال‌های دیپلماتیک بین چین و ایالات متحده عمدتا قطع شده است، زیرا روابط بین این دو ابرقدرت به طور پیوسته در دو دولت متوالی بدتر شده است. پکن تاکنون تمایلی به ملاقات با مقام‌های ارشد ایالات متحده، به‌ویژه از دولت جو بایدن برای جلسات سطح بالا، نشان نداده است.

مقام‌های کاخ سفید امیدوارند به‌زودی بین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و شی جین پینگ، همتای چینی‌اش، یک تماس تلفنی برقرار یا یک جلسه در سطح کابینه برای بحث در مورد تجارت برگزار شود. با این حال، به گفته دیپلمات‌های سابق ایالات متحده و مقام‌های غربی، بی‌اعتمادی در مواضع اساسی، روابط این دو کشور را آلوده کرده است.

سوزان تورنتون، دیپلمات سابق ایالات متحده در امور آسیا، گفت: «سوء‌ظن زیادی از اهداف در هر طرف وجود دارد.» او افزود: «قطع ارتباط فقط وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.»

اگر چه گفت‌وگو بین چین و ایالات متحده متوقف شده است، پکن درهای خود را به روی دولت‌های دیگر باز کرده و تلاش کرده تا خود را به‌عنوان یک میانجی برای برقراری صلح جهانی به ویژه در خاورمیانه و اوکراین به تصویر بکشد.

روز چهارشنبه، شی جین پینگ برای اولین بار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، صحبت کرد و گفت که پکن «در کنار صلح ایستاده است» و اعلام کرد که قصد دارد یک نماینده «برای برقراری ارتباط عمیق با همه طرف‌ها» در جنگ اوکراین بفرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تماس تلفنی پس از آن صورت گرفت که چین در اوایل ماه جاری، فرش قرمزی برای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، انداخت و همچنین از وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی میزبانی کرد، ملاقاتی که راه را برای جمهوری اسلامی و عربستان سعودی باز کرد تا روابط دیپلماتیک بین دو کشور را از سر گیرند.

همسایگان چین و متحدان ایالات متحده نگران‌اند که قطع رابطه بین ابرقدرت‌های جهان، اقتصاد جهانی را از بین ببرد یا به یک درگیری تصادفی منجر شود. به گفته مقام‌های غربی و دیپلمات‌های سابق ایالات متحده، این امر باعث می‌شود که هر یک از طرفین اهداف دیگری را اشتباه تفسیر کنند.

مقام‌های سابق و کارشناسان می‌گویند چین ارزش پیگیری مذاکرات با دولت جو بایدن در مورد تجارت یا سایر مسائل را نمی‌بیند و به این نتیجه رسیده است که ایالات متحده به دنبال جلوگیری از پیشرفت اقتصادی و «محاصره» ارتش چین است.

توماس فینگار، یکی از همکاران موسسه مطالعات بین‌المللی فریمن اسپوگلی دانشگاه استنفورد که در سمت ارشد وزارت امور خارجه خدمت کرده است، می‌گوید پکن می‌داند که آمریکا به‌دنبال جلوگیری از پیشرفت چین است و اجازه نمی‌دهد که چین رقیب آمریکا بشود یا اینکه از آمریکا جلو بزند.

بانی گلاسر، مدیر عامل برنامه هند و اقیانوس آرام در صندوق مارشال آلمان، گفت که مشخص نیست که چه زمانی چین با مذاکرات رو در رو با دیپلمات ارشد دولت بایدن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یا وزرای خزانه‌داری و بازرگانی موافقت خواهد کرد.

در عوض، چین به‌دنبال یک کارزار جهانی بلندپروازانه است و تلاش دارد پکن را به‌عنوان یک ابرقدرت و شریک تجاری بزرگ معرفی کند. چین، بدون نیاز به ایجاد روابط با ایالات متحده، توانسته تا روابط خود را با مجموعه‌ای از کشورها، به‌ویژه خارج از اروپا و آمریکای شمالی، تقویت کند.

چین می‌خواهد به جهان نشان دهد که به صلح علاقه‌مند است و در هر کاری که این کشور انجام می‌دهد، با ایالات متحده در تضاد است. چین ادعا کرده است که این کشور صلح را ترویج می‌دهد، در حالی که ایالات متحده با ارائه سلاح به اوکراین، هیزم به آتش اضافه می‌کند.

مقام‌های سابق هشدار می‌دهند که فضای سیاسی داخلی هر دو کشور به قطع روابط کمک کرده است، زیرا هیچ‌یک از دولت‌ها نمی‌خواهند ضعیف دیده شوند.