فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا به سوریه رفت

ژنرال میلی گفت نیروهای آمریکا با هدف حفظ امنیت این کشور و متحدانش در سوریه حضور دارند

مقام‌های نظامی آمریکا در نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرده بودند که حضور آمریکا در سوریه «تاریخ پایان» ندارد- REUTERS/ Phil Stewart

ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز شنبه در سفری اعلام‌نشده به سوریه رفت و از یکی پایگاه‌های آمریکا در خاک این کشور دیدار کرد. هدف از این سفر بررسی عملکرد نیروهای آمریکایی و ماموریت آن‌ها برای مقابله با نیروهای گروه تروریستی داعش عنوان شده است که قریب به هشت سال پیش آغاز شد. ژنرال میلی در ضمن پروتکل‌های موجود برای پاسخ آمریکا به حمله‌هایی را که علیه آن می‌شود، بررسی کرد.

مناطق شمال شرقی سوریه با حمایت نظامی آمریکا تحت تسلط «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارند، گروهی که رهبری آن در دست کردهای چپ‌گرای سوریه است. این نیروهای کرد مخالف جدایی‌طلبی و خواهان نوعی خودمختاری ضمن حفظ تمامیت ارضی سوریه‌اند؛ اما ارتباط تاریخی این نیروها با «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) در ترکیه باعث شده دولت ترکیه به‌شدت با آن‌ها تضاد داشته باشد و چند بار علیه آن‌ها حمله نظامی انجام بدهد؛ همین مسئله باعث پیچیده‌تر شدن رابطه بین آمریکا و ترکیه شده است که بزرگ‌ترین ارتش‌های ناتو را در اختیار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابطه آمریکا با کردهای سوریه و «نیروهای دموکراتیک سوریه» در چارچوب تلاش واشنگتن برای مقابله با داعش آغاز شد و همچنان تحت همان عنوان ادامه دارد. داعش در سال ۲۰۱۹ آخرین اراضی خود در سوریه را از دست داد، اما همچنان به سازماندهی حرکات تروریستی در منطقه و سایر نقاط جهان دست می‌زند. ژنرال میلی در گفت‌وگو با خبرنگارانی که همراه او به سوریه رفته بودند، تاکید کرد که به باور او، نیروهای آمریکایی و همکاران سوری آن‌ها پیشرفت‌هایی قابل توجه در زمینه شکست داعش داشته‌اند.

میلی در پاسخ به این سوال که آیا حضور نیروهای آمریکا در سوریه به خطرهای این کار می‌ارزد یا نه، گفت این حضور بابت امنیت واشنگتن و متحدانش تداوم پیدا کرده است. این چهره نظامی گفت: «اگر به نظر شما این مسئله حائز اهمیت است، پس پاسخ این سوال هم می‌شود بلی.»

مقام‌های نظامی آمریکا در نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرده بودند که حضور آمریکا در سوریه «تاریخ پایان» ندارد. این حضور البته در سطح نسبتا کوچکی است و مجموع نیروهای این کشور در سوریه در چند سال گذشته معمولا کمتر از هزار نفر بوده است.