تجمع‌های اعتراضی پرستاران، رانندگان، کارگران و کشاورزان ادامه دارد

کمپین معلولان و بازنشستگان با صدور فراخوان‌هایی اعلام کردند روزهای یکشنبه و دوشنبه تجمع سراسری برگزار خواهند کرد

اعتراضات صنفی گروه‌های مختلف در ایران هر روز برگزار می‌شود. مشکلات معیشتی، عملکرد دولت در مسائل مربوط به اصناف و عقب‌افتادگی و پرداخت نشدن حقوق، تقریبا فصل مشترک این اعتراضات است. روز پنجشنبه نیز اعتراضات پرستاران، تاکسی‌رانان، کشاورزان و کارگران در ایران ادامه یافت.

پرستاران در شهرهای مختلف و در طی ماه‌های گذشته، به مشکلات صنفی خود اعتراض داشتند و این بار، پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، خبرهایی از برگزاری تجمع پرستاران در شهرهای مختلف منتشر شد. در شهر شیراز جمعی از پرستاران در بیمارستان رجایی این شهر، به برگزاری تجمع اعتراضی اقدام کردند. این افراد با سردادن شعارهایی، به «وضعیت نامناسب معیشتی پرستاران» اعتراض کردند.

از سوی دیگر، خبرهایی از تجمع اعتراضی پرستاران در اهواز و قزوین نیز منتشر شد. پرستاران در اهواز مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر تجمع کردند و در قزوین نیز پرستاران برای هشتمین بار مقابل استانداری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مهم‌ترین خواسته‌ پرستاران در تجمع‌های ماه‌های گذشته، اصلاح آیین‌نامه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که به عقیده آن‌ها، پشت در‌های بسته تنظیم شده و منافع پرستاران را نادیده گرفته است. پرستاران در این اعتراض‌ها خواستار «اجرای صحیح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» و «رفع تبعیض در نظام درمانی»‌ شده‌اند و معتقدند که وعده‌های مسئولان جمهوری اسلامی برای بهبود معیشت پرستاران توخالی بوده است.

رانندگان تاکسی در شهر آستارا نیز روز پنجشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند. شماری از رانندگان تاکسی در آستارا در اعتراض به ناکافی بودن نرخ فعلی کرایه، مقابل شرکت تعاونی تاکسیرانی این شهر تجمع کردند.

عنایت رضایی‌پور، فرماندار آستارا، در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: «برای ایجاد تعادل بین نرخ تورم و کرایه‌های تاکسی، قرار است با تصویب ستاد تنظیم بازار شهرستان آستارا تا پایان اردیبهشت، ۳۰ درصد به نرخ کرایه‌های تاکسی در این شهرستان افزوده شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه همچنین خبرهایی از تجمع کادر دفتر فنی و بخش کنترل کیفیت احیا استیل فولاد بافت منتشر شد. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، جمعی از کادر دفتر فنی و بخش کنترل کیفیت احیا استیل فولاد بافت کرمان، پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، اعتصاب کردند.

این افراد «عدم افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود بر اساس افزایش ۷۹ درصدی» را مطالبه اصلی خود عنوان کردند. افزایش ۷۹ درصدی یکی از خواسته‌های اساسی کارگران اعتصاب‌کننده در طی هفته گذشته در سراسر ایران نیز بوده است.

کشاورزان اصفهانی نیز بار دیگر برای دستیابی به خواسته‌هایشان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش دانا، شماری از کشاورزان روستای ورتون کوهپایه مقابل استانداری اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس این گزارش، تجمع این کشاورزان در اعتراض به اشغال ۹۹ هکتار از اراضی چندین چشمه متعلق به حقابه مردم این روستا صورت گرفته است.

فراخوان تجمع معلولان و بازنشستگان

دررسانه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی نیز برای برگزاری تجمع اعتراضی در طی روزهای آینده منتشر شده است. بر همین اساس، جمعی از معلولان اعلام کردند که روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، مقابل ادارات بهزیستی‌ سراسر کشور تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد. کمپین معلولان اعلام کرد که به مناسبت پنجمین سالگرد ابلاغ قانون حمایت از حقوق معلولان، این تجمع اعتراضی را برگزار خواهد کرد.

این تجمع با توجه به اجرا نشدن قانون حمایت از حقوق معلولان، با گذشت پنج سال از ابلاغ آن و نقض گسترده حقوق افراد دارای معلولیت در دولت و مجلس، برگزار خواهد شد. کمپین معلولان با اعلام برگزاری این تجمع نوشت: «با در نظر گرفتن وضعیت اسفبار معیشت، مسکن، اشتغال، درمان، توان‌بخشی و... افراد دارای معلولیت در وضعیت اقتصادی فعلی کشور، کمپین معلولان با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی، به انتشار فراخوان تجمع معلولان اقدام می‌نماید.»

کمپین معلولان با دعوت از معلولان سراسر کشور اعلام کرد: «بدین‌وسیله از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان و همچنین فعالان این حوزه درخواست می‌شود در اعتراضات سراسری معلولان مشارکت حداکثری نموده و حق خود را از حاکمیت مطالبه نمایند.»

این تجمع، اولین تجمع سراسری معلولان است که به‌صورت هماهنگ در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. زمان برگزاری این تجمع، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۹ صبح الی ۱۵ اعلام شده است. این تجمع در تهران خیابان فیاض بخش مقابل بهزیستی کل کشور و در شهرهای مختلف مقابل ادارات بهزیستی برگزار خواهد شد.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز اعلام کردند که روز دوشنبه تجمعی سراسری برگزار خواهند کرد. براساس اعلام جمعی از بازنشستگان، این تجمع‌ها ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، مقابل سازمان تامین اجتماعی برگزار خواهد شد.

براساس اعلام بازنشستگان، این تجمع‌ها در اعتراض به سکوت کانون‌ها و خصوصا کانون عالی بازنشستگان در‌مورد اجرا نشدن ماده‌قانونی ۹۶ و ۱۱۱ و ۴۱ قانون کار برگزار می‌شود.