هشدار سازمان پیمان امنیت جمعی درباره رشد تروریسم در افغانستان

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است

نشست گروه کاری شورای وزیران سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان برگزار شد-سازمان پیمان امنیت جمعی

سی‌وهفتمین نشست گروه کاری شورای وزیران سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان روز پنجشنبه، هفتم اردیبهشت (۲۷ آوریل) برگزار شد.  

در بیانیه این سازمان آمده است که این نشست از سوی دبیرخانه این سازمان برگزار شده بود و کاردار طالبان در روسیه هم در آن شرکت کرده بود. 

در بیانیه این سازمان آمده است که شرکت کنندگان در این نشست از گسترش تهدیدات تروریستی و  مواد مخدر از خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. 

در بیانیه موردنظر همچنین وضعیت امنیتی افغانستان «نامطلوب» توصیف شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه به مشکلات اقتصادی و بحران بشر دوستانه در افغانستان نیز اشاره شده است.  

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است. این سازمان از سوی روسیه رهبری می‌شود.  

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ تاکنون، چندین مرتبه سازمان پیمان امنیت جمعی نسبت به گسترش فعالیت‌های تروریستی و احتمال نفوذ تروریست‌ها بر قلمروی آسیای میانه هشدار داده بودند.  

در ماه‌های اخیر شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در استان‌های شمالی افغانستان هم‌مرز با تاجیکستان و ازبکستان دست به حملاتی زده است. هر چند طالبان مدعی شدند حملات داعش در شمال این کشور را سرکوب کرده‌اند. 

کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی امیدوارند با طرح‌های پیشگیرانه روسیه، جلوی گسترش تروریسم به کشورهای آسیای میانه را بگیرند. مسکو با طالبان تماس دارد و اعتبارنامه‌ دیپلمات‌های این گروه را پذیرفته است. 

تاجیکستان و روسیه در اوج نگرانی‌ها مبنی بر گسترش فعالیت‌های تروریستی، طی سال گذشته چندین رزمایش مشترک در نزدیکی نوار مرزی افغانستان انجام دادند. این رزمایش‌ها به هدف بالا بردن مهارت‌های نیروهای نظامی مستقر در مرز با افغانستان صورت گرفته است. 

روز چهارشنبه، ۶ اردیبهشت خبرگزاری خاور، وابسته به دولت تاجیکستان، اعلام کرد تاجیکستان حمله دو تن از اعضای یک سازمان تروریستی بین‌المللی را به خاک این کشور خنثی کرده‌اند.  اما دولت تاجیکستان به‌طور مشخص نگفت این دو تن عضویت کدام گروه تروریستی را داشته‌اند. 

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شماری دیگر از گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور دارند. گفته می‌شود فعالیت این گروه‌ها با روی کار آمدن حکومت طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در افغانستان گسترش یافته است و کشورهای همسایه از تهدیدهای امنیتی در امتداد مرزهای خود نگران‌اند. 

از سوی دیگر، با روی کار آمدن حکومت طالبان سطح کشت و برداشت خشخاش در افغانستان افزایش یافته است و مواد مخدر به کشورهای آسیایه میانه و روسیه انتقال پیدا می‌کند. هر چند طالبان ادعا می‌کنند با عوامل مواد مخدر برخورد جدی انجام می‌دهند، اما در عمل جدیت در این امر وجود ندارد.  

بیشتر از جهان