انتقاد سوئد از نروژ بابت شلیک موشک تصادفی

مقامات نروژی می‌گویند سوئد به طور رسمی به آنها در مورد این موشک اطلاع نداده بود

شرکت فضایی سوئد اس.اس.سی، در حال آزمایش یک موشک ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ ـ Marc PRÉEL / AFP

نروژ پس از این که یک موشک سوئدی، صبح روز دوشنبه ۲۴ آوریل به طور تصادفی در خاک این کشور فرود آمد، از سوئد انتقاد کرد.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، این موشک تحقیقاتی، ساعت ۰۷:۲۰ روز دوشنبه به وقت محلی از مرکز فضایی در شمال سوئد پرتاب شد و سپس به رشته کوه نروژی برخورد کرد.

شرکت فضایی سوئد اس.اس.سی، مالک و اداره کننده این مرکز، عذرخواهی کرد و در حال تحقیق است اما مقامات نروژی می‌گویند سوئد به طور رسمی به آنها در مورد این موشک اطلاع نداده بود.

راگنهیلد سیمنستاد، سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ گفت: «نروژ اطلاع رسمی در این‌باره دریافت نکرد. او تاکید کرد: «هنگامی که چنین حادثه‌‌ مرزی اتفاق می‌افتد، مهم است که مسئولان بلافاصله از طریق کانال‌های مناسب به مقامات نروژی اطلاع دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته شرکت فضایی سوئد، این موشک به ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری رسید و سپس در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غربی محل فرود برنامه ریزی شده، در ۱۵ کیلومتری قلمرو نروژ در منطقه شمالی مالسلوف فرود آمد. این رشته کوه تقریبا ده کیلومتر از نزدیکترین منطقه مسکونی دور است.

هیچ فردی در این حادثه زخمی نشده و خسارت مادی نیز گزارش نشده است.

به گفته مرکز فضایی اسرانژ، آن‌ها با نیروهای مسلح نروژ و مقامات سوئدی مدت کوتاهی پس از این حادثه تماس گرفتند. مقامات محلی مالسلوف به رسانه عمومی ان.آر.کی گفته‌اند که زمانی که آن‌ها در مورد این حادثه مطلع شدند، درخواست کردند که یک هلیکوپتر برای بازیابی موشک فرستاده شود اما وزارت خارجه نروژ گفته است که هیچ اطلاع رسمی از فرود موشک یا بازیابی محموله آن دریافت نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ می‌گوید: مهم است که به یاد داشته باشیم که یک موشک و چنین حادثه‌ای می‌تواند آسیب بزرگی ایجاد کند.» او افزود: «سوخت ممکن است آلوده باشد و مواد سمی داشته باشد. ما فقط انتظار داریم که قوانین درست رعایت شود.»

بیشتر از جهان